• Litet My

min son klarar inte av längre förskoleverksamheten

Fröken Apelsin skrev 2015-10-14 19:18:30 följande:

Medan du är hemma är det bra att markera om han biter, slår eller puttar. Sätt dig så ni har ögonkontakt och säg bestämt nej, och förklara att det gör ont på det andra barnet. Slutar han inte skulle jag testa time-out. Då väljer du ut ett ställe i hemmet där han får sitta om han missköter sig. Det är väldigt lätt, missköter han sig säg först ifrån, sedan varnar du, hjälper inte det så sätter du honom på platsen du valt ut. Där ska han sitta lika många minuter som han är gammal. Använd en äggklocka. Reser han sig innan lyft tillbaka honom och starta om tiden. Första gången förklarar du kort varför du lyfter tillbaka honom, resten av gångerna är du bara tyst då du gör det.

Ytterst dåligt förslag.
  • Litet My
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-19 19:06:31 följande:
    Ja, hur skulle det se ut om folk började uppfostra sina barn?! Och de barn som blir bitna och slagna ska bara acceptera. För visst skulle du tycka det var okej att bli slagen av en kollega upprepade gånger?!
    Ja, det var ju EXAKT det jag skrev! Eller inte.
  • Litet My

TS: Jag känner igen det från min äldsta, han har högfungerande Autism och ADD. När han blev för överaktiverad och trött i huvudet och inte fått klar struktur och visste exakt vad han skulle göra/vad som förväntades så eskalerade han genom att stimma och knuffas. Han fick en resurs som kunde plocka honom ur situationer innan han hann spåra ur, som kunde läsa av honom och förtydliga vardagen. För barn med diagnos (säger inte att ditt barn har det) tar de ofta in allt runtomkring, de kan inte sortera alla intryck på det vis vi kan vilket leder till att de blir stökiga istället. När sonen började lågstadiet fick han gå och vila huvudet när det blev för mycket eller vara inne på rasten, han kunde själv känna av i den åldern när det var dags att bryta och han inte orkade hålla ihop sig. Lite samma med kalas där det ju är mycket folk, vi fick ha strategier även där för att det inte skulle bli tråkigt för alla. Hoppas du kan få bra hjälp för din son och som någon skrev "barn som kan uppföra sig, gör det. Även om barnen verkar bråkiga och jobbiga vet de att de gör fel och vad reglerna är, men de behöver stöd i att klara av dem.

• Litet My
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-20 12:11:06 följande:
    AnkiC skrev 2015-10-19 20:31:19 följande:

Var får du det ifrån att det ska accepteras och vara ok?!

Litet my, allt du skrev var en trevlig kommentar utan förklaring.

Barn är inte färdigutvecklade vuxna, man måste sätta gränser och gränser sätter man inte bara genom att prata med barnet. Givetvis ska man försöka det först, men går det inte måste man testa något annat. Det behöver inte finnas något behov och orsak till det här beteedet, det kan lika gärna vara impuls eller ett sätt att testa gränser.

Av vad jag har sett så ska den som blir slagen bara acceptera. Visst det kanske sägs förlåt till barnet som blir utsatt, men upprepas det gång på gång hjälper det knappast. En vuxen person som hade gjort så på en arbetsplats hade inte fått vara kvar, tyvärr får barnet som slår vara kvar i skolan, på fritids eller förskolan. Det är tyvärr inte tillåtet att flytta på ett barn som misshandlar eller mobbar andra barn.
    Denna tråden handlar inte om den som blir slagen öht. Om du sitter och är bitter över någon oförätt med ett slaget barn kanske du borde starta en egen tråd om det istället för att kapa andra trådar som inte handlar om något slaget barn.
Svar på tråden min son klarar inte av längre förskoleverksamheten