Inlägg från: Anonym (asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdf)

Övernattning

Vad bra att pappan blivit engagerad! Men han vill alltså ha barnet både lördag och söndag inklusive övernattning. Jag får ihop det till 33 timmar. Skulle aldrig gå med på något sådant upplägg. Du är ju ändå barnets primära anknytningsperson för tillfället och tycker det är tok för länge.

Jag skulle istället föreslå längre dagumgänge en gång i veckan samt övernattning en gång i veckan men inte ha de samtidigt. Det blir kortare men tätare umgängen vilket är bättre för barnet. Så småningom kan man såklart köra längre umgängen i sträck men jag skulle avvakta lite med det.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-14 14:37:58 följande:

Det är pappan som själv valt sitt umgänge både vad gäller dagar och tider.

Men du har väl förhoppningsvis någon sorts möjlighet att påverka umgängets utformning.

Det brukar sägas att spädbarn behöver täta och korta umgängen. Att de ska vara täta beror på att spädbarn dels har kort minne och dels behöver kontinuitet i kontakten för att känna sig trygga. Att de ska vara korta beror på att de inte ska separeras från sin primära anknytningsperson (dig i det här fallet) för långa perioder eftersom det är känslomässigt stressande för dem.

Ju "bättre" anknytning ert barn har till pappan desto längre umgängen klarar hen av utan att ta skada. Av den anledningen brukar det rekommenderas en successiv upptrappning av umgänget (som då måste ske ofta och regelbundet).

Utan att vara någon expert så borde pappan träffa sitt barn åtminstone varannan dag en period innan några övernattningar.

Lite tveksam till hur jag själv skulle tänka kring övernattningar om jag var i samma situation. Skulle förmodligen i alla fall inte acceptera umgängen längre än 12 timmar och då först efter en upptrappning av umgänget under en tid.
Svar på tråden Övernattning