• bullish

    Torra läppar!! Tips??

    Tjena tjena, jag hat nu haft torra läppar i säkert över en månad nu och jag vill verkligen få bort det! Direkt det börjas kännas bra så blir det fnastorra och spricker. Har även något litet ticks att jag måste slicka på mina läppar och jag kan inte sluta, haha.

    Finns det någon mirakelkur som fixar det? För jag står inte ut, alla kommenterar och jag blir less på det och att känna det torra läpparna. Jag smörjer och smörjer med läppbalsam och det händer inget. HJÄLP!!

  • Svar på tråden Torra läppar!! Tips??
  • Aniiee

    Läppbalsam (typ lypsyl osv) är verkligen inget att hänga i julgranen. Försvarets salva, helosan eller idomin är bättre. (ta inte idomin om du är allergisk mot jordnötter eller har någon i din närhet som är det)


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee

    Om du har sprickor så komplettera med honung....


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (a)
    Aniiee skrev 2015-10-11 16:23:30 följande:

    Läppbalsam (typ lypsyl osv) är verkligen inget att hänga i julgranen. Försvarets salva, helosan eller idomin är bättre. (ta inte idomin om du är allergisk mot jordnötter eller har någon i din närhet som är det)


    Exakt, försvarets salva är superbra.
    Annars fråga på apoteket dom är duktiga och kan hjälpa dig ts.
  • Karpalo

    Använder själv Decubal lips & dry spots balm, superbra! Räcker med smörjning en kväll o sen är det bra :)

  • Tonensu

    Försvarets är super, men också den innehåller jordnötsolja så var försiktig. Annars har apotek hjärtat och kronans apotek egna varianter som liknar försvarets i förpackning men som jag inte TROR innehåller jordnöt. Hör med personalen på apoteken så får du bäst råd.

  • a h

    Säger också Decubal! Det absolut bästa! Led i flera månader av extremt torra läppar och använde allt jag kunde komma på. Hade besvär i perioder flera år innan dess, med decubal tog de ett par dagar o sen var det bra. Skulle inte kunna leva utan den!

  • IsDimma

    Jag smörjer mina läppar med vitt vaselin när jag går och lägger mig på kvällarna. Den är toppen!

  • Anonym (......)

    Elizabeth Arden eight-hour-creme (stavas?)
    Luktar snus, men är kanon!

  • Nyfikna72

    Det bästa är nog att sluta slicka på läpparna. Det om något lär ju göra situationen ännu värre.

  • Vanja

    Bepanthen som man har till bebisrumpor är jättebra!! :) man kan smörja in läpparna innan man går och lägger sig, brukar jag göra när jag har torrare perioder. Men som tidigare skrev, Sluta slicka på läpparna!! Känns det torrt så smörj in men att fukta dom genom att slicka känns bättre för stunden men gör det 10ggr värre i längden.. :(

  • Monchichier

    Du kan smörja in läpparna hur mycket du vill, med vad du vill, men du kommer aldrig bli kvitt med grundproblemet om du inte börjar dricka mycket vatten.

    Läpparna är torra eftersom de är uttorkade och de kommer aldrig att förbli mjuka om du inte dricker tillräckligt varje dag.

  • glutten
    Monchichier skrev 2015-10-11 20:25:01 följande:

    Du kan smörja in läpparna hur mycket du vill, med vad du vill, men du kommer aldrig bli kvitt med grundproblemet om du inte börjar dricka mycket vatten.

    Läpparna är torra eftersom de är uttorkade och de kommer aldrig att förbli mjuka om du inte dricker tillräckligt varje dag.


    Läpparna blir även torra när temperaturen sjunker och luften blir torrare. Dvs vintertid. Jag har mkt torra läppar på vintern oavsett hur mycket jag dricker, jag lovar.

    TS: sluta slicka på läpparna, det gör det bara värre. Prova nåt av de tips på krämer du fått i tråden (själv gillar jag Carmex, den tar bort allt fnas men måste tyvärr smörjas på ofta).
  • Monchichier
    glutten skrev 2015-10-11 21:15:19 följande:
    Läpparna blir även torra när temperaturen sjunker och luften blir torrare. Dvs vintertid. Jag har mkt torra läppar på vintern oavsett hur mycket jag dricker, jag lovar.

    TS: sluta slicka på läpparna, det gör det bara värre. Prova nåt av de tips på krämer du fått i tråden (själv gillar jag Carmex, den tar bort allt fnas men måste tyvärr smörjas på ofta).
    Det beror ju på att läpparna blir frysskadade, ganska självklart när de är helt oskyddade. Dock så är det fortfarande alldeles för varmt i landet för att det just nu ska bero på det, om man inte bor vid Treriksröset.

    På vintern ska man smörja in läpparna rikligt när man går ut med något som skyddar mot kyla (typ idomin eller något annat vattenfritt). När man kommer in i värmen tar man bort det.
  • Vanja
    Monchichier skrev 2015-10-12 13:12:47 följande:

    Det beror ju på att läpparna blir frysskadade, ganska självklart när de är helt oskyddade. Dock så är det fortfarande alldeles för varmt i landet för att det just nu ska bero på det, om man inte bor vid Treriksröset.

    På vintern ska man smörja in läpparna rikligt när man går ut med något som skyddar mot kyla (typ idomin eller något annat vattenfritt). När man kommer in i värmen tar man bort det.


    Mina läppar börjar torka redan nu av kylan och jag bor i Uppsala så det kan nog variera lite. Dricket väldigt mycket vatten så det kan det inte vara.. Likaså mina händer. Dom börjar med sakta men säkert torka inför vintern.
  • Anonym (:-()
    bullish skrev 2015-10-11 16:02:40 följande:

    Tjena tjena, jag hat nu haft torra läppar i säkert över en månad nu och jag vill verkligen få bort det! Direkt det börjas kännas bra så blir det fnastorra och spricker. Har även något litet ticks att jag måste slicka på mina läppar och jag kan inte sluta, haha.

    Finns det någon mirakelkur som fixar det? För jag står inte ut, alla kommenterar och jag blir less på det och att känna det torra läpparna. Jag smörjer och smörjer med läppbalsam och det händer inget. HJÄLP!!


    Det är antagligen ticsen som orsakar de torra läpparna. Men om du skaffar och använder försvarets hudsalva kommer det antagligen att kännas bättre, och ifall du tar kontroll över ticsen kommer också läpparna att läka.
  • Ekosnygg

    Testa något läppbalsam som inte har vatten i sig då det torkar ut dina läppar ännu mer. Kolla efter läppmoj med bivax eller sheasmör i. De är så pass feta att det borde hjälpa mot dina torra läppar.

    Jobbar i en butik som säljer naturlig hudvård

Svar på tråden Torra läppar!! Tips??