Inlägg från: Anonym (flerbarnsfar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flerbarnsfar)

Spermadonation från makens pappa?

Kine skrev 2015-10-12 23:36:46 följande:
    Jag har varit gift och fått barn inom äktenskapet. Och fadern har fått skriva på papperet.

Juridisk och biologi är fortfarande inte samma far. Biologiskt sätt blir aldrig den vite mannen far till den svarte mannen barn oavsett om han är gift med frun före, under och efter graviditeten.
    Ingen begär/vill att man ska skriva på ett papper, och då anses mammans make automatiskt vara fadern. Jag har blivit pappa både inom och utom äktenskap, och det var var en väldigt stor skillnad. Utom äktenskapet gjordes det en faderskapsutredning. Inom äktenskapet hände absolut ingenting för min del, definitivt inget papper att skriva på.

Vill man att någon annan ska vara registrerad som far till barnet måste naturligtvis det anmälas, och förmodligen utredas.
  • Anonym (flerbarnsfar)
    Kine skrev 2015-10-13 00:41:53 följande:
    Ja, då gjorde väl familjeenheten fel då för mig och många andra...
    Jag tror du blandar ihop faderskap med anmälan om barnets namn. Namn-blanketten ska skickas in inom 3 månader, och båda vårdnadshavarna skriver normalt på.
  • Anonym (flerbarnsfar)
    Kine skrev 2015-10-13 00:49:47 följande:
    Det skedde inte automatiskt i VG regionen i 2006.

Oavsett vad du säger.
    Det skedde automatiskt i VG-regionen 2004 då mitt barn inom äktenskapet föddes, och det sker fortfarande.
  • Anonym (flerbarnsfar)
    Anonym (pappa) skrev 2015-10-13 02:15:41 följande:

TS idé om att låta sin svärfars vara sin mans barns pappa är spontant fel, och eventuellt juridiskt och medicinskt problematiskt.

Det står faktiskt i lagen att om maken ger sitt samtycke till insemination så anses han som far om makan blir gravid på det sättet. Det skulle innebära att de inte ens behöver ljuga om hur barnet kom till för att maken ska anses vara far till barnet.

Jag är inte jurist, så det vore bra om fler kollar på detta. Det kanske är andra regler om man inseminerar själv hemma? Vid en officiell insemination har barnet vid 18 års ålder rätt att få veta vem som är den bilogiska fadern. Gör man det själv har man bättre möjligheter att hålla det hemligt, om man nu vill det.
  • Anonym (flerbarnsfar)
    Kine skrev 2015-10-13 04:03:26 följande:
    Jag vet redan vem du är och vart du bor.
    Om det är någon i den här tråden som har stalker-beteende så är det du.

Familjeliv hackades 2012, så det är inte helt omöjligt att användardatabasen fråm den tidpunkten är på vift.
Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?