• Jisan

Har redan foglossning v6 och mår katastrofdåligt.

Hej!

Jag är gravid med mitt andra barn i V6. Jag har hittills mått väldigt illa,varit otroligt trött och i Lördag kom foglossningen (redan!) när jag reste mig upp efter att ha suttit på bussen ett tag. Sen dess har jag haft känningar, på kvällen är det som knivar i ena höften.

Jag har bokat tid hos en naprapat som är spec på foglossning och ska dit på Ons men jag är livrädd! Jag har läst skräckhistorier på nätet från folk som haft tidig foglossning och amnat i rullstol, stelopererat sitt bäcken, fåt problem med förlossning etc. Nio månader är en lång tid och som det känns nu vill jag bara gråta varje dag, kroppen känns helt kaos.

Min förra graviditet för fem år sen var lätt som en plätt, det enda jag drbbades avdå var pigmentfläckar  och ytterst lite smärta i slutet.

Någon som haft en jättetuff start utan att det blivit en katatsrofgraviditet?
    Andra tips på något jag kan göra reda nu för att skona fogarna,/stärka kroppen. Jag älskar att promenera men det är tufft redan nu när det gör ont och jag har förstått att det inte är det bästa heller vid foglossning.

Tar emot alla tips, råd och positiva historier med öppna armar.

• Svar på tråden Har redan foglossning v6 och mår katastrofdåligt.
  • Karpalo

Fick foglossning med första kring v.8 men klarade mig bra så länge jag tog det lite försiktigt på jobbet (ssk - tunga lyft, spring o sånt) och använde sacrobälte. Sista 1-1½ månaden klarade jag mig helt utan. Troligen för att babyn fixerade sig och gav lite stadga. Så att du redan känner av det behöver inte betyda att nu sitter i rullstol på slutet. Viktigt att du lyssna till din kropp vad den orkar!

• Moneal

Jag fick oxå i vecka 6 senast, blev sjukskriven 100% i vecka 11 och fick gå på kryckor från vecka 20.

Men det gick och I vecka 36 fixerade sig bebis och jag behövde inte längre ha kryckor, smärtan försvann helt.

Kommer nog bli bra ska du se, foglossning kan komma och gå.

• Jisan

Tack för era svar! Det ger lite hopp iaf. Kändes helt ok i fogarna idag men nu när jag reste mig efter lunch kan jag knappt gå. Typiskt. Jag får försöka tänka positivt och inte fokusera på värsta tänkbara scenario.

Ska definitivt skaffa rätt sorts hjälpmedel och göra det jag kan för att smärtan ska vara under kontroll.

• Milleman

Jag fick det också tidigt. V 8 med första barnet, heltidssjukskriven hela graviditeten.

Denna graviditeten kom det direkt jag plussade (har inte blivit av med det helt mellan graviditeterna) och blev 50% sjukskriven v 7. Tack vare det och att jag gått/suttit rätt är det inte ett helvete denna gång. Är imorgon i v 14 och hoppas få fortsätta vara 50% sjukskriven för då tror jag att detta kommer gå att lida igenom :)
    Hade mer ont i v 7 än nu. Så gå till läkare och bli deltid sjukskriven, gå inga långa steg och långa promenader. Gå inte alls typ, cykla ist. Sitt inte med benen i kors och inte i skräddarställning. Lycka till!!

• Mael08

Jag har haft ordentlig foglossning båda graviditeterna, men kunde hålla det hyfsat i schack så länge jag "skötte mig".

Millemans tips ovan är superbra, följ dem! :) Och så absolut inga skor med klack! Undvik trappor, men om du måste gå i trappor så gå som barn gör, dvs kliv med båda fötterna på varje steg. Om du simmar så undvik bröstsim, eftersom "grodsparkarna" med benen förvärrar. Och absolut inga utfall om du tränar. Gör mycket knipövningar, det stärker muskulaturen som hjälper till att hålla ihop bäckenet. Lycka till!! :)

• Jisan

Tusen tack för att ni tar er tid att svara. Jag är fast besluten att göra vad jag kan för att hålla det under kontroll och det är skönt att läsa att era ansträngningar gett resultat. För mig blir det värre och värre varje dag men jag försöker hålla lugnet och fokusera på besöket hos naprapat en imorgon. Jag hoppas kunna få något slags träningSprogram. Älskar attentaten promenera, blir tråkigt att hålla sig borta från det under graviditet :(

• Milleman
    Jisan skrev 2015-10-13 11:48:56 följande:

Tusen tack för att ni tar er tid att svara. Jag är fast besluten att göra vad jag kan för att hålla det under kontroll och det är skönt att läsa att era ansträngningar gett resultat. För mig blir det värre och värre varje dag men jag försöker hålla lugnet och fokusera på besöket hos naprapat en imorgon. Jag hoppas kunna få något slags träningSprogram. Älskar attentaten promenera, blir tråkigt att hålla sig borta från det under graviditet :(

Du måste låta bli att promenera. Det kan möjligen kännas bra när du går, men det får du lida för efteråt. Du får ta en promenadpaus. Som sagt, cykla är bra.
  • Jisan

Nä jag går endast det jag verkligen måste nu. Vissa sträckor är oundvikliga.

Är det inte svårt att hålla vikten när man får såna här problem med foglossning?

Jag gick upp några kg för myclet förra gången pga lite slarv med kost och dålig motion. Men då gick jag iaf massor! Nu kommer jag inte kunna det vad det verkar och att cykla blir svårt nu när vintern kommer.

• Milleman
    Jisan skrev 2015-10-13 14:46:29 följande:

Nä jag går endast det jag verkligen måste nu. Vissa sträckor är oundvikliga.

Är det inte svårt att hålla vikten när man får såna här problem med foglossning?

Jag gick upp några kg för myclet förra gången pga lite slarv med kost och dålig motion. Men då gick jag iaf massor! Nu kommer jag inte kunna det vad det verkar och att cykla blir svårt nu när vintern kommer.

Jag gick upp 30 kg sist. Alldeles för mycket. Sen vägde iof bebisen 5,3 kg :P

Denna gång måste jag försöka tänka på mat och motion mer. Svårt med maten för man är ju sugen på alla knäppa grejor och får stundtals äta det man får ner. Har hittills blivit lite väl onyttigt.

Men vi ska ta fram våra hantlar så jag kan ligga i sängen (still och stabilt med bäckenet) och träna armar :)
Svar på tråden Har redan foglossning v6 och mår katastrofdåligt.