• Domavi

Kunde inte se kön

Hej!

Jag är i vecka 21 och var på RUL förra veckan och både jag och min sambo ville då veta kön. Hon sa att hon inte kunde se riktigt då bebis låg fel och sen hade benen i kors och ville ju självklart inte gissa på vad hon kanske sett innan eller så. Himla trist tyckte vi då vi verkligen sett fram emot att veta. Har det hänt någon annan och hur gick ni tillväga? Trodde det fanns privat ul här (Växjö) men verkar som det bara är tidiga VUL dom gör. Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kunde inte se kön
  • Anonym (..)

Så är det, ligger barnet åt ett visst håll som undersökaren inte kan se, då kan man inte se kön. Det kan bli likadant nästa gång, så strunta i att boka extra UL. Det är ju en medicinsk undersökning i första hand. 

• Anonym (L)

Det är i första hand en medicinsk undersökning och i informationsbladet jag fick stod att könsbestämning inte ingår. Men kan de se och föräldrarna vill veta så berättar de. Om de inte är säker på att de sett könet är det ju bättre att inte berätta, det är ju inte ens säkert att det stämmer ju! Det viktigaste är ju en frisk bebis!

• Domavi
    Anonym (..) skrev 2015-10-14 07:02:16 följande:

Så är det, ligger barnet åt ett visst håll som undersökaren inte kan se, då kan man inte se kön. Det kan bli likadant nästa gång, så strunta i att boka extra UL. Det är ju en medicinsk undersökning i första hand. 

Anonym (L) skrev 2015-10-14 08:08:03 följande:

Det är i första hand en medicinsk undersökning och i informationsbladet jag fick stod att könsbestämning inte ingår. Men kan de se och föräldrarna vill veta så berättar de. Om de inte är säker på att de sett könet är det ju bättre att inte berätta, det är ju inte ens säkert att det stämmer ju! Det viktigaste är ju en frisk bebis!

Ja men absolut, det är jag helt med på och det viktigaste är självklart att bebisen är frisk! Ville bara höra lite vad möjligheterna är för att göra ett för att se könet eftersom jag är nyfiken :).
  • Anonym (Skallteorin)

Har du tydliga UL-bilder på bebisens skalle?

Googla då på SKALLTEORIN och jämför skillnaderna mellan ett manligt och ett kvinnligt kranium.

Svar på tråden Kunde inte se kön