• Kine

Spermadonation från makens pappa?

Eza skrev 2015-10-11 23:00:27 följande:

Förövrigt tycker jag det är en helt fantastisk idé. Att det skulle bli en "bror" till din partner är ju inte att tänka på, som vissa verkar tro. Pappa är inget man är bara för att man är det enligt DNA, pappa är något man blir och en relation man bygger upp. Tycker dock att det viktigaste här är att din man känner sig okej med det, att du absolut inte pushar honom. Har ni pratat med din partners pappa om detta?

Biologiskt blir det ett syskon (halvsyskon) till hennes make och det kommer man aldrig ifrån. Själv hade jag absolut inte velat det.
  • Kine
    Anonym (fornikatör) skrev 2015-10-12 18:55:20 följande:

Är det förbjudet att ha sex med sin svärfar?

Mannen blir inte genetisk halvbror med sitt barn. Han blir genetisk halvbror med sin frus barn.

Men det är ju iofs lika dåligt!

Han blir Biologiskt halvsyskon med sitt styvbarn om man ska vara korrekt.
  • Kine
    Anonym (fornikatör) skrev 2015-10-12 19:01:22 följande:

Nej, det är inte korrekt. 

Styvbarn är ett socialt fenomen/familjekonstellation och har inget med biologi att göra.

Har jag sagt att de har med biologin att göra?

Det är biologiskt och genetiskt sätt inte hans barn utsn blir han styvbarn som han också är syskon med. Styvbarn blir det därför att han är gift med barnets mamma....
  • Kine
    Anonym (fornikatör) skrev 2015-10-12 19:09:23 följande:

Du har en poäng där.Ja, det har du:

Ja, han är biologisk (halv)syskon. Har man samma pappa så har det med biologi och genetik att göra.

Eftersom han sedan är gift med sitt biologiska syskons mamma gör att han blir styvfar. Styvfar har inget med biologin att göra utan det blir man när den man är gift med har barn sedan innan.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 19:14:23 följande:

Men ett styvbarn är ju en social term som betecknar ett barn man lever med utan att vara vårdnadshavare för. Eftersom de är gifta blir det inte alls hans styvbarn utan hans barn rätt och slätt direkt vid födseln, eftersom alla barn som föds inom äktenskapet förutsätts juridiskt vara makarnas egna barn oavsett biologi. Barn som blir till med hjälp av äggdonation och/eller spermadonation men föds inom äktenskapet betraktas inte alls som styvbarn, var har du fått det ifrån? Dessutom, de som exempelvis adopterar sin nya partners barn från tidigare förhållande gör ju det för att dessa ska gå från styvbarn till att vara ens egna barn rent juridiskt.

Beror på om han godtar faderskapet.... Så jo, det blir styvbarn. Om han däremot adopterar vilket aldrig kommer att gå så hade han inte varit styvfar.

Det är står skillnad att få donerade spermæ frpn sin svärfar/pappa som att få den från en anonym donator. Ts make kommer att bli syskon med sitt egna barn. Och styvfar om han knte adopterar barnet.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 22:32:34 följande:

Kine: I Sverige behöver en gift man alltså aldrig "godta" något faderskap utan det sker helt automatiskt att den man som är gift med barnets mor när barnet föds registreras som far till barnet. Vill någon göra gällande att detta inte stämmer får vederbörande föra talan om det till soc och om soc anser att det finns fog för det så startas en faderskapsutredning.

Helt rätt. Men man kan välja att inte skriva på papperna. Det görs dock inger faderskapstest för gifts par.
  • Kine

Vil man verkligen vara pappa till sitt egna biologiska halvsyskon?

Jag vetat min sambo hade inte velat det.

• Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 22:28:43 följande:

Vadå om han godtar faderskapet - bygger du din argumentation på att TS och makens pappa skulle göra en heminsemination bakom ryggen på TS man? ALLA barn som föds inom äktenskapet blir enligt svensk lagstiftning makarnas barn ur juridisk synvinkel oavsett ägg- eller spermadonation så det finns ingen anledning att TS man skulle behöva adoptera barnet, det anses som hans redan från början. Vilken lagstiftning bygger du motsatt argumentation på när du påstår att han blir styvfar?

Om barnet kommer till genom heminsemination, vilket är TS föreslagna metod, vet ju dessutom ingen myndighet om detta, så varför påstår du att han skulle behöva adoptera barnet? Finns ingen som helst anledning till det. Han anses juridiskt vara far till alla barn som föds inom äktenskapet, helt automatiskt, om ingen för juridisk talan om att något annat ska gälla - oavsett om den genetiska fadern till barnet är hans pappa, bror, Kalle, Pelle, Olle eller Tomten. Sedan kan vi tycka att det är märkligt och olämpligt men så ser lagen ut.

Va?

Ts make måste skriva på papperna på faderskapet. Det är ingenting han behöver att göra oavsett om de är gifta eller inge.

Jag hoppas ts maker med på inseminationen.

Juridiskt och biologiskt är två helt olika saker. Du kanske trodde det är samma sak?

Tja, det är ju inte hans barn biologiskt så ja styvfar och halvsyskon.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:03:41 följande:

Men det du inte verkar vilja godta är att när man är gift så FINNS det ju inga papper att skriva på om att man är pappa. Det har jag ju skrivit flera gånger nu att den registreringen görs helt automatiskt. Det är skillnad om man är sambo, där måste mannen ta på sig faderskapet genom att skriva på hos soc. Eftersom jag ser att du är sambo så kanske du inte känner till vad som gäller om man är gift men så är det i alla fall.

Faderskapstest kan visst då göras på en gift man om han har anledning att tro att han inte är genetisk far. Det finns på grund av ovanstående lagstiftning massor av fall där en gift man trott att han var pappa till barnet men sedan fått misstankar om annat och genom faderskapstest har fått veta att han inte är genetisk far till ett barn han är juridisk far till. Dock vet jag inte ifall det går att i sådana fall aktivt avsäga sig det juridiska faderskapet även om han fortfarande vill vara gift med mamman, någon som vet?

Jo, det registreras fortfarande ett papper MD vem som är fadern. Även om inget formellt test tas.
  • Kine
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 23:14:29 följande:

Nej det måste han inte alls och jag har full koll på juridisk och biologisk förälder. Läs vad som står på Skatteverket under Faderskap, en gift man behöver inte registrera eller skriva på något:

"Om ni som föräldrar är gifta när barnet föds antas mannen vara far till barnet. Om ni inte är gifta måste faderskapet fastställas särskilt av socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört".

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html

Nu tror jag du missförstår med flit.
Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?