• Malva2015

ingen tempohöjning

Hade starkt pos ägglossningstest i söndags och sedan dess ömma bröst nästan värkande, lite ilningar och molande värk i tjejmagen men tempohöjningen har inte kommit och nu är det ju onsdag.. Fortfarande så ömma bröst att jag inte kunde sova på sidan i natt... Hur sent kan ägget släppa och är denna ägglossning körd?

• Svar på tråden ingen tempohöjning
  • Jw83

Alla får inte förhöjd temp. Brukar du få så ont i brösten vid ägglossning? Annars så borde du uppsöka vårdcentralen, det finns flera olika anledningar till sån värk!

• Malva2015
    Jw83 skrev 2015-10-14 08:03:33 följande:

Alla får inte förhöjd temp. Brukar du få så ont i brösten vid ägglossning? Annars så borde du uppsöka vårdcentralen, det finns flera olika anledningar till sån värk!

Nä dom brukar ömma någon dag bara men inte såhär många dar i rad.. Vad menar du kan vara orsaken?

Skönt att höra från någon att man inte måste ha temp höjning.. Jag har bara hört att det tyder på att ägget inte släppt men det stämmer alltså inte?
  • Jw83
    Malva2015 skrev 2015-10-14 08:24:00 följande:

Nä dom brukar ömma någon dag bara men inte såhär många dar i rad.. Vad menar du kan vara orsaken?

Skönt att höra från någon att man inte måste ha temp höjning.. Jag har bara hört att det tyder på att ägget inte släppt men det stämmer alltså inte?

Om dom gör så ont så du inte kan ligga ner så tänker jag att det måste vara något väldigt fel inflammation eller sjukdom . Jag är ingen läkare men att ha så ont låter inte normalt. Jag har enbart haft lite spänningar i brösten vid ägglossning, slutet av min graviditet och under amning. När jag har influensa så har jag däremot väldigt ont i brösten.
  • SecretlyMe

Jo, temphöjning bör ske för att veta att man haft ägglossning. Tempen ökar efter ägglossning tack vare att man får förhöjt progesteron i kroppen, som kommer från gulkroppen. I en broschyr jag fått av läkare på fertilitetsklinik står det "Om temperaturen inte stiger, tyder det på utebliven ägglossning."

Ett ältest garanterar inte äggsläpp. Kroppen kan försöka ägglossa men inte lyckas, därför är det bra att konstatera äl med hjälp av temp.

Sitter själv med samma problem, jag tar dock inga ältester. Min temp vill inte öka trots att jag haft andra tecken på äl. Men äl kan bli sen eller utebli av olika anledningar. Hoppas vi båda får bekräftad äl snart :)

• Jag är bara jag

Det är extremt ovanligt att ömma bröst tyder på nåt annat än hormoner. Detta hört av en läkare.

• Malva2015
    SecretlyMe skrev 2015-10-14 09:23:59 följande:

Jo, temphöjning bör ske för att veta att man haft ägglossning. Tempen ökar efter ägglossning tack vare att man får förhöjt progesteron i kroppen, som kommer från gulkroppen. I en broschyr jag fått av läkare på fertilitetsklinik står det "Om temperaturen inte stiger, tyder det på utebliven ägglossning."

Ett ältest garanterar inte äggsläpp. Kroppen kan försöka ägglossa men inte lyckas, därför är det bra att konstatera äl med hjälp av temp.

Sitter själv med samma problem, jag tar dock inga ältester. Min temp vill inte öka trots att jag haft andra tecken på äl. Men äl kan bli sen eller utebli av olika anledningar. Hoppas vi båda får bekräftad äl snart :)

Idag steg temperaturen.. Alltså 4 dagar efter utslag på ältestet! Sjukt sent!
  • SecretlyMe

Fick äl utsatt idag, skumt! Tydligen var min ökning på 0.2 grader tillräckligt för att äl skedde på dag 15.

• Malva2015
    SecretlyMe skrev 2015-10-14 09:23:59 följande:

Hej!

Kan man ha utebliven äl även om temp gick upp något?
    Min gick upp först 4 dygn efter plus på äl och det var inte jättemycket. Från 36,7 till 36,9
  • SecretlyMe
    Malva2015 skrev 2015-10-21 09:59:24 följande:

Hej!

Kan man ha utebliven äl även om temp gick upp något?

Min gick upp först 4 dygn efter plus på äl och det var inte jättemycket. Från 36,7 till 36,9

Min steg med bara 0.2 grader men har ökat successivt.

Tycker det verkar stämma bra med ältest och när äl inföll :) kan dröja uppåt 48h sen senaste positiva ältest innan den infaller.

Hur ser din kurva ut nu? Är den över 36.7?
  • Malva2015
    SecretlyMe skrev 2015-10-21 10:22:47 följande:
    Min steg med bara 0.2 grader men har ökat successivt.

Tycker det verkar stämma bra med ältest och när äl inföll :) kan dröja uppåt 48h sen senaste positiva ältest innan den infaller.

Hur ser din kurva ut nu? Är den över 36.7?
    Aha ok vad bra att du verkar ha koll på sånt här:)
    Min temp ligger normalt på 36,7-36,8 och stiger i regel till 36,9-37,0

Bifogar en bild om du kan se. Appen har dock inte noterat äl än vilket är lite märkligt.
  • SecretlyMe
    Malva2015 skrev 2015-10-21 10:31:32 följande:

Aha ok vad bra att du verkar ha koll på sånt här:)

Min temp ligger normalt på 36,7-36,8 och stiger i regel till 36,9-37,0

Bifogar en bild om du kan se. Appen har dock inte noterat äl än vilket är lite märkligt.

Inte jättehaj på NC, men ser inte ut som att du haft äl.. :/

När ägglossning skett höjs tempen med ca 0.2-0.5 grader och håller sig hög fram till mensen. Som du ser på min bild ovan så har fertility friend även en coverline, en linje som sätts ut efter ägglossning för att veta att tempen är högre än innan ägglossning.

Såhär ser min temp ut nu:

Är man gravid fortsätter tempen vara hög. Det är tack vare att hormonet progesteron fortsätter vara det dominerande hormonet :)
  • Malva2015
    SecretlyMe skrev 2015-10-21 11:34:07 följande:
    Inte jättehaj på NC, men ser inte ut som att du haft äl.. :/

När ägglossning skett höjs tempen med ca 0.2-0.5 grader och håller sig hög fram till mensen. Som du ser på min bild ovan så har fertility friend även en coverline, en linje som sätts ut efter ägglossning för att veta att tempen är högre än innan ägglossning.

Såhär ser min temp ut nu:

Är man gravid fortsätter tempen vara hög. Det är tack vare att hormonet progesteron fortsätter vara det dominerande hormonet :)
    Men om jag inte hade äl, hur kommer det sig att tempen går upp även om det är lite? Alltså rent fysiskt. Det skedde ju en förändring även om den inte var hög menar jag
  • SecretlyMe
    Malva2015 skrev 2015-10-21 11:41:59 följande:

Men om jag inte hade äl, hur kommer det sig att tempen går upp även om det är lite? Alltså rent fysiskt. Det skedde ju en förändring även om den inte var hög menar jag

Grejen är ju att den inte är högre än innan Äl hela tiden. Den verkar pendla mellan 36.6 och 37? Den ska som sagt vara hög hela tiden efter äl och inte dippa ner till den temp du hade innan ägglossning.
  • Malva2015
    SecretlyMe skrev 2015-10-21 11:44:30 följande:
    Grejen är ju att den inte är högre än innan Äl hela tiden. Den verkar pendla mellan 36.6 och 37? Den ska som sagt vara hög hela tiden efter äl och inte dippa ner till den temp du hade innan ägglossning.
    Okaj..:( så konstigt.. Hade mer stick i äggstockarna och supersvullna bröst ömma varje dag i 8 dagar efter den dagen jag fick pos äl. Kändes som ett hormonkrig i kroppen och så brukar jag inte känna alls.. Kroppen kanske verkligen försökte släppa ägget men misslyckades?
  • SecretlyMe
    Malva2015 skrev 2015-10-21 11:51:52 följande:

Okaj..:( så konstigt.. Hade mer stick i äggstockarna och supersvullna bröst ömma varje dag i 8 dagar efter den dagen jag fick pos äl. Kändes som ett hormonkrig i kroppen och så brukar jag inte känna alls.. Kroppen kanske verkligen försökte släppa ägget men misslyckades?

Ja, så kan det vara. Kanske ska du fortsätta tempa och ältesta :)
Svar på tråden ingen tempohöjning