Anonym (Okunnig) skrev 2015-10-12 21:28:05 följande:
Jag och min sambo separerar, vi ska åka och fixa bodelningen om några veckor. Vad är det man tar upp i en sådan? Möbler har vi redan gjort upp och huset som vi bor i så tänker mitt ex bara föra över lånet till mig då han är snäll för han vet hur mkt det betyder för mig och att jag inte skulle ha råd att köpa ut honom. Men vad är det mer man tar upp i detta? Har försökt att söka på nätet men inte hittat några svar. Kanske någon som vet eller jobbar med detta. Väldigt tacksam för svar så jag vet lite innan vad det innebär. Har ni några tipps kanske med på vad man ska tänka på?
Har du ekonomisk möjlighet att ta över lånet? För det är inte bara att "ta över" det är ju banken du lånar av, som måste godkänna dig som lånetagare.
Sedan om de gör det kan han ge sin del av fastigheten som gåva, då utfaller ingen stämpelskatt, det är enkelt att skriva själv. Det skall vara skriftligt, underskrivet av er båda, underskrifterna skall bevittnas och det skall innehålla en överlåtelseförklaring. (
avdragslexikon.se/gratis-avtalsmallar/gratis-mall-for-gavobrev/)
Sedan skriver ni ett bodelningsavtal där detta står vad ni kommit överens om och ni båda skriver under för att det inte skall komma några tveksamheter längre fram. Också enkelt att skriva själv!