• PoL

    Tips på restaurang i Gbg?!

    Hej!

    Jag söker tips på trevliga och inte dyra restauranger i Gbg som är barnvänliga. Hade tänkt åka till Liseberg Heden, deras brunch var perfekt för en festligare måltid med barnen men de har tydligen slutat med det... Just buffe är bra då varje person kan välja det de gillar.
    Så, vad finns att rek?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Tips på restaurang i Gbg?!
  • PoL
    Litenåfin skrev 2015-10-14 17:29:40 följande:

    Våra barn älskar Vapiano! :)


    Tack, det ska jag kolla upp!

    Fler tips nån?
  • MEE83

    Vad har ni att röra er med, och vad gillar ni att äta? 

    Skall det vara mitt i stan? Det finns ju flera områden där det har skett nyetableringar av kvalitativa restauranger till överkomliga priser(beroende på vad man har att röra sig med).

    Detta ställe har fått 5 fyrar i GPs krogkoll, och klassificeras som "budget", dvs den billigaste kategorin, de har två lokaler i Göteborg(och en i Malmö), en på Kastellgatan(bild nedan). En Dim sum och dumplings restaurang. Kolla Gps Krogkoll för fler budget alternativ. 

    Recensioner. 
    www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189894-d6496520-Reviews-Dubbel_Dubbel-Gothenburg_Vastra_Gotaland_County_West_Coast.html

     

  • PoL
    MEE83 skrev 2015-10-14 18:00:05 följande:

    Vad har ni att röra er med, och vad gillar ni att äta? 

    Skall det vara mitt i stan? Det finns ju flera områden där det har skett nyetableringar av kvalitativa restauranger till överkomliga priser(beroende på vad man har att röra sig med).

    Detta ställe har fått 5 fyrar i GPs krogkoll, och klassificeras som "budget", dvs den billigaste kategorin, de har två lokaler i Göteborg(och en i Malmö), en på Kastellgatan(bild nedan). En Dim sum och dumplings restaurang. Kolla Gps Krogkoll för fler budget alternativ. 

    Recensioner. 
    www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189894-d6496520-Reviews-Dubbel_Dubbel-Gothenburg_Vastra_Gotaland_County_West_Coast.html

     


    Det ska vara mat som passar mindre barns smaklökar, mao nåt enkelt haha. Jag tänker max 400-500 totalt (vi blir en vuxen, två under 5 år o två 9-åringar). Gärna centralt då vi bor utanför stan och vill kombinera det med en liten mysig promenad.
    Tack för länken men jag tror att svenskt, amerikanskt och italienskt skulle kunna funka bäst.
  • MEE83

    haha, sorry, våran dotter är inte gammal nog att trycka i sig speciellt mycket "riktig" mat, så jag har fortfarande ett rätt kasst barnperspektiv när det gäller mat till ungar på restaurang, det finns många bra burger joints, med riktiga hamburgare gjorde med omsorg och kärlek, ofta närproducerat kött.  

    Det finns säkert delade åsikter om vilket ställe som är bäst. När jag är i GBG(bor i Stockholm sedans 10 år tillbaka, så är väl inte den som bäst är lämpad att svara på detta egentligen) så passar jag alltid på att trycka i mig en burgare på Butcher's Market och/eller Burgersson, de är mina två favoriter. Vet ej om de erbjuder barnmeny, men hamburgarna kostar väl runt 100 lappen, utan sides. 

    Hittade en lista på några... Nöjesguiden. 


    Umami Burger
    Det göteborgska lunchutbudet har onekligen blivit bättre sen ett gäng foodtrucks började rulla på våra gator, och en av favoriterna heter Umami Burger. Att de dessutom har sin plats på foodcourten som öppnat mellan Åhléns och Mac Forum i Nordstan gör verkligen inte saken sämre.
    The Barn
    Det som började som en lada på Schlätta (läs: storytelling) har vuxit till sig ordentligt, och serverar numera riktigt bra burgare mitt i stan. I sommar flyttar de in på Storköket och håller alltså till på Stora Teaterns uteservering.
    2112
    Att delar av In Flames äger en krog som serverar bärs och hamburgare är eventuellt det göteborgskaste som någonsin hänt. Självklart finns alla biffar i The Number Of The Beast-form, 666 helt rimliga gram högrev.
    Street Friends
    Det var lite oklart vad som var Street Friends dragningskraft när de annonserade att de skulle öppna i Göteborg. Att sälja mat från en container känns inte så spännande liksom. Det för däremot kombinationen bra käk, alkoholtillstånd och en av stans trevligaste uteserveringar.
    The Rover
    Andra Långs ölkung låtit sin hamburgermeny växa, och definitivt inte oss emot. Utöver klassikerna hittar du bland annat confiterat anklår med thaibasilika och anisyoughurt och en vegburgare utan några "satans halvfabrikat".
    Holy Cow
    "Klart området runt korsvägen ska ha sitt eget hamburgerställe" tänkte kanske krögaren som öppnade Holy Cow, och hoppade på käktrenden för ett par år sedan. Plus för vad som kan vara stans allra godaste milkshakes.
    Butchers Market
    Avenyfamiljen har allt, och därmed förstås också ett ställe tillägnat kött eller icke-kött i bröd. Att de serverar bacon, black pepper and roasted garlic fries drar inte ner betyget, men varför, VARFÖR, tog de bort pimentos de padrón som sideorder. Oförståeligt. 
  • MEE83

    Burgersson ligger för övrigt vid Skanstorget(Linnestan). Det ligger även ett skönt steakhouse väldigt nära, på Övre Husargatan, det är Nya Zeeländare eller Australiensare som driver det, de erbjuder allt från klassiska ribs och andra köttdetaljer till mer "exotiska" rätter, kängurustek osv. Gillar du kött, är det värt ett besök, då de gör kött jävligt bra, kan kanske bli lite för dyrt för er budget dock.

    Kolla hemsidorna för priser.  

  • Dasha

    förstår inte problemet.
    de ALLRA flesta restauranfer i gbg eller andra städer har barnmeny. det vanligaste där är:

    spaghetti med köttfärssås,
    pannkakor med sylt,
    köttbullar.

    beroende på stället kan de även ha egna specialiteter på barnmeny, t.ex. barnpizza eller souvlaki för barn.

    kolla linnegatan eller äveny t.ex.

    många ställen (inte allra billigaste) kan göra barnportion av alla rätter på meny (dvs halvportion).

    på alla ställen kan man säga till om man vill t.ex. skippa sås eller riven ost, eller vill ha potatismos  en separat skål (eller vilka andra preferenser era barn har)

  • PoL
    MEE83 skrev 2015-10-15 02:40:03 följande:

    Burgersson ligger för övrigt vid Skanstorget(Linnestan). Det ligger även ett skönt steakhouse väldigt nära, på Övre Husargatan, det är Nya Zeeländare eller Australiensare som driver det, de erbjuder allt från klassiska ribs och andra köttdetaljer till mer "exotiska" rätter, kängurustek osv. Gillar du kött, är det värt ett besök, då de gör kött jävligt bra, kan kanske bli lite för dyrt för er budget dock.

    Kolla hemsidorna för priser.  


    Tack!
  • PoL
    Dasha skrev 2015-10-15 11:21:16 följande:

    förstår inte problemet.
    de ALLRA flesta restauranfer i gbg eller andra städer har barnmeny. det vanligaste där är:

    spaghetti med köttfärssås,
    pannkakor med sylt,
    köttbullar.

    beroende på stället kan de även ha egna specialiteter på barnmeny, t.ex. barnpizza eller souvlaki för barn.

    kolla linnegatan eller äveny t.ex.

    många ställen (inte allra billigaste) kan göra barnportion av alla rätter på meny (dvs halvportion).

    på alla ställen kan man säga till om man vill t.ex. skippa sås eller riven ost, eller vill ha potatismos  en separat skål (eller vilka andra preferenser era barn har)


    Det handlar inte om avsaknad av barnmeny på rest. Det handlar om att få fira en födelsedag och äta i en trevlig miljö där man inte behöver oroa sig över att andra blir störda av mindre barn vid matbordet som emellanåt blir högljudda.
  • Dasha
    PoL skrev 2015-10-15 11:40:51 följande:
    Det handlar inte om avsaknad av barnmeny på rest. Det handlar om att få fira en födelsedag och äta i en trevlig miljö där man inte behöver oroa sig över att andra blir störda av mindre barn vid matbordet som emellanåt blir högljudda.
    oj, då har jag missuppfattat!

    var står det i ts?????

    alla andra diskuterar bara priser och menu.

    har någon sagt om tolerans till högljudda barn?
Svar på tråden Tips på restaurang i Gbg?!