• Anonym (Vuxen med vuxna barn)

Barnfria hotell, en bra eller dålig idè?

Läste detta via en länk i en annan tråd där ts fokuserade på en halt annan fråga.
    Så jag startar en tråd med hänvisning till samma länk, nämligen denna.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article21563044.ab

Hur tänker ni om det?
    Är det bra med olika inriktningar på hotellets gäster, som i detta fall när barn inte är välkomna?
    Själv, men vuxna barn, hade jag lätt valt att bo på ett barnfritt hotell. Inte för att jag inte tycker om barn men bor jag på hotell kan det vara skönt med lugn och ro vid frukostbordet. Eller en lugn och skön lobby utan spring och stoj.

Varför sticker det i ögonen på skribenten? Det är ju så enkelt att bara välja ett annat hotell.
    Själv bor jag alltid på vuxenhotell när jag reser och har inte dåligt samvete för det.

Då mina barn var små hade jag inte heller upprörts av detta, vi är alla olika och vad är problemet?

• Svar på tråden Barnfria hotell, en bra eller dålig idè?
  • apburen

Jag tycker det låter helt perfekt, ett hotell jag lätt skulle välja.
    Och jag tycker inte heller illa om barn men vill njuta av lugn och ro.

• Anonym (T)

Det känns ju jättekonstigt om det inte skulle få finnas något för alla. Allt behöver inte alltid passa varenda människa. Jag går inte till en sportbar om jag inte gillar sport tex.
    Det är väl jättebra om det finns hotell som är barnanpassade (med aktiviteter), lugna spahotell, lyxiga hotell med trendig inredning, billiga/enkla hotell, osv.. bara att välja det som passar just mig..

Anonym (T) skrev 2015-10-11 13:04:43 följande:

Det känns ju jättekonstigt om det inte skulle få finnas något för alla. Allt behöver inte alltid passa varenda människa. Jag går inte till en sportbar om jag inte gillar sport tex.
    Det är väl jättebra om det finns hotell som är barnanpassade (med aktiviteter), lugna spahotell, lyxiga hotell med trendig inredning, billiga/enkla hotell, osv.. bara att välja det som passar just mig..

Ja, precis så tänker jag med. Finns det hotell anpassade för barn så stör det mig inte. Jag väljer bara bort det.
  • Anonym (Japp)

Skulle passa oss jättebra. Spring i korridorer,gap och skrik mitt i natten och levandes till frukost kan vi vara utan.

• fluu

Jag tycker att det är en bra grej. Så länge det finns hotell av samma standard även för barnfamiljer och det gör det ju.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

Suveränt, skulle passa oss perfekt

• Brunhilde

Han drar så sjukt krystade paralleller i sin artikel.

Jag tar helst in på barnfria hotell när jag reser.  

• Anonym (eget företag)
    fluu skrev 2015-10-11 14:12:21 följande:

Jag tycker att det är en bra grej. Så länge det finns hotell av samma standard även för barnfamiljer och det gör det ju.

Det är inte hotellägarens ansvar att det ska finnas andra hotell med samma standard som tar emot barnfamiljer.

Ts det är suveränt och fler ställen borde ta efter. Restauranger, caféer, badhus, teatrar osv.
  • fluu
    Anonym (eget företag) skrev 2015-10-11 14:23:53 följande:
    Det är inte hotellägarens ansvar att det ska finnas andra hotell med samma standard som tar emot barnfamiljer.

Ts det är suveränt och fler ställen borde ta efter. Restauranger, caféer, badhus, teatrar osv.
    Det vet jag väl. Men jag tycker att det vore synd om det inte fanns det och skulle det inte finnas så skulle jag kanske störa mig lite på konceptet med barnfria hotell även om jag egentligen tycker att det är bra.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Brunhilde skrev 2015-10-11 14:22:41 följande:

Han verkar rätt knäpp ärligt talat, buhuhu mina ungar får inte bo här!!!
    Och sedan gnälla i aftonslasken.
    Anonym (eget företag) skrev 2015-10-11 14:23:53 följande:

Håller verkligen med om det där sista.
    När man som jag är klar med småbarnsåren så är det skönt att slippa småbarn.

Sedan tycker jag givetvis att det ska finnas ställen för barnfamiljer också, med bra standard-
  • taquine
    Brunhilde skrev 2015-10-11 14:22:41 följande:

Visst gör han , men så är han känd för att vara ett stolpskott , pinsamt.. 
    Klart man vill ha någorlunda lugn och ro på sin semester eller resa i jobbet om ungar inte är med., tiden med Bamseklubb och annat är ju (tack gud) över 
    Goodness me
  • Anonym (T)

Jag läste faktiskt inte artikeln förrän nu..men alltså. Att jämföra barnfria hotell med att mörka inte fick åka i samma bussar som vita förr? Med rasism? Det blir ju så absurt .. menar han på allvar att barfria hotell är på samma nivå som det förtrycket dom gick igenom? Eller att rasismen då inte var SÅ farlig? För herregud, SÅ illa är det inte med vuxenhotell...
    Jag är lite nyfiken över vilket hotell det var...det låter som ett spahotell och då är det ju inte alls konstigt...

• Brunhilde
    Anonym (Vuxen med vuxna barn) skrev 2015-10-11 14:34:29 följande:
    Han verkar rätt knäpp ärligt talat, buhuhu mina ungar får inte bo här!!!
    Och sedan gnälla i aftonslasken.
    taquine skrev 2015-10-11 14:39:33 följande:
    Klart man vill ha någorlunda lugn och ro på sin semester eller resa i jobbet om ungar inte är med., tiden med Bamseklubb och annat är ju (tack gud) över 

Han framstår inte direkt som den skarpaste kniven i lådan. Att jämföra det med rasismen i USA på 30-talet är direkt löjligt. Tror han att det skulle få honom att framstå som en modern Rosa Parks (som fö blev känd i mitten på 50-talet för sina handlingar).
    Dessa lättkränkta människor! 
  • Fanny b

Att konceptet med barnfria hotell blir vanligare tycker jag inte är konstigt då många föräldrar som reser med sina barn anser att omgivningen ska ta hänsyn att "barn är barn" och därför ska få väsnas och störa omgivningen. Jag kan också tänka mig att det hotell som nämns i bloggen har en sådan inredning att stojande barn kan förstöra den.

När det gäller samma standard på hotell som tillåter barn och som inte gör det handlar detta om hur stort behovet är, för hotell är inga välgörenhetsinrättningar. Så om det finns många barnfamiljer som vill bo på hotell med bra standard så kommer det finnas hotell med bra standard som tillåter barn, om det nu inte redan finns det.

• apburen
    Brunhilde skrev 2015-10-11 14:46:18 följande:
    taquine skrev 2015-10-11 14:39:33 följande:

Han framstår inte direkt som den skarpaste kniven i lådan. Att jämföra det med rasismen i USA på 30-talet är direkt löjligt. Tror han att det skulle få honom att framstå som en modern Rosa Parks (som fö blev känd i mitten på 50-talet för sina handlingar).
    Dessa lättkränkta människor! 
    Den så kallade krönikören är skrattretande i sin dumhet.
    Det kommer kanske en dag när han själv skulle uppskatta ett barnfritt hotell.
Svar på tråden Barnfria hotell, en bra eller dålig idè?