• Anonym (suck)

Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.

Så hänger ännu en mamma ut sig och barnet på nätet genom att gråta ut i en tidning om hur orättvist det är att hon måste betala bussbiljett för sitt barn. Stackaren har knappast råd att fortsätta i skolan om hon måste betala biljett för barnet som hon valde att skaffa... *ironi*

Hur tänker man när man går ut i media på det här viset? Det är relativt vanligt och det är otroligt pinsamt att se alla dessa föräldrar beklaga sig för att deras barn inte får åka gratis buss, äta gratis på restaurang, inte får åka gratis karuseller och allt vad det nu handlar om.

Regler är regler och hon ska betala tills hon fyller 20 år. Hur kan det vara ett problem?
    www.expressen.se/kvallsposten/hon-maste-kopa-dyrt-busskort-till-sin-bebis/

• Svar på tråden Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.
  • Anton Chigurh
    Anonym (+) skrev 2015-10-13 12:19:30 följande:
    Skönt att det fortfarande finns folk som vågar kämpa för det dom tror på,

utan dom kommer samhället stanna.
    Nädå, det enda som kan få samhället till och stanna, det är när bensinen/dieseln/etanolen tar slut. 

Så det så.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • ella84ella

Var inte regeln att 'alla under 20år åker gratis '? I så fall borde väl bebisen gå under den regeln??? Har jag missat något..?

• Ominous
    ella84ella skrev 2015-10-13 18:40:53 följande:

Var inte regeln att 'alla under 20år åker gratis '? I så fall borde väl bebisen gå under den regeln??? Har jag missat något..?

Det gäller endast om man som vuxen med vuxen-biljett tar med sig ett barn under 7år. Tydligen i skånetrafiken iallafall.

Tycker de verkar få det till mycket värre än vad det är. Hon kan faktiskt börja köpa sig ett vuxen-kort istället för ungdomskort, det kostar säkert några hundra mer, men inte 800kr som de gnäller om att det kommer kosta. 

Nu har jag allmänt svårt för ungamammor, speciellt gnälliga sådanna som känner sig ha rätt till dittan och dattan. Oftast pga tasktig planering från dem själva och sen vill att alla andra ska städa upp efter dem. Under 25år och studerar, vem betalar ens för ungen?
  • ella84ella
    Ominous skrev 2015-10-13 18:51:43 följande:

Det gäller endast om man som vuxen med vuxen-biljett tar med sig ett barn under 7år. Tydligen i skånetrafiken iallafall.

Tycker de verkar få det till mycket värre än vad det är. Hon kan faktiskt börja köpa sig ett vuxen-kort istället för ungdomskort, det kostar säkert några hundra mer, men inte 800kr som de gnäller om att det kommer kosta. 

Nu har jag allmänt svårt för ungamammor, speciellt gnälliga sådanna som känner sig ha rätt till dittan och dattan. Oftast pga tasktig planering från dem själva och sen vill att alla andra ska städa upp efter dem. Under 25år och studerar, vem betalar ens för ungen?

Aha, men ändå konstig regel, lättare om man hade tagit bort 'från 7år' osv.. Är ju barn innan det med.

Men,men, är hon tillräckligt vuxen för att skaffa barn så är det väl inte konstigt att man borde kunna betala för sig....
  • Anonym (123)

Man kanske inte ska skaffa barn om man inte har råd

• Loriyana
    HäckHäxan skrev 2015-10-13 10:53:16 följande:

Alltså är den regeln sådan bara i Skåne för annars har jag åkt olagligt många gånger och det tog tid innan jag fattade det. Busschauffören tog nämligen betalt för ungdomsbiljett för mig när min dotter var liten och jag åkte buss så sällan att jag inte ens förstod det. Tyckte bara biljetten var billigare än jag hade för mig men tänkte att det berodde på att jag inte brakade kontant utan köpte busskort istället som summan drogs av enda till en dag när en chaufför sa högt en ungdom när jag sa en till Trollhättan. Varpå jag bara nej nej alltså jag är vuxen inte ungdom och han tittade upp och sa det hade jag aldrig gissat du ser väldigt barnslig ut. Ehhh tack men jag e faktiskt 30. :-/

Nå om jag var tjejen så skulle jag köpt kort för vuxen så får barnet åka med. Det lär ju knappast kosta lika mycket som att köpa ett eget för barnet för ca 800kr. Det gäller ju bara drygt 1/2 år till tills barnet är ett år och kan gå på dagis om de inte får en plats på dagis innan vill säga.

Tycker däremot att principen är puckad faktiskt. Antingen så skall barn under 7 åka gratis eller så skall de inte göra det oavsett sällskap. Verkar ju långt enklare iaf.

Ett månadskort kostar lika mycket för ett barn som en vuxen i Skåne. Finns inga månadskort för barn. Själv betalar jag 1600 kr i månaden genom att pendla Malmö-Lund med dottern (en sträcka på 15km)
  • beccagranen

Sjukt. Är det gratis för barn under 7 år ska det gälla en 18mån bebis också, trotts att medpassageraren åker som ungdom!
    Om man vänder på steken, om en pensionär hämtar 3åriga barnbarnet på fsk för att korta ner barnets dagar, och då blir nekad att ta med barnet gratis, för att hon åker på pensionärsrabatterat pris, och då måste köpa månadskort för barnet. Känns det okej? Reglerna är satta med förutsättning att man normalt sett inte har barn som ungdom eller pensionär?

I jossis fall hade jag frågat en medpassagerare som överstiger 20 år om personen kan ta vagnen in på bussen. Ynkligt att kräva de som redan kärvt har på mer, för ogenomtänkta regler, men att strö miljoner omkring sig och dela ut miljonbonusar från statligt ägda verksamheter är inga problem.. Sverige i ett nötskal.

• yodi
    Ominous skrev 2015-10-13 18:51:43 följande:

men samtidigt hur rättvist känns det egentligen att jag som vuxen med jobb och inkomst får ta med mig mina barn gratis medans en ung student måste betala för sitt.
  • sextiotalist
    Loriyana skrev 2015-10-13 20:59:09 följande:

Ett månadskort kostar lika mycket för ett barn som en vuxen i Skåne. Finns inga månadskort för barn. Själv betalar jag 1600 kr i månaden genom att pendla Malmö-Lund med dottern (en sträcka på 15km)

Exakt, det är reducerat pris för ungdomar om man löser enkla biljetter men inte om man löser månadskort. Så se ungdomar som har mindre än 6 km till sitt gymnasium måste lösa månadskort för fullt pris.

Men sedan har Skånetrafiken andra bra sake
  • FIame

Skitartikel.

Det är klart att någon på barnbiljett inte ska kunna ta med andra barn på samma biljett.

Hon kan ju köpa vuxenbiljett/vuxenkort istället så får hon ta med sitt barn.

Svar på tråden Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.