• Hauwa

3 månaders bebis krystar hela nätterna och äter ofta

Min son på 3 månader och 2 veckor har sovit bra sen han föddes. Hela nätter från 19-7 med ett uppvak för att äta men nu dom senaste 3 veckorna har han somnat 22 ca och sover till kl 6 och äter ungefär 6-8 gånger från 2 fram tills 6. Han krystar och stöna och grymtar under hela nätterna, han gråter även ibland. Jag ammar honom och vi samsover. Varför har min son sånt behov av att äta så ofta på natten och varför låter han så? Jag är orolig att han inte får den sömn han behöver eller att han mår dåligt. Är det någon som har något tips eller råd? För min del gör det ingenting att få lite sömn utan det är honom jag blir orolig över. Han sover suveränt på dagarna och då låter han ingenting alls..

• Svar på tråden 3 månaders bebis krystar hela nätterna och äter ofta
  • MrsP79

Lite klyschigt kanske, men det låter som en tillväxtfas. Men äter han så ofta (vilket han kanske behöver) så kan det ju bli lite magknip, och så vaknar han av det istället. Har du provat med napp eller försöka söva honom utan mat? Går han upp som han ska och han sover bra på dagarna och är glad och pigg för övrigt, så hade jag inte varit orolig (bara totalt utmattad!).

Det är ju så med bebisar, man tror att man har kommit in i en rutin, och plötsligt ändras det! Behöver inte vara något konstigt! Min minste, 4,5 månad, hade en period mellan 1,5 och 2,5 månad då han ofta sov hela natten, 9-10 timmar. De senaste månaderna vaknar han tyvärr 1-2 gånger per natt. Förr eller senare sover de ju hela nätter.

• Ciconiidae

Min sov också riktigt dåligt då. Ofta när han grymtar så går vi upp på pottan, ofta kommer då bajs eller kiss och han lugnar sig. Nu snart fem mån vaknar han ungefär varannan timme, tre timmar sover han som mest om jag har tur.

Svar på tråden 3 månaders bebis krystar hela nätterna och äter ofta