• Ebbagr

Drar hemskt mycket i koppel

Hej jag har världens underbaraste hund! Hon är en 6 månaders finsk lapphund och hon är världens finaste! Hon är duktig på inkallning, eller ja just nu är hon väldigt trotsig... Hon är genom snäll och väldigt översocial. Hon är duktig på de mesta fast när det kommer till att gå i koppel beter hon sig som ett arsle rent ut sagt. Ibland kan hon gå fint med slakt koppel men till 80/90% på promenaden så drar hon och håller på. Jag har försökt dra tillbaka, nypa till, säga åt, stanna och ja allt möjligt men hon är så otroligt envis. Jag gillar att använda mig av positiv inlärning, alltså att belöna när hon gör bra och typ ignorera när hon inte gör bra för att visa att det inte gör någon nytta men hon är inte alls intresserad av godis när vi är utomhus om jag inte har med mig korv vilket jag inte har så ofta. Så jag är ute efter lite tips och råd hur jag ska få min hund att kunna gå fint i koppel! :) Jag har just nu en hurtta sele och ett vanligt tyg koppel så jag använder inte mig av ett flexi koppel. Jag köpte ett antidrag koppel eller ja antidrag sele, det är en typ av sele där det går två band under frambenen för det ska tydligen vara lite obehagligt när det drar i armhålorna på hunden men den funkade inte alls! Har någon några tips? :D

• Svar på tråden Drar hemskt mycket i koppel
  • Aniiee

Stanna. Och håll dig till det. Eftersom du håller på att byta metod hela tiden så blir hon förvirrad. Lär in fot också när du ändå håller på. Och tålamod, tålamod, tålamod. 

Och sätt igång lite med dragträning. Lappisar är dragiga av naturen, så det är jättebra om de får göra det. Då lär hon sig skillnad också på när det är ok att dra (när hon tränar) och när det inte är ok (när hon inte tränar).

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Blåbäret0

Hej!

Har själv en stor och stark hund som drar extremt mycket, sen köpte jag en grimma och nu går hon hur lugnt och fint som helst!!

Har provat allt annat men detta funkade helt klart bäst på min hund.

Kostar 200-300 så billigt också

• Dexter dot com

Om du nu tycker positiv inlärning är bra förstår jag inte varför du använder en sele som orsakar smärta, drar i hunden, nypa henne mm eftersom det är bestraffningar alltihop och gör bara att hunden tycker du är obehaglig och ökar avståndet för att komma ifrån dig. Du måste tänka om , hunden beter sig inte som ett arsle utan du är förmodligen inte tillräckligt rolig/belönande att hålla sig nära och har förmodligen inte motiverat hunden tillräckligt för att den ska förstå att det lönar sig att gå nära dig.

Hitta bra movationshöjande belöningar som hunden tycker är det bästa i världen och gör dig superskojig eftersom du ska konkurrera ut folk, dofter,andra hundar osv.

Hur belönar du henne idag och vad gör du under promenaderna för att stimulera/ få ett samarbete med henne ?

• Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2015-10-12 18:02:07 följande:

Om du nu tycker positiv inlärning är bra förstår jag inte varför du använder en sele som orsakar smärta, drar i hunden, nypa henne mm eftersom det är bestraffningar alltihop och gör bara att hunden tycker du är obehaglig och ökar avståndet för att komma ifrån dig. Du måste tänka om , hunden beter sig inte som ett arsle utan du är förmodligen inte tillräckligt rolig/belönande att hålla sig nära och har förmodligen inte motiverat hunden tillräckligt för att den ska förstå att det lönar sig att gå nära dig.

Hitta bra movationshöjande belöningar som hunden tycker är det bästa i världen och gör dig superskojig eftersom du ska konkurrera ut folk, dofter,andra hundar osv.

Hur belönar du henne idag och vad gör du under promenaderna för att stimulera/ få ett samarbete med henne ?

Jag behöver väl inte tycka positiv inlärning är dålig bara för att jag kan använda mig av andra metoder! Jag försöker så gott jag kan med positiv inlärning men ibland så räcker verkligen inte mitt tålamod och helst inte när jag är lite smått stressad! Jag använder inte selen utan jag har köpt en och använt den 1 gång och sedan lagt den åt sidan.

Men jag vill ju inte att hon ska sluta lukta och vara nyfiken utan hon får gärna gå och strosa på och dofta jag vill bara ha bort dragandet :)

Jag har alltid med godis och ibland tar hon det och ibland inte. Jag brukar stanna och busa, sätta mig ner och klappa, leka med pinnar etc.
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-10-12 17:50:33 följande:

Stanna. Och håll dig till det. Eftersom du håller på att byta metod hela tiden så blir hon förvirrad. Lär in fot också när du ändå håller på. Och tålamod, tålamod, tålamod. 

Och sätt igång lite med dragträning. Lappisar är dragiga av naturen, så det är jättebra om de får göra det. Då lär hon sig skillnad också på när det är ok att dra (när hon tränar) och när det inte är ok (när hon inte tränar).

Ja det har jag faktiskt inte tänkt på, att hon kan bli förvirrad av alla metoder. Fot kan hon till viss del, vi tränar mycket på det men mestadels inomhus :)

Dragträning? Vad ska hon dra? Hahah det låter jättebra men jag har ingen aning vad hon ska dra för något! :)
  • Aniiee
    Ebbagr skrev 2015-10-12 18:17:33 följande:
    Ja det har jag faktiskt inte tänkt på, att hon kan bli förvirrad av alla metoder. Fot kan hon till viss del, vi tränar mycket på det men mestadels inomhus :)

Dragträning? Vad ska hon dra? Hahah det låter jättebra men jag har ingen aning vad hon ska dra för något! :)
    Börja träna fot på promenader också. Hon bör kunna gå fot, och inte bara sitta och stå fot.

Vad hon ska dra beror på hur ni har tillgång. Köp en dragsele som man kan koppla allt möjligt till. Min draghund (samojed) drar pulkor, kärror och sånt, med ungar eller varor i (slipper jag bära hem handlingen =P), bildäck, jag har tävlat hundspann med henne, hon drar ungarna på skidor och skridskor på vintern, mm...

Kolla om brukshundsklubben har något i närheten av dig. Där kommer du få massor av tips och hjälp.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-10-12 18:45:30 följande:
    Börja träna fot på promenader också. Hon bör kunna gå fot, och inte bara sitta och stå fot.

Vad hon ska dra beror på hur ni har tillgång. Köp en dragsele som man kan koppla allt möjligt till. Min draghund (samojed) drar pulkor, kärror och sånt, med ungar eller varor i (slipper jag bära hem handlingen =P), bildäck, jag har tävlat hundspann med henne, hon drar ungarna på skidor och skridskor på vintern, mm...

Kolla om brukshundsklubben har något i närheten av dig. Där kommer du få massor av tips och hjälp.
    Jag brukar göra det ibland när jag håller i en pinne som hon sen får när hon gått fint då :) Men jag ska absolut börja lägga mer krut på fot träningen utomhus! 
    Jag har en multisele som de heter, tror det var en typ av cykel/jogging sele men tror de funkar som en dragsele. Det var en rolig ide, ska försöka få henne nu när snön kommer att dra typ en pulka! :D
  • Dexter dot com

"Fot" är ju ett krävande lydnadsmoment som kräver full precision och koncentration av hunden och inget man kräver av en hund mer än korta stunder och absolut inte av en valp. Jag antar att du bara vill att valpen ska kunna gå "fint" i kopplet vilket du absolut ska träna på genom att vara en resurs och genom att belöna när hon följer dig och tar kontakt men en så ung valp klarar inte att koncentrera sig mer än några minuter i taget så ha tålamod. Att låta hunden dra är en rolig aktivitet men inget du ska börja med förren hunden är så gammal att du röntgat armbågar och höfter och vet att den är ua. En dragsele måste prövas ut ordentligt och vara ergonomisk, alltså ingen vanlig spår/promenadsele.

• Starka

Som förra inlägget säger så ska du nog börja med gå "fint"

Har haft problem med drag i kopplet med min tik också, hon var 2,5 år när vi tog över henne och hade ingen uppfostran alls. Det som funkade bäst med henne var stopp/ vänd metoder, så fort hon började dra så stanna vi eller så vände jag tvärt så hon blev tvungen att följa mig, svårt att beskriva så här i text :-/

Men det funkade till slut tog tid men till slut fattade hon att attan ja kommer ju aldrig iväg om jag inte går fint. Nosgrimma tycker ja inte du ska använda och framför allt inte på en unghund. Tycker inte dom är en ok metod alls egentligen, finns ju hundar som fått skador på både näsben och nacke av dom.

• Gizmo

Köp en anti-drag-sele!
    De är toppenbra men ganska dyra 500-600:-!
    Men de fungerar verkligen. 

• Blåbäret0
    Starka skrev 2015-10-13 12:40:08 följande:

Nosgrimma tycker ja inte du ska använda och framför allt inte på en unghund. Tycker inte dom är en ok metod alls egentligen, finns ju hundar som fått skador på både näsben och nacke av dom.

Också hört talas om att grimma kan ge skador på hunden (precis som alla halsband/selen osv) om man inte vet hur man ska använda dem.

För min hund räcker det att hon bara har den på sig så tappar hon "suget" att dra till 95%. De få gånger hon drar stannar hon upp själv eftersom nosen/ansiktet dras åt sidan och hon helt enkelt inte kan gå dit hon vill. Man får absolut inte rycka hårt/slita eller liknande med grimma, samma sak med de olika selen som finns som går över eller emellan frambenen.

Jag brukar också berömma mycket, ge pinnar/godis när hon sköter sig, om inte stanna upp, påkalla uppmärksamhet och gå runt i en liten cirkel.

Man ska inte vara rädd för att använda de redskap och hjälpmedel som finns, med sunt förnuft och en kvarts googling om redskapet är man på god väg :)
  • jennile

Hej! Vet inte om du hittat någon lösning. Men tänkte hur som komma med ett litet tips :)
    Vi har en 4 årig flatt tjej som alltid går så fint i koppel, så länge det bara är jag och min sambo på promenad. 
    När vi är ute och går många tillsammans blir hon så sjukt taggad och drar rejält. Något som varit fruktansvärt frustrerande då man vet att hon kan och alltid annars går perfekt vid sidan av mig. Kunde verkligen sabba den finaste utflykten...

Vår räddning blev VGW-selen. Länken finns här! www.vgwbalte.com/default.asp

Den är inte utformad som anti-dragselar, alltså genom att göra det obekvämt för hunden, utan är den mest ergonomiska selen som finns enligt många. Har förut varit helt emot selar då jag tycker att man tappar kontrollen på hunden. Men denna fästs i en ring fram på bröstet vilket gör att när hunden sticker lite framför blir det en liten vridning mot föraren - vilket ger bra kontakt med hunden!

Läs gärna lite, för den har verkligen räddat oss!

• Ebbagr
    jennile skrev 2015-11-17 16:01:46 följande:

Hej! Vet inte om du hittat någon lösning. Men tänkte hur som komma med ett litet tips :)
    Vi har en 4 årig flatt tjej som alltid går så fint i koppel, så länge det bara är jag och min sambo på promenad. 
    När vi är ute och går många tillsammans blir hon så sjukt taggad och drar rejält. Något som varit fruktansvärt frustrerande då man vet att hon kan och alltid annars går perfekt vid sidan av mig. Kunde verkligen sabba den finaste utflykten...

Vår räddning blev VGW-selen. Länken finns här! www.vgwbalte.com/default.asp

Den är inte utformad som anti-dragselar, alltså genom att göra det obekvämt för hunden, utan är den mest ergonomiska selen som finns enligt många. Har förut varit helt emot selar då jag tycker att man tappar kontrollen på hunden. Men denna fästs i en ring fram på bröstet vilket gör att när hunden sticker lite framför blir det en liten vridning mot föraren - vilket ger bra kontakt med hunden!

Läs gärna lite, för den har verkligen räddat oss!

Min vän har också rekommenderat en sådan sele som kopplas där fram, ska absolut åka på djuraffären och kika och har dem så ska jag köpa! Men jag hade så gärna velat att hon går bra vad hon än är kopplad i, halsband som sele :/
  • 8295

Jag och min sambo har två whippar (snabba som attan, med fokus överallt samtidigt). Den gamla damen har alltid gått fot vid mig (helt utan träning), då ska dock också tilläggas att hon är otroligt tjurig, så när hon vill hem anser hon att promenaden är över. Då backar hon och drar allt hon kan. Hon har även lärt sig att följa min sambo när han har henne i koppel.

Med lillkillen på 15 veckor är det en annan histora. Inomhus är han världens snällaste, han roar sig själv med leksakerna om vi inte framprovocerat lek, han tar alltid pauser för pussar och mys, kommer direkt man ropar på honom.
      På promenader och rastning ska han alltid så fort fram som möjligt. Ha i åtanke att han redan utövar sin rang över senioren vi har, och att han är väldigt ung. Många korta promenader per dag har vi kört på, sprunigt några meter, hoppat, busat och lekt. Hans energi sitter ju inte i så länge. Men dragandet går ALDRIG över, trots allt stannande, alla vändningar, kommandon, belöningar.

Vad som nu de senaste dagarna har börjat fungera är när min sambo köpte ett sånt här, hm, koppel som dras ut när hunden går framåt? Vet inte riktigt vad dom heter. Det är på 5 m. Har varit emot såna, speciellt då det gäller Whippar, men vi har kört på det där på skogspromenader etc. Varje gång linan tar slut och det blir ett litet ryck när han springer, stannar han tills vi kommer ikapp innan han fortsätter trava runt. Börjar vi prata med honom eller kallar på honom, kommer han direkt. Över vägar eller när det kommer människor och vi drar in linan går han fint bredvid oss och tiken. Vi märker tydligt att han VILL vara med oss, men han vill också hemskt gärna sträcka ut och undersöka allting. För att vara 15 veckor gammal tycker jag att han är otroligt duktig.

Ge inte upp med din träning, det går alltid. Men var försiktig med hur snabbt du byter metoder. Tålamodet är allt när det gäller valpar/unghundar. Kom ihåg också att det tar tid för dom att lära sig vad vi riktigt menar.

• jennile
    Ebbagr skrev 2015-11-21 20:28:56 följande:
    Min vän har också rekommenderat en sådan sele som kopplas där fram, ska absolut åka på djuraffären och kika och har dem så ska jag köpa! Men jag hade så gärna velat att hon går bra vad hon än är kopplad i, halsband som sele :/
    Förstår det! :) Vi varierar mellan halsband och selen. 
    Kan ändå vara skönt att ha selen hemma. Ifall man nån gång är för stressad för att orka med att "lära" hunden gå fint, kan de va en nödlösning. Istället för att det blir ett halvdant försök, tex om man har bortom till bussen.. Om du förstår hur jag menar :) Vet själv som sagt, hur frustrerande det kan vara. Och med en frustrerad matte, som annars är coollugn, blir det ju inte direkt kul för vovven att gå fint i koppel heller :)
    Så för de tillfällena är det verkligen guld med den selen!
Svar på tråden Drar hemskt mycket i koppel