• oneiros89

    Bonusbarnet vill inte att vi ska ha barn!

    Hej!

    Min partner har en snart 6 årig son som verkar tycka väldigt mycket om mig.

    Men från ingenstans kom han och talade om för oss att vi inte får skaffa barn. (Vilket vi inte ens har pratat öppet om) Varför? För att han inte vill!

    Senare framkommer det att han tror att han inte kommer ha någon pappa kvar då. Men tydligen får hans mamma skaffa barn med vem hon vill. Pappan får bara skaffa barn med hans mamma och inte med mig.

    Under mycket gråt och skrik om att han inte vill de försöker pappan förklara att han alltid kommer vara hans pappa och att enda skillnaden är att han får ett syskon. Men han köper det inte, utan fortsätter bara med sitt "DU FÅÅÅÅR IINNTEE!!!"

    Jag har inga egna barn och har heller aldrig dejtat någon med barn tidigare. Kan inte låta bli och känna mig väldigt ledsen och sårad.

    Vad ska jag göra? Han är helt underbar men samtidigt väldigt bestämd om att allt ska vara på han sätt, men vi jobbar på att han ska förstå att han inte bestämmer allt om alla.

    Jag och min partner vill gärna ha ett barn till men hur gör vi det utan att 6 åringen ska känna sig överkörd? Jag vill inte vara personen som kom in i hans liv och "förstörde"..

    Känner mig väldigt vilsen i den här situationen..

  • Svar på tråden Bonusbarnet vill inte att vi ska ha barn!
  • L073156

    Han är 6 år gammal och vill ni ha ett barn så ska ni självklart skaffa det. Det är inget en 6åring bestämmer. Tror han kommer tycka det är roligt sen när där väl kommer ett syskon :)

  • lilly

    Precis som ovan sa, det bestämmer inte han. Det är ju inget illa mot dig, att du blir mamma till hans halvsyskon, det är en svartsjuka mot barnet. Tror många barn känner så, oavsett om det rör sig om ett helsyskon eller ett halvsyskon. Men när barnet väl kommer är det jätteroligt. Man får bara visa att det äldre barnet fortfarande är en del  av familjen och att han känner sig delaktig. Har modern fler barn?

  • oneiros89
    L073156 skrev 2015-10-11 19:28:43 följande:

    Han är 6 år gammal och vill ni ha ett barn så ska ni självklart skaffa det. Det är inget en 6åring bestämmer. Tror han kommer tycka det är roligt sen när där väl kommer ett syskon :)


    Absolut är det så! Vill bara hitta nått sätt så han inte känner sig helt överkörd i processen.
  • oneiros89
    lilly skrev 2015-10-11 19:34:30 följande:

    Precis som ovan sa, det bestämmer inte han. Det är ju inget illa mot dig, att du blir mamma till hans halvsyskon, det är en svartsjuka mot barnet. Tror många barn känner så, oavsett om det rör sig om ett helsyskon eller ett halvsyskon. Men när barnet väl kommer är det jätteroligt. Man får bara visa att det äldre barnet fortfarande är en del  av familjen och att han känner sig delaktig. Har modern fler barn?


    Nä han är ett ensambarn på båda sidor..
  • Connie07

    Diskutera inte saken med en 6-åring.När det är dags,måste ni ju berätta att han får en halvsyskon,en kompis.Det handlar om erat liv,ditt liv,TS.

  • viseversa

    Men jösses ni kan inte låta en 6 åring bestämma en sån sak. Bestämmer han annat som har med ert liv och val att göra också? Vilken färg det ska vara på tapeterna? Hur många timmar ni får jobba? Vad du ska ha för kläder? Om det är så kanske det är läge att inse att ni är vuxna och han ett barn och han har inte den makten att bestämma en sån sak.

  • oneiros89
    viseversa skrev 2015-10-11 19:39:27 följande:

    Men jösses ni kan inte låta en 6 åring bestämma en sån sak. Bestämmer han annat som har med ert liv och val att göra också? Vilken färg det ska vara på tapeterna? Hur många timmar ni får jobba? Vad du ska ha för kläder? Om det är så kanske det är läge att inse att ni är vuxna och han ett barn och han har inte den makten att bestämma en sån sak.


    Självklart är det inte så. Han bestämmer inte men försöker i allra högsta grad. Dock vill man öppna upp för att han ska förklara varför han känner som han gör. Det är inte hans beslut men jag vill ju gärna ha med honom på min sida. Vill ju bara att han ska vara glad och må bra :)
  • Jag är bara jag

    Om han aldrig ger med sig då-ska ni avstå gemensamma barn då? P.g.a en 6-årings vilja?! Ni kan försöka få så många barn ni vill helt utan hänsyn tills hans vilja. Låt han tjura. Vissa saker ska barn inte ha nåt att säga till om just p.g.a det inte angår dem.

  • oneiros89
    Jag är bara jag skrev 2015-10-11 19:50:21 följande:

    Om han aldrig ger med sig då-ska ni avstå gemensamma barn då? P.g.a en 6-årings vilja?! Ni kan försöka få så många barn ni vill helt utan hänsyn tills hans vilja. Låt han tjura. Vissa saker ska barn inte ha nåt att säga till om just p.g.a det inte angår dem.


    Det handlar inte om att han ska få som han vill. Vi skaffar barn om vi vill men jag tänkte bara om man kan förenkla det på nått sätt genom att få honom att se det roliga i det istället på nått sätt.

    Sen handlar det om att jag mår dåligt av att han får mig att känna mig hemsk genom att göra så här. Det betyder dock inte att jag tänker flytta på mig.
  • Jag är bara jag
    oneiros89 skrev 2015-10-11 19:55:06 följande:
    Det handlar inte om att han ska få som han vill. Vi skaffar barn om vi vill men jag tänkte bara om man kan förenkla det på nått sätt genom att få honom att se det roliga i det istället på nått sätt.
    Sen handlar det om att jag mår dåligt av att han får mig att känna mig hemsk genom att göra så här. Det betyder dock inte att jag tänker flytta på mig.
    Du låter ett barn påverka dig så mycket att du mår dåligt-jösses amalia! Han har ju redan vunnit i princip genom att få dig att må dåligt redan innan ni ens försökt få barn. Övertala små barn att ändra sin vilja går sällan för har de fått en ide´så har dom. Ta det när du väl är gravid. Han får finna sig-likaväl som alla andra som inte velat ha syskon fått finna sig. Eller vad det nu är de inte vill just då.
Svar på tråden Bonusbarnet vill inte att vi ska ha barn!