• Anonym (suck)

Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.

Så hänger ännu en mamma ut sig och barnet på nätet genom att gråta ut i en tidning om hur orättvist det är att hon måste betala bussbiljett för sitt barn. Stackaren har knappast råd att fortsätta i skolan om hon måste betala biljett för barnet som hon valde att skaffa... *ironi*

Hur tänker man när man går ut i media på det här viset? Det är relativt vanligt och det är otroligt pinsamt att se alla dessa föräldrar beklaga sig för att deras barn inte får åka gratis buss, äta gratis på restaurang, inte får åka gratis karuseller och allt vad det nu handlar om.

Regler är regler och hon ska betala tills hon fyller 20 år. Hur kan det vara ett problem?
    www.expressen.se/kvallsposten/hon-maste-kopa-dyrt-busskort-till-sin-bebis/

• Svar på tråden Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.
  • Anonym (Arbetslinjen)

Problemet visar ju mest på hur underbetalda folk är.

• SupersurasunkSara

Hon är vuxen enligt alla regler och har ett eget barn, hon bör slippa få betala för sitt barn. Möjligen kan jag tycka att hon bör betala vuxenbiljett för sig själv för då får ju dottern åka gratis.

• LFF

Fast varför är det rättvist att en bebis vars mamma är över 20 får åka gratis men inte en bebis som har en mamma under 20? 

• Anonym (empati)

Skojar du?

Det handlar om en 18 årig student som har en 6 månader gammal baby!

Och bara för att mamman är under 20 år så ska babyn vara tvungen att lösa busskort för 800 kr per månad.

800 kr är mycket pengar för en student. Oavsett barn eller inte. Jag hade ingen aning om att det fanns så stelbenta regler inom busstrafiken och säkerligen inte hon heller!

Denna mamma har all rätt att klaga.

• SupersurasunkSara
    LFF skrev 2015-10-12 12:50:52 följande:

Fast varför är det rättvist att en bebis vars mamma är över 20 får åka gratis men inte en bebis som har en mamma under 20? 

För att mamman som är över 20 betalar inte halvt pris för sin egen biljett.
  • MadHatter

Det framgår ju i artikeln varför det är ett problem: av ekonomiska skäl.

Jag har dessutom svårt att se hur hon hänger ut sitt barn och på vilket sätt artikeln är skadlig för barnet.

Det är väl tvärtom positivt att unga människor jobbar för det de tror på och anstränger sig för att få till förändringar de anser behövs.

Sen kan man kanske ifrågasätta nyhetsvärderingen, men det är ju inte mammans ansvar utan helt och hållet tidningens.

• MadHatter

Vad gäller själva sakfrågan anser jag att samma regler ska gälla för henne som för en 20-årig student. Dvs hon ska betala samma för sin biljett som en 20-åring och då också få samma rabatt för barnet som en 20-åring.

Huruvida den lösningen är möjlig framgår ju tyvärr inte i artikeln.

• Anonym (C)

Om mamman skulle köpa ett busskort för vuxna får ju bebisen åka med, även om hon faktiskt inte är 20. Nu har honom antagligen något skolkort hon fått gratis och då får bara hon åka. Inte jättekonstigt.

Själv kan jag köpa studentkort för 525 kr men då får inte barnen åka med. Jag måste köpa ett busskort för vuxna arbetande personer som kostar 780 kr för att få ta med mig barnen avgiftsfritt. Det är lika orättvist det.

• Anonym (suck)
    LFF skrev 2015-10-12 12:50:52 följande:

Det är väl bara att hon betalar för en vuxenbiljett och tar med barnet gratis? Men nej, hon vill komma undan med att betala barnbiljett för sig själv och få ta med barnet gratis.
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-12 12:50:25 följande:

Hon är vuxen enligt alla regler och har ett eget barn, hon bör slippa få betala för sitt barn. Möjligen kan jag tycka att hon bör betala vuxenbiljett för sig själv för då får ju dottern åka gratis.

Inte enligt den biljettyp som hon väljer att köpa. Regler är regler och vill man inte följa dem så kan man lösa transporten på annat sätt. Självklart bör hon betala för en vuxen och därmed kunna ta med barnet.

• Anonym (suck)
    MadHatter skrev 2015-10-12 12:56:20 följande:

Vad gäller själva sakfrågan anser jag att samma regler ska gälla för henne som för en 20-årig student. Dvs hon ska betala samma för sin biljett som en 20-åring och då också få samma rabatt för barnet som en 20-åring.

Huruvida den lösningen är möjlig framgår ju tyvärr inte i artikeln.

Varför?

Man får olika ersättningar från CSN beroende på ålder och beroende på vad man pluggar. Reglerna är olika och folk måste kunna acceptera det.
Svar på tråden Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.