• Anonym (Mamma till 2)

När hade du din alkoholdebut?

När drack du första gången, hur är du uppvuxen och hur ser dina alkoholvanor ut idag ?

Jag drack en starköl när jag var 10, var full första gången när jag var 12 och drack varje helg från 14 års ålder till att jag blev ungefär 23.

Uppvuxen med sammanboende föräldrar som drack 4 dagar i veckan.

28 år, tvåbarnsmamma.

Dricker nu max två öl eller glas vin i veckan till maten, ofta mindre. Tar två gånger om året en drink eller avec till kaffet. Går ut på krogen och festar en gång om året.

• Svar på tråden När hade du din alkoholdebut?
  • LFF

På min 18-års dag smakade jag på starkcider för första gången. Dricker extremt sällan, om jag dricker är det cider. Uppvuxen med skilda föräldrar där alkohol har funnits men inte dominerat. Har inte en susning på hur ofta det druckits hemma.

Är 39, sambo, tvåbarnsmamma.

• Duckan

Jag var 17år och blev bjuden på Aurora (vill minnas att det hette så) med sprite och på samma fest lärde jag mig att dra halsbloss. Ingen fylla den gången då jag var väldigt försiktig. Senare samma år åkte vi till Cypern med tjejgänget och då var det mer drinkar och raj-raj.

• CarinaL26

Var 14 och provade dricka öl och cider med det 'coola' gänget. Spydde, kissade ner mig. Fick skäll och smisk hemma. Sedan dröjde det tills jag var nästan 17 innan jag provade alkohol igen. Dricker med måtta idag.

• Anonym (Jag)

Smakade första gången som 12-åring (varit i Grekland och föräldrarna drack ozo som jag ville smaka med inte fick, smög ned en natt till skåpet).
    Smakade lite mer på en fest när jag var 14, men inte full. 
    Blev full vid en fest första veckan på gymnasiet, 16 år

Föräldrarna gav mig inget innan jag blev 18 och drack själva lite gör det fortfarande. Morfar drack för mycket så mamma dricker lite, pappa skulle drick mer om han "fick". Har sett pappa berusad några gånger, men aldrig full. De få gånger jag kom hem full fick jag ingen utskällning.

Är 30+ utan barn och dricker typ fre-lör varje vecka så jag blir berusad, var nästan nykterist fram till för kanske 5 år sedan då mitt liv förändrades så jag tappade en anledning till att inte dricka. Har hållit den nivån sedan dess. Skulle vilja dra ned lite då det inte är bra för vikten, men har i övrigt inga problem

• Erizajo

Smakade alkohol första gången efter 18, aldrig varit full, allt smakar för äckligt! Det enda som smakar ok är cider ich fruktiga drinkar, men för sliskigt att bli full på, och så är jag snål och köper hellre läsk! Snart 31 år tre barn. Föräldrar som dricker på helger och semester.

• Anonym (J)

Första fyllan strax innan min 17-årsdag.
    Skilda föräldrar, den ena alkoholist. Hade fått smaka enstaka sippar under uppväxten. 
    Jag har haft några år med mycket fest under studietiden, men väldigt få gånger varit för full och aldrig minnesluckor eller inte kunnat ta hand om mig själv. 
    Idag (nåja, när jag inte är gravid, nu är det såklart noll) blir det kanske 2 glas vin/mån hemma i soffan/till maten med sambon. 

• nevermind

Jag var 18 år + några månader. Jag växte upp med en pappa som inte drack en droppe när vi var små, detta på grund av att hans far var alkoholist när pappa var liten. Min mamma däremot har inte spottat i glaset, men har varit varit berusad några gånger under min uppväxt.
    Idag är jag 30+ och super till rejält ibland. Ibland både fredag och lördag. Däremot blir jag nästan aldrig bakis, blir aldrig så full så jag inte kan ta mig hem, kräks aldrig etc. Älskar att vara full!

• LaLola

Jag var 15½. Festade nån gång ibland efter det, minns ej hur ofta.
    Hade min värsta period runt 18-20 då jag drack 2-3 dagar i veckan. Hade jag inte flyttat i samma veva tror jag att det hade slutat illa.

Nu vid 41 dricker jag de få gånger per år som jag går ut/går på fest.
    Har aldrig hajat det där med dricka hemma en vanlig fredag typ.

• Fia 28

Jag var 14 eller 15, minns inte riktigt. Däremot har jag aldrig varit riktigt full bara lite smålullig. Än idag dricker jag aldrig mer än 1-3 cider, ser ingen nytta med det. Min syster och mina föräldrar är likadana, kan dricka ett glas nu och då men aldrig nåt mer än så. 

• Irmisans

Drack första gången ordentligt när jag var 14-15 med kompisar bara för att testa. Var nog ordentligt full första gången när jag var 16. Sedan dess har det varit mycket hemmafester och efter att jag fyllt 18 krogen. Kanske varit nykter 6-7 helger om året från att jag var 17 tills nu, då jag är 21 och inte dricker alls pga. att jag är gravid. Vissa helger har det varit både två-tre dagars och nästan gått till överdrift ibland. Dock aldrig druckit på en vardag, kanske ett enstaka glas vin till maten eller en öl om vi varit bortbjudna. 
    Mamma och Pappa har alltid festat mycket och har ett stort umgänge. De tar gärna en öl till maten och så, men dricker alltid väldigt måttligt. Även mina mor och far föräldrar har samma vanor, så alla i min släkt gillar att dricka, men måttligt.

Oplanerad Mamma
Svar på tråden När hade du din alkoholdebut?