• Chiquita07

Hjälp! 1,5-åring varken äter eller sover!

Min 1,5 åring äter inte längre gröt (frukost) eller middag längre, han kastar allt omkring sig. Det enda som går ner är frukt och bär. Sen har vi även problem med sömnen. Vanligtvis ser det ut såhär: vaknar 08, sover middag 13 till 14-15, somnar för natten kl 23. Då har vi redan vid 19-20 börjat bada honom o släcka ner för natten. Han somnar enbart genom amning när jag ligger i sängen. Men det är inte alltid han somnar då heller. Ibland ska han hoppa runt o leka i sängen vid 22-tiden. Så vi blir som föräldrar helt slutkörda varenda kväll.. Hjälp?! Vår son går inte på förskola utan är hemma med mig som är mamma. Vi är mestadels inomhus nu när det är så kallt men ibland är vi ute och gungar mm. Han blir bara aldrig trött. Någon som känner igen detta beteende?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-13 12:47
    För att vara exakt är han 1 år och 4 mån.

• Svar på tråden Hjälp! 1,5-åring varken äter eller sover!
  • Liten ekorre

Så kallt? Det är inte ens vinter än. Tänkte ni vara inne hela vintern? Våra barn behöver komma ut och röra på sig ordentligt (inte sitta still i vagn/gunga) varje dag för att kunna sova gott på kvällen. Testa det.

• Liten ekorre

Och tidigarelägg vilan lite. Min älsta är omöjlig att lägga om han sover något efter 13:40

• Chiquita07
    Liten ekorre skrev 2015-10-13 12:53:38 följande:

Och tidigarelägg vilan lite. Min älsta är omöjlig att lägga om han sover något efter 13:40

Tack för tips, ska klä på oss bättre och gå ut ändå! Hur tidigarelägger man vilan? Har du tips? För min son visar liksom tecken på när han är trött o det är först då kan han sova, annars ska han bara ställa sig upp i vagnen o hålla på.
  • Anonym (mmhm)

Been there.

vi börja visa ,er tydligare att efter bad välling tandborstning så är de sovadax! ingen välling/amning bara vatten. Vi satt bredvid han, vis hans säng. tog väl 1 timme och 3 nätter så börja han sova hela nätter, tar bara 10 min max så susar han sött.
    Han behöver dock ingen mat på natten, jag vet inte hur de är mer hans vikt, han kanske behöver maten på natten

• Dijon

Är ni ute mer och rör på er blir han nog tröttare. Vi är ute minst 2 timmar varje dag, i stort sätt. Hon är 14 månader.

Även aptiten ökar om man vart ute oftast.

Sedan har de ju sina perioder då de matvägrar och sover dåligt.

Kallt är det inte, ta på er kläder för väder.

• Harmagedon

Matvägran tror jag är supervanligt i den åldern. De hittar något de kan bestämma över och kör det racet ett tag. Så länge något slinker ner och han mår bra i övrigt är det bara att härda ut. Sömnstrul hör väl också till. De får minskat sömnbehov och har lite svårt att hitta rytmen själva. Mina slutade att sova dagtid i den åldern. Det var en lång period med inte sova alls på dagen, tokslockna vid helt fel tid och sena kvällar. Jag tror att man kan hjälpa dem på traven med tydliga rutiner och så mycket naturligt dagsljus som möjligt. Dvs: Gå ut!

• Magdalena03

Rekommenderar  också utevistelse, lek ute är jätteviktigt för barn. Jag gick varje dag till lekplatsen även när det var vinter och snö. Med bra kläder för vuxna och barn och kanske lite värmande kaffe och varm choklad är det helt OK!

• Pumbaa

Hej!

Vad jobbigt situation ni befinner er i.. jag skulle föreslå att han får kliva upp tidigare på morgonen, kanske redan vid 06.30-7.00 sedan går ni ut både på förmiddagen och eftermiddagen (lekparken, skogen mm finns hur mkt som helst för ett barn i den åldern att upptäck?), så han blir av med energi. Den här årstiden är ju så fin! Jag bor i norra Sverige och här räcker det med fleece under skaloverallen, vindmössa och lite tjockare vantar på förmiddagen sedan blir det ju varmare på dagen? dessutom är han i en sådan ålder att han börjar röra på sig så han kommer nog hålla värmen???? sedankommer han säkert somna efter lunch. Kan hända att han tom inte behöver så lång vila heller. Min dotter på 1 år sover max 1,5 Tim 1ggr/dag (oftast bara 1 timme, självvalt av henne då).

Sedan kan ni äta ute något mål, tex mellis. Maten smakar som bäst ute också???? min äldsta dotter åt bara bra till lunch eller middag. Så åt hon bra till lunch så smakade hon knappt på maten vid middagen men hon växer helt enligt sin kurva, och äter så än idag och hon är snart 4? så jag tror inte ni behöver oroa er kring maten om han är glad, nöjd och växer som han ska? däremot skulle ni nog lagt ner mer tid på att få till kvällsrutinerna så ni får en lugn stund på kvällen...

Glöm inte att förändringar kan ta tid... lycka till!?

• Pumbaa

Ber om ursäkt för alla frågetecken. Förstår inte vart de kommer ifrån????

• Anonym (Mom)

Det räcker väl att barnet sover drygt 1timme dagtid?Då är det lättare att somna på kvällen .Utevistelse 1 timme/dag.

Svar på tråden Hjälp! 1,5-åring varken äter eller sover!