• Anonym (Undrande)

Någon som blivit gravid trots akut p-pillret Ellaone?

Tog ett akut p piller för 1,5 vecka sedan då våran preventivmetod misslyckades.

Har känt mig annorlunda de senaste dagarna och därför tagit graviditetstest på morgonurin, idag kom det en svag knappt synbar skugga där test strecket ska vara.

Kom inget sådant i förrgår.

Tog Ellaone ca 36 timmar efter samlaget, var vid min tid för ägglossning.

Hade dock inga äl känningar.

Kan Ellaone på något sätt skada det eventuella fostret om man blir gravid ändå?

Googlade och fick upp att man skulle kontakta bm/ läkare vid eventuell graviditet för att utesluta fosterskador.

Någon som vet om det stämmer?

Någon som blivit gravid trots Ellaone, hur gick det?

• Svar på tråden Någon som blivit gravid trots akut p-pillret Ellaone?
  • Anonym (Barnmorskestudent)

Hej!
    Funktionen som EllaOne har är att skjuta upp din ägglossning, inte ta bort den. Men tyvärr så funkar den inte om ditt LH redan har börjat stiga (stiger normalt ca 2 dygn innan ägglossningen). Därför finns det stor risk att inte lyckas om det är samtidigt som din ägglossning. Missas ofta att informeras om detta tyvärr. 
    Lycka till! 

• Anonym (Undrande)

Tack för ditt svar. Vet du om Ellaone på något sätt kan öka risken för fosterskador om man blir gravid ändå? Eller på annat sätt påverka den graviditeten negativt?

• Anonym (Barnmorskestudent)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-10-15 07:07:37 följande:

Tack för ditt svar. Vet du om Ellaone på något sätt kan öka risken för fosterskador om man blir gravid ändå? Eller på annat sätt påverka den graviditeten negativt?

Här kan du läsa: www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/
  • Sigrid12

Hej!

Jag fann ditt inlägg nu, tror att jag kan vara i samma situation som du. Hur har det gått för dig? Hoppas graviditeten gått bra!

Tack på förhand!

• Anonym (Gravid)

Jag! Samlag 27/7, tog tabletten inom 24h. Plussade igår kväll (13/8)

Kommer troligen bli abort men mår kasst 

Så ja, det händer.

Svar på tråden Någon som blivit gravid trots akut p-pillret Ellaone?