• Wilhelmina123456

Gravid? Möjligt att märka så tidigt??!

Hej! 

Jag och  min sambo hade sex 6 dagar innan ÄL som var den 5/10 jag mår redan lite annorlunda, lite yr och som att det tar lite stopp när jag äter, mår lite halv illa, men är mest andfådd och yr. Mitt hjärta går mycket fortare än det brukar och det känns väldigt annorlunda i min kropp. Jag har även märkt att jag är mer känslosam och irriterad. Alltså allt detta på bara några dagar efter befruktning, kan detta vara möjligt???!!!??? Jag förstod att jag troligtvis är gravid då jag upptäckte en "nid-blödning" för två dagar sedan, vilket jag aldrig ens hört om eller visste vad det var. Jag googlade och förstod att det måste varit det....(när ägget sätter sig i livmodern/är befruktat).. Idag har jag även börjat känna halsbränna.. 

Jag är sååå spänd på om det kan vara graviditet på gång... Det var inte planerat, men jag längtar efter att äntligen bli mamma. Jag har beställt tidiga grav-test som jag ska ta så fort det kommit på posten! Vad tror ni? Någon som märkt något sånt här så tidigt?

• Svar på tråden Gravid? Möjligt att märka så tidigt??!
  • Anonym (.)

Ägget har inte ens börjat skicka ut några ämnen i din kropp - det som händer nu om du är gravid, det händer inuti ägget.
    Så det är mer troligt att du har fått magkatarr, än att du känner av något annat.

Men givetvis kan du vara gravid - grattis i så fall!
    Det är väl bara att vänta på att det är dags att ta ett test.

• Cyanea

Det känns som alldeles för tidigt för att känna något, ja. Om du hade ÄL när du trodde har det befruktade ägget bara precis fäst i den bästa av världar. Det produceras alltså inte tillräckligt med hormoner för att du ska känna av det, det dröjer ett bra tag till innan det händer. 

Sen kan du säkert må som du gör av hormonerna efter ägglossningen, eller av andra faktorer för all del. Innan beräknad mens är det absolut många som känner symptom, men de skiljer sig egentligen inte alls från de man har inför mens (och brukar vara just det - förberedelse inför mens). Först efter att man kunnat testa brukar de "riktiga" gravsymptomen komma, oftast dröjer det ett par veckor till. 

• fkh

Du kan mycket väl ha blivit/bli gravid de närmsta dagarna men det är alltså omöjligt att känna symptom så tidigt. (Känns f.ö som jag skriver liknande inlägg som det kommande någon gång i veckan).. Att ägget blir befruktat och sedan fäster är inte en o samma sak, först ska ägget släppa, sen bli befruktat, sen vandra hela vägen ner till livmodern via äggstockarna och sen fästa nån gång. Det tar sin lilla tid. Symptom får man inte förrän hormonet som framkallar dem börjat produceras i kroppen, alltså inte tidigare än man blivit gravid, är också samma hormon som ger utslag på ett gravtest. Ta ett gravtest, det kommer med största sannolikhet vara negativt så tidigt, i vilket fall de symptom du upplever är relaterade till någonting annat som händer i kroppen. Lycka till!

• Anonym (Maria)

Hej! 

Jag har läst om personer som känt av symtom efter endast några dagar efter befruktning och det har varit personer som är mycket hormonkänsliga, har exempelvis blivit mycket påverkade av p-piller. Jag tror mycket väl att du kan vara gravid och känna symtom så fort!!

• Jag är bara jag
    Anonym (Maria) skrev 2015-10-11 19:36:19 följande:

Hej! 

Jag har läst om personer som känt av symtom efter endast några dagar efter befruktning och det har varit personer som är mycket hormonkänsliga, har exempelvis blivit mycket påverkade av p-piller. Jag tror mycket väl att du kan vara gravid och känna symtom så fort!!

Det finns inga hormoner som kan ge symptom några dar efter äl! Så antingen inbillning/önsketänkande och de råkade vara gravida eller tidigare äl än de trott. Några dar efter befruktning svävar ägget fritt i äggledaren och hcg utsöndras efter ägget fäst.
  • fkh
    fkh skrev 2015-10-11 19:29:31 följande:

Du kan mycket väl ha blivit/bli gravid de närmsta dagarna men det är alltså omöjligt att känna symptom så tidigt. (Känns f.ö som jag skriver liknande inlägg som det kommande någon gång i veckan).. Att ägget blir befruktat och sedan fäster är inte en o samma sak, först ska ägget släppa, sen bli befruktat, sen vandra hela vägen ner till livmodern via äggstockarna och sen fästa nån gång. Det tar sin lilla tid. Symptom får man inte förrän hormonet som framkallar dem börjat produceras i kroppen, alltså inte tidigare än man blivit gravid, är också samma hormon som ger utslag på ett gravtest. Ta ett gravtest, det kommer med största sannolikhet vara negativt så tidigt, i vilket fall de symptom du upplever är relaterade till någonting annat som händer i kroppen. Lycka till!

Menade förstås att ägget vandrar ner äggledarna- inte stockarna. Innan någon hoppar på mig ;) ...Håller f.ö med föregående inlägg.
  • Anonym (Maria)
    Nidblödning= När ägget fäster i livmoderslemhinnan kan i sällsynta fall kan en sk nidblödning uppstå. Den uppstår när ägget sätter sig fast i livmoderslemhinnan. Alltså borde ju ditt ägg vara befruktat och då du haft nidblödnin (om det var det) har ju även ägget fästs vid livmoderslemhinnan.

Vissa kan må dåligt mycket tidigt om de har hög produktion av hormon Hcg, vad jag har hört! Men tror inte att det är så vanligt! 

• Cyanea
    Anonym (Maria) skrev 2015-10-11 19:36:19 följande:

Hej! 

De som säger att de känner symptom så tidigt gör säkert det. Men det är inte symptom på graviditet. Onda bröst, drag i magen, trötthet, humör etc. är exakt samma symptom som inför mens och beror alltså förmodligen på sin höjd på ägglossningen. Jag har läst dessa argument tretusen gånger om, så jag vet vad du syftar på. Många säger att de aldrig någonsin haft symptom då, och jag tror det också. Det var väl helt enkelt en super-ägglossning. Det är mer troligt än att det skulle vara gravhormoner, för det tror jag är i stort sett omöjligt. 

Sen känner man ju efter mycket mer när man tror/vill att man ska vara gravid. Man känner säkert så här fler månader, men det är bara när man väntar på plusset som man lägger märke till det ordentligt.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Maria) skrev 2015-10-11 19:48:53 följande:
    Nidblödning= När ägget fäster i livmoderslemhinnan kan i sällsynta fall kan en sk nidblödning uppstå. Den uppstår när ägget sätter sig fast i livmoderslemhinnan. Alltså borde ju ditt ägg vara befruktat och då du haft nidblödnin (om det var det) har ju även ägget fästs vid livmoderslemhinnan.

Vissa kan må dåligt mycket tidigt om de har hög produktion av hormon Hcg, vad jag har hört! Men tror inte att det är så vanligt! 
    Jag hade noll symptom trots nästan 10000 i hcg och även denna gång ytterst få symptom före v.5.
  • fkh

Nidbödning är i praktiken extremt ovanligt. Alltså väldigt, vääääldigt ovanligt. Sen man kunnat googla om det dock så har plötsligt var och varannan bebisbakare här på fl haft en nidblödning. Det är mer troligt att ts upplevde blödning iom ägglossning, blödning pga sköra slemhinnor eller vilken annan blödning som helst. Förhoppningsvis visar det sig att ts är gravid och då kommer hon inse när de riktiga symptomen dyker upp att det bara var äl-känningar innan.
  • frestelsen

Jag kände skillnad en vecka efter äl. Törst, törst o mera törst. Sen trötthet på kvällen. Slocknade 8 typ varje kväll. Fick plus äl+11 tror jag eller bim-4 på clearblue digital.

Ont i brösten illamående och ökad aptit fick jag denna vecka v.5-6 typ.

• Cyanea

Instämmer med fkh. Det finns massor på Google, även en del BM kan säga att det förekommer, men det beror mest på att man egentligen inte kunnat hitta bevis för varför man blöder. Det kan vara precis vad som helst, tyvärr. Det kan vara spottings, sköra slemhinnor, ja vad som helst. Det är ingen garanti för något alls. 

Sen hoppas jag förstås för TS skull att hon är gravid. Jag bara säger att jag inte tror att hon kan känna det än, dessvärre. 
  • Anonym (Preggo)

Visst kan man känna att man är gravid väldigt tidigt, men långt ifrån alla gör ju det. Själv blev jag ofrivilligt gravid 16 sep och redan 9 dagar efter ägglossning började jag fatta att saker var på gång. 2 dagar senare (6 dagar innan bim plussade jag)

• äsch

Jag fick symtom väldigt tidigt. Jag brukar inte känna av några symtom varken vid mens eller ägglossning, mer än kanske lite ont i brösten och huvudvärk.
    Men vid båda mina graviditeter har blodtrycket sjunkit kraftigt, yrsel och illamående från morgon till kväll (som inte har avtagit förrän ungen kommit ut), svårt att stå och till och med sitta upp längre stunder, svårt att andas o.s.v. Jag är med andra ord en sån som blir sjukskriven så fort jag blir gravid.
    Mina symtom har alltid kommit väldigt tidigt, alltså en vecka efter ägglossning ungefär. Så visst finns vi, men jag tror inte det är så vanligt.

Svar på tråden Gravid? Möjligt att märka så tidigt??!