• Anonym (förkrossad)

tvingad till abort

Hej!

Jag är i vecka 17 (16+3) och kommer tvingas göra abort trots att jag inte vill.

Anledningen till detta är pga pappan till barnet har misshandlat både mig och min 3åriga dotter och haft hårt kontrollbehov där jag inte fått göra någonting utan hans godkännande. Detta har lett till att jag och dottern har varit tvungen att fly till kvinnojouren. Och nu hotar han med att ta barnet ifrån mig när det föds och förpesta mitt liv till det totala.

Han har tänkt ta barnet och flytta 180 mil bort och se till att jag aldrig mer kommer att få träffa träffa barnet igen.

Och det är förkrossande. Jag som förälder skulle aldrig förhindra umgänge men samtidigt i de här fallet så skulle jag vara livrädd att barnet blir misshandlat. Men man kan ha umgänge under kontrollerade former. Men umgänge skulle jag aldrig förhindra. .... jag är i allafall helt förkrossad för ja ska behöva ha bestämt mig innan måndag. Som sagt så känns de försent för abort då fostret är så pass stort. Men är ja dålig förälder i det här eller ? Finns de någon som är eller har varit i det här som kan ge mig förslag eller svar ?

Oförskämda etiska kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden tvingad till abort
  • Anonym (nn)

Är han pappa till äldsta barnet?

• Anonym (???)

Tvingad. DU väljer att ta bort ett stort foster. Det är ingen som tvingar dig.

• Schack73

Om ni inte är gifta har du egen vårdnad. Det finns ingen myndighet i hela Sverige som skulle ge honom enskild vårdnad och låta honom ta barnet.
    Anmäl honom för misshandel till polisen, ta hjälp av kvinnojouren för stöd och tips, ring dina föräldrar el god vän och sök stöd där.
    Sen låter du honom INTE komma nära dina barn nånsin igen. Det är ditt jobb som förälder att skydda dina barn.

• Anonym (förkrossad)
    Anonym (nn) skrev 2015-10-11 08:35:10 följande:

Är han pappa till äldsta barnet?

Nej det är han inte
  • Anonym (förkrossad)
    Anonym (???) skrev 2015-10-11 08:41:42 följande:

Tvingad. DU väljer att ta bort ett stort foster. Det är ingen som tvingar dig.

Det känns som ett tvång om han ska göra allt för att förstöra ens liv där han dessutom säger att han ska hämta och köra mig till aborten. Jag känner mig rädd och tvingad även om jag vet att abortlagen säger annat
  • Anonym (förkrossad)
    Schack73 skrev 2015-10-11 08:42:23 följande:

Om ni inte är gifta har du egen vårdnad. Det finns ingen myndighet i hela Sverige som skulle ge honom enskild vårdnad och låta honom ta barnet.

Anmäl honom för misshandel till polisen, ta hjälp av kvinnojouren för stöd och tips, ring dina föräldrar el god vän och sök stöd där.

Sen låter du honom INTE komma nära dina barn nånsin igen. Det är ditt jobb som förälder att skydda dina barn.

Jo jag har pratat med familje enheten här och ensamvårdnad har ja från start men då måste dom göra faderskapstest och då måste dom kontakta honom och sen måste ja vägra gemensam vårdnad . Men stämmer han mig på vårdnaden så blir det visserligen en lång process men med största sannolikhet så får vi gemensam vårdnad och då får han kontrollen över vårat liv. Jag är så rädd att han ska ta bebisen ifrån mig. Sen i ren allmänhet så har jag ingen oreda i livet förutom att jag just bor på kvinnojouren..
  • Anonym (Y)

Tror faktiskt abort är det vettigaste här, för allas skull...

• Anonym (nn)
    Anonym (förkrossad) skrev 2015-10-11 08:45:11 följande:

Det känns som ett tvång om han ska göra allt för att förstöra ens liv där han dessutom säger att han ska hämta och köra mig till aborten. Jag känner mig rädd och tvingad även om jag vet att abortlagen säger annat

Vad säger de på kvinnojouren då? Kan du inte få stöd där? Handen på hjärtat, vad vill du själv? Jag var i liknande situation valde att ta bort det på grund av tre anledningar.

1. Leva med ständig oro var skrämmande

2. För att skydda mitt äldsta barn, som trots allt var viktigare än ett ofött barn, i mina ögon.

3. För att vi aldrig skulle bli fria från honom. Jag skulle vara bunden för resten av mitt liv, och hans barn skulle få uppfostras i att leva i ständig oro och skräck.

Nej, jag tog bort barnet. Bästa beslutet jag gjort. Han försvann ur mitt liv ungefär ett år efter aborten. Han bråkade och hotade en hel del, men till slut tystnade han. Och idag lever jag och mitt barn helt fria från honom.
  • Anonym (???)
    Anonym (förkrossad) skrev 2015-10-11 08:45:11 följande:
    Om han har misshandlar er tror jag knappast han kommer ha rätt till barnet. Ni får flytta till hemligt ställe och klara er själva. Han är en vidrigt människa och varför ska han ha rätt att träffa barnet? Han kommer säkert slå barnet också. Så varför liksom??
  • Anonym (Sess)
    Anonym (???) skrev 2015-10-11 09:01:26 följande:
    Om han har misshandlar er tror jag knappast han kommer ha rätt till barnet. Ni får flytta till hemligt ställe och klara er själva. Han är en vidrigt människa och varför ska han ha rätt att träffa barnet? Han kommer säkert slå barnet också. Så varför liksom??
    Spelar ingen roll om han misshandlar henne, barnet har alltid rätt till sina föräldrar. Mina barn har rätten att ha en bra relation med sin pappa och han är pedofil, dömd för våldtäkt på deras helsyskon enligt socialtjänsten. Det finns ett antal rättsfall där pappan slagit ihjäl mamman inför barnet men fått behålla vårdnaden.

Till TS: En på sätt och vis framtvingad abort ja, men ja jag tycker du gör rätt. Den oro du alltid kommer ha för barnet, det skit pappan kan göra mot er och ett livslångt band till någon som misshandlat dig är inget man vill ha. Ett brutalt tufft beslut men du väljer säkerhet först och det är otroligt starkt och bra gjort. 

All lycka i framtiden.
Svar på tråden tvingad till abort