• felician

9 månaders hund som kissar inne

Jag har en liten dvärgschnauzervalp som snart är 9 månader och han är inte rumsren. På dagarna går det bra, vi är ute och går tre gånger om dagen och sen får han komma ut i trädgården flera gånger mellan promenaderna.

Problemet är att han 3-5 nätter i veckan går upp och kissar och/eller bajsar på golvet.
    När vi är ute på kvällen kan vi gå hur långt som helst utan att han gör något och sen går han upp på natten istället. Det är precis som att han inte har tid att kissa när vi är ute. Han är så himla ivrig och nyfiken på allt omkring istället.

Är det normalt att dom kissar inne såhär länge? Vi har en hund till och jag minns inte att vi hade problem med honom när han var 9 månader, men det är kanske jag som glömt.
    Är det någon som har något råd att ge mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-27 16:03:33:
    Tänkte bara berätta hur det gått...
    Vi har börjat stänga sovrumsdörren på nätterna och det har hjälpt jättebra. Han kan utan problem hålla sig hela natten och har bara kissat inne två gånger sedan vi började med det

• Svar på tråden 9 månaders hund som kissar inne
  • Mr CarCare

Gå och rasta honom där det inta har varit några andra hundar, då har han ingen annans
    hundlukt att lukta på. Ha honom gärna kopplad så kan han inte rusa omkring och bara busa.
    Ett bra sätt att få dom att sluta göra sina behov inomhus är att man minskar utrymmet på natten, det är så att hundar gör inte sina behov där dom sover, så om du har en mindre hundbur att stoppa in honom i, det ska vara en bur som han kan sträcka ut sig ordentligt.

• Mirris

Min lilla är visserligen bara 4 månader.. men jag har slutat ge henne mat senare än 17 på kvällen! Annars går hon upp o bajjar....

Jag gör också så att när vi varit ute på kvällen, och om hon inte gjort nåt då, så får hon gå ut direkt på baksidan, och då brukar det komma en skvätt! Det är ju trots allt mycket tryggare att inte behöva kissa bland dom stora vovvarna

Numera går det mycket bättre på nätterna.. ibalnd har hon varit uppe o kissat, men oftast ligger hon i sängen o trynar hela natten!

Lycka till

*sanna.. matte till en liten vilding och mamma till en annan.. så trött på deras bus/skrik just nu*

• Gladskiten

Vi hade samma problem. Våran hund kunde kissa inne mitt framför ögonen på oss.
    Han kissade tillåmed på mitt ben. *haha*
    Men jag var till en "djurpratare" & hon sa att det var för det första skitsnack att man inte skulle kunna visa hunden att den gjort fel att den kissat.
    Det står ju enligt hundexperter i böcker att man bara ska ta ut hunden & inte säga nåt om den gjort fel.
    När jag började med att visa att han verkligen gjort fel så vart det MKT bättre efter det.
    Sen så sa hon att han trodde att han var chefen hemma så det vart att ta i med hårdhandskarna.

Han sover i en bur nu iaf ...funkar jättebra!

• Idun

Men om hunden kissar och bajsar på natten varför ställer ni inte klockan och går upp? Kanske klarar valpen inte att hålla sig så länge? Vi hade svårt att få vår tjej rumsren då hon fick urinvägsinfektioner så vi gick alltid upp på natten för att ingen olycka skulle hända. För har de "lyckats" kissa inne en gång backar man ju flera steg. Er hund har ju nu vant sig vid att man kissar och bajsar inne på nätterna.

Och jag tycker inte ni ska skälla på hunden! Skäll lite på er själva istället.

• Gladskiten

Omman sett till att hunden fått kissa & bajsa ordentligt på kvällen ska en 9 månaders kunna hålla sig lätt hela natten.

• Idun

Ja, men ska kunna och kan är ju två helt olika saker. Den här hunden klarar ju inte det eller hur? Då får man ju utgå från det. Om de tar några veckor där de ser till att hunden kommer ut och får uträtta sina behov så kommer det säkert ordna sig. De kan ju ta det lite senare för varje natt så att hunden vänjer sig. Sen kan den säkert klara sig hela natten.

• Lehen

Låt vovven sova i en bur. Det gjorde vår förra hund tills hon var rumsren.
    Den lilla vi har nu (12 veckor) sover i en hage bestående av kompostgaller.
    Vi köpte en förpackning med 4 galler ( 120:- ) & satte ihop till en fyrkant.
    Denna står jämte vår säng & hon har aldrig kissat eller bajsat på natten.
    På morgonen så lyfter vi upp henne & håller henne i famnen medans skor
    & jacka tas på, annars hinner hon kissa innan vi kommer ut.

• Mika86

Du måste visa att det är fel o göra så o då kommer han förhoppningsvis lära sig.
    Vi hade det likadant med vår hund, vi köpte han "begagnad"! han va 9 månader o han va väldigt ouppfostrad, fd ägarens barn hade lärt honom sånt som de tyckte va roligt, dvs tass o andra tassen men inget mer.
    Vi fick lägga ner honom flera gånger bara för o visa vem som bestämmer o fick va väldigt hårda mot honom i början, det va jobbigt men gav verkligen resultat, nu är han kanon duktig o jätte snäll.
    Pröva med o lägga ner er hund jämte bajset/kissset o fya, gör det varje gång hur hårt det än känns men det kommer ge resultat (i de flesta fall iaf).

Lycka till

• Supermummy

Jag tror att en veterinär måste undersöka honom för att utesluta eventuell sjukdom.

• Mumin

Vår hund var också seg med det där. Jag tror att hon var 1,5 år innan det helt slutade hända olyckor. Mycket sällan det sista halvåret men det hände mest när hon var sur på oss (hon vet vad hon vill!). Hon hade två urinvägsinfektioner som liten valp som förstörde en del, och sen var vi väl helt enkelt dåliga på att snabba oss ut med henne. Men det gick över helt och hållet sen.

Hon kissade aldrig i vårt sovrum där hon hade sin säng, så om man höll dörren stängd så gjorde hon inget på natten utan sa ifrån att hon behövde gå ut.

Svar på tråden 9 månaders hund som kissar inne