Drar hemskt mycket i koppel
Hej jag har världens underbaraste hund! Hon är en 6 månaders finsk lapphund och hon är världens finaste! Hon är duktig på inkallning, eller ja just nu är hon väldigt trotsig... Hon är genom snäll och väldigt översocial. Hon är duktig på de mesta fast när det kommer till att gå i koppel beter hon sig som ett arsle rent ut sagt. Ibland kan hon gå fint med slakt koppel men till 80/90% på promenaden så drar hon och håller på. Jag har försökt dra tillbaka, nypa till, säga åt, stanna och ja allt möjligt men hon är så otroligt envis. Jag gillar att använda mig av positiv inlärning, alltså att belöna när hon gör bra och typ ignorera när hon inte gör bra för att visa att det inte gör någon nytta men hon är inte alls intresserad av godis när vi är utomhus om jag inte har med mig korv vilket jag inte har så ofta. Så jag är ute efter lite tips och råd hur jag ska få min hund att kunna gå fint i koppel! :) Jag har just nu en hurtta sele och ett vanligt tyg koppel så jag använder inte mig av ett flexi koppel. Jag köpte ett antidrag koppel eller ja antidrag sele, det är en typ av sele där det går två band under frambenen för det ska tydligen vara lite obehagligt när det drar i armhålorna på hunden men den funkade inte alls! Har någon några tips? :D