Inlägg från: jennile |Visa alla inlägg
  • jennile

Drar hemskt mycket i koppel

Hej! Vet inte om du hittat någon lösning. Men tänkte hur som komma med ett litet tips :)
    Vi har en 4 årig flatt tjej som alltid går så fint i koppel, så länge det bara är jag och min sambo på promenad. 
    När vi är ute och går många tillsammans blir hon så sjukt taggad och drar rejält. Något som varit fruktansvärt frustrerande då man vet att hon kan och alltid annars går perfekt vid sidan av mig. Kunde verkligen sabba den finaste utflykten...

Vår räddning blev VGW-selen. Länken finns här! www.vgwbalte.com/default.asp

Den är inte utformad som anti-dragselar, alltså genom att göra det obekvämt för hunden, utan är den mest ergonomiska selen som finns enligt många. Har förut varit helt emot selar då jag tycker att man tappar kontrollen på hunden. Men denna fästs i en ring fram på bröstet vilket gör att när hunden sticker lite framför blir det en liten vridning mot föraren - vilket ger bra kontakt med hunden!

Läs gärna lite, för den har verkligen räddat oss!

• jennile
    Ebbagr skrev 2015-11-21 20:28:56 följande:
    Min vän har också rekommenderat en sådan sele som kopplas där fram, ska absolut åka på djuraffären och kika och har dem så ska jag köpa! Men jag hade så gärna velat att hon går bra vad hon än är kopplad i, halsband som sele :/
    Förstår det! :) Vi varierar mellan halsband och selen. 
    Kan ändå vara skönt att ha selen hemma. Ifall man nån gång är för stressad för att orka med att "lära" hunden gå fint, kan de va en nödlösning. Istället för att det blir ett halvdant försök, tex om man har bortom till bussen.. Om du förstår hur jag menar :) Vet själv som sagt, hur frustrerande det kan vara. Och med en frustrerad matte, som annars är coollugn, blir det ju inte direkt kul för vovven att gå fint i koppel heller :)
    Så för de tillfällena är det verkligen guld med den selen!
Svar på tråden Drar hemskt mycket i koppel