• 2söner

Hydronefros / vidgat njurbäcken

Hej , mammor/pappor .. Hoppas ni vill dela med er från era liknande situationer! Jag känner mig så förtvivlad och vilsen . Fick min andra son för 3 veckor sedan , han är underbar ????. Men för några dagar sedan fick han var i naveln mm så åkte till sjukhus! Blev inlagda med antibiotika . Dagen efter gjordes ett ultraljud , där dom upptäckte en vidgning/ hydronefros på vänster njure 13mm och 6mm på den högra .. Det var inte det man undersökte .. Men fick även se detta ! Nu ska han bli kallad till kontrast röntgen och MAG3 .. Jag är så orolig något inte är bra ????.. Någon som har varit med om liknande ??? Tack

• Svar på tråden Hydronefros / vidgat njurbäcken
  • Ka84

Hej,

Min dotter är född med vidgat njurbäcken,något de upptäckte tidigt i magen.var på flera ultraljud för att se utvecklingen imagen.sedan när hon föddes blev hon satt på antibiotika och vi varpå ultraljud och för att se att urinen inte rann backlänges sen har vi gjort njurscint två gånger allt för att se utvecklingen och i fall ev op skulle behövas men så blev det inte.

De kommer att ha regelbunden koll på njuren med ultraljud framöver men vi lever normalt och vår tjej mår bra:)

Hoppas allt blir bra för er!

Kram

• 2söner

Hej , härligt att höra alltr bra med eran lilla ??, och tack för informationen ????kram

• Ka84

Hej,

Förstår helt klart din oro.

Det upptäcktes i vecka 19 på mig.

Lillan mår fint,fullfart hela tiden:)

Höger sida var kraftigt förstorad och när första njurscinten gjordes i februari låg hon på gränsen till att behöva operation.vi var såklart jätte oroliga.den andra njurscinten gjordes i juni och då var allt mycket bättre och operation behövs ej.

Nu kan man ju inte se in i framtiden men vi hoppas att njuren ska fortsätta utvecklas och att allt ska vara bra.

Förstår din oro.hoppas att det kommer gå bra:)

Kram

• Ka84

Då får gärna tala om hur det går för er.hur mår din pojke?hur är han i övrigt?

Kram

• 2söner

Hej , tack för du ville dela med dig av eran erfarenhet ! Å skönt att allt gått så bra för er !!??

• 2söner

Hej , tack för du ville dela med dig av eran erfarenhet ! Å skönt att allt gått så bra för er !!??Och att nu slipper operation ! Får man fråga hur förstorad den va? hur många mm? Min son är för övrigt helt frisk och född fullgången med bra vikt och ökar fint mm! Upptäcktes inte när han va i magen utan av en slump när vi nyligen gjorde ett UL för något annat !! Tack , kram ????

• 2söner

Ps vet inte vaeför det blir massa frågetecken när ja skriver , men dom ska inte vara där ??

• Ka84

Hej,hoppas ni har en bra dag????

Skönt att er pojke mår bra i övrigt.

Jag kommer inte ihåg exakta mm just nu i huvudet bara det att höger sida var kraftigt förstorad.på ultraljudet såg man tydligt ett stort hålrum.

Så här efteråt är jag glad för sjukhusets sätt att arbeta man är ju otroligt nervös ändå och det var också vad de hela tiden sa..ett steg i taget för detta kan fixa till sig av sig själv med tiden barnet växer.

Ska bli intressant att se runt hennes ett års dag då vi har ett nytt ultraljud.blir nu i december nog.

Kram

Svar på tråden Hydronefros / vidgat njurbäcken