• Anonym (Okunnig)

vad ingår i en bodelning av hus?

Jag och min sambo separerar, vi ska åka och fixa bodelningen om några veckor. Vad är det man tar upp i en sådan? Möbler har vi redan gjort upp och huset som vi bor i så tänker mitt ex bara föra över lånet till mig då han är snäll för han vet hur mkt det betyder för mig och att jag inte skulle ha råd att köpa ut honom. Men vad är det mer man tar upp i detta? Har försökt att söka på nätet men inte hittat några svar. Kanske någon som vet eller jobbar med detta. Väldigt tacksam för svar så jag vet lite innan vad det innebär. Har ni några tipps kanske med på vad man ska tänka på?

• Svar på tråden vad ingår i en bodelning av hus?
  • Anonym (Gj)

Skulle råda er att gå till jurist. Om saker inte skrivs i rätt juridiska termer så kan du få betala stämpelskatt och ibland blir det avslag från Lantmäteriet och börja om.

• Anonym (Okunnig)
    Anonym (Gj) skrev 2015-10-12 21:53:47 följande:

Skulle råda er att gå till jurist. Om saker inte skrivs i rätt juridiska termer så kan du få betala stämpelskatt och ibland blir det avslag från Lantmäteriet och börja om.

Glömde nämna det, vi har bokat möte med bankens jurist. Så det ska vi göra :)
  • Anonym (....)

Han kan inte "föra över lånet" till dig. Om han inte ska äga en andel av huset så kommer banken att kräva att han betalar tillbaka sin andel av lånet samt att du måste ansöka om att få låna upp hela summan själv.

I övrigt ingår heminredning, köksredskap och sånt men inte t.ex utrustning för personliga aktiviteter som t.ex golf, motorsport osv. Bilar ingår inte. Sommarstuga ingår inte.

• Kvinna30plus
    Anonym (Okunnig) skrev 2015-10-12 21:28:05 följande:

Jag och min sambo separerar, vi ska åka och fixa bodelningen om några veckor. Vad är det man tar upp i en sådan? Möbler har vi redan gjort upp och huset som vi bor i så tänker mitt ex bara föra över lånet till mig då han är snäll för han vet hur mkt det betyder för mig och att jag inte skulle ha råd att köpa ut honom. Men vad är det mer man tar upp i detta? Har försökt att söka på nätet men inte hittat några svar. Kanske någon som vet eller jobbar med detta. Väldigt tacksam för svar så jag vet lite innan vad det innebär. Har ni några tipps kanske med på vad man ska tänka på?

Har du ekonomisk möjlighet att ta över lånet? För det är inte bara att "ta över" det är ju banken du lånar av, som måste godkänna dig som lånetagare. 

Sedan om de gör det kan han ge sin del av fastigheten som gåva, då utfaller ingen stämpelskatt, det är enkelt att skriva själv. Det skall vara skriftligt, underskrivet av er båda, underskrifterna skall bevittnas och det skall innehålla en överlåtelseförklaring. (avdragslexikon.se/gratis-avtalsmallar/gratis-mall-for-gavobrev/)

Sedan skriver ni ett bodelningsavtal där detta står vad ni kommit överens om och ni båda skriver under för att det inte skall komma några tveksamheter längre fram. Också enkelt att skriva själv!
  • Anonym (Okunnig)

Ja jag har det ekonomiska till att bara ta över lånet och ja jag vet hur det går till att jag får låna upp till den summan. Men jag behöver ju inte köpa ut honom, då hade jag inte klarat det. Samt att jag får ha en som går i borgen till mig då det är ett krav på denna banken iom att jag är själv på lånet. Jag har hört att man ska göra något med lagfarten med men tänkte om det var flera saker utöver det (möblerna är som sagt redan uppgjort oss emellan som vi har skrivit ner på ett papper och skrivit under på själva) varför vi gör det andra med jurist är för att allt som ska fixas utöver det bli ordnat. Och för att det verkade som ett krav med på denna banken.

• Kjell2

Ni kan dela precis som ni vill så länge ni är överrens. Banken kommer hjälp er med det formella kring bostaden och lån.

Enligt sambolagen så ingår bostad köpt för gemensamt boende, redan ordnat, och bohag införskaffat för gemesamt bruk i en bodelning. Saker som ni hade innan samboskapet ingår alltså inte i bodelningen.

Vad som i övrigt brukar vara bra att reglera och ordna är saker som bil, båt, bankkonton, abbonemang och  sommarstuga samt kolla upp förmånstagare för försäkringar.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Okunnig) skrev 2015-10-13 16:28:12 följande:

Ja jag har det ekonomiska till att bara ta över lånet och ja jag vet hur det går till att jag får låna upp till den summan. Men jag behöver ju inte köpa ut honom, då hade jag inte klarat det. Samt att jag får ha en som går i borgen till mig då det är ett krav på denna banken iom att jag är själv på lånet. Jag har hört att man ska göra något med lagfarten med men tänkte om det var flera saker utöver det (möblerna är som sagt redan uppgjort oss emellan som vi har skrivit ner på ett papper och skrivit under på själva) varför vi gör det andra med jurist är för att allt som ska fixas utöver det bli ordnat. Och för att det verkade som ett krav med på denna banken.

Du måste skicka in lagfarten efter bodelning. Så att det är du som står som ensam ägare till fastigheten.
  • Anonym (....)

Det är nog vettigt att skriva ett juridiskt bodelningsavtal så att han inte ändrar sig och vill bli utlöst för den verkliga summan efter ett tag.

Svar på tråden vad ingår i en bodelning av hus?