• felician

9 månaders hund som kissar inne

Jag har en liten dvärgschnauzervalp som snart är 9 månader och han är inte rumsren. På dagarna går det bra, vi är ute och går tre gånger om dagen och sen får han komma ut i trädgården flera gånger mellan promenaderna.

Problemet är att han 3-5 nätter i veckan går upp och kissar och/eller bajsar på golvet.
    När vi är ute på kvällen kan vi gå hur långt som helst utan att han gör något och sen går han upp på natten istället. Det är precis som att han inte har tid att kissa när vi är ute. Han är så himla ivrig och nyfiken på allt omkring istället.

Är det normalt att dom kissar inne såhär länge? Vi har en hund till och jag minns inte att vi hade problem med honom när han var 9 månader, men det är kanske jag som glömt.
    Är det någon som har något råd att ge mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-27 16:03:33:
    Tänkte bara berätta hur det gått...
    Vi har börjat stänga sovrumsdörren på nätterna och det har hjälpt jättebra. Han kan utan problem hålla sig hela natten och har bara kissat inne två gånger sedan vi började med det

• Svar på tråden 9 månaders hund som kissar inne
  • frulan

Men hjälp! Varför banna en hund som uppenbarligen inte kan hålla sig? Det kan leda till att hunden hellre gömmer sig inne för att kissa/bajsa. Lätt för dem att förknippa det med att det är fel att kissa/bajsa inte VAR man gör det.

Det kan ta lång tid för vissa hundar att bli rumsrena, han är ju ändå bara 9 månader.
    Händer det bara olyckor på natten och inte på dagarna så är det ju kanske så enkelt att han faktiskt behöver gå ut en gång till på dygnet.

Hoppas verkligen inte att ni börjar banna (speciellt inte efteråt, för då förstår inte hunden VAD ni bannar för, bara att ni är sura över något)...

Det ger sig nog med rumsrenheten...
    Gör som MrCarCare säger, gå till ett ställe där det inte är så mycket aktivitet och håll er till den platsen så han till slut känner sig trygg och kan göra sitt
    Ni kanske bara behöver göra det den sista turen om det funkar bra annars att gå runt lite.

• frulan

Gladskiten
    Hur gammal var hunden när ni gick till den djurprataren?
    Låter inte klokt tycker jag

Funkar precis lika bra att få en hund rumsren UTAN att banna m.m.
    Det är ju VI människor som får lära oss se hundens signaler när den vill gå ut samt vara förutseende när det är dags.

Det är inte fysiskt möjligt för en valp att hålla sig, det blir den först när den är 5-6 månader.
    Brister det sen i rumsrenheten så är det BARA vårt "fel", inte hundens...
    Man skäller väl inte en bebis om den skulle råka pinka när den inte har blöja på sig?!
    Det är exakt samma sak, tycker jag...

• Mr CarCare

VARNING!!!! VARNING!!!! GÖR INTE SOM Mika86 SÄGER DET ÄR ABSOLUT DET SÄMSTA NI KAN GÖRA. Att ge hunden obehag för att den har gjort sitt behov inne är ingen lösning, det kommer bara att göra hunden osäker och kanske kommer den att bajsa och kissa mera inne i stället.

Om ett barn bajsar i byxorna blir ni arg på den också ??????

• babytrin

Jag hade (har bur) skaffat en bur åt honom, eller gjort en hage av kompostgaller. Precis som vissa har sagt så gör inte hunden sina behov där den sover. Det låter lite som att det blivit ett mönster för honom att gå upp på natten och göra kissa eller bajsa, bryt det!

Om han bara far runt på sista kvällsrundan så kanske något av detta kan vara värt att testa: Gå alltid till samma plats? stå stilla tills han gjort det han ska, då får han inte nya saker att nosa på? ha honom kopplad, ta bort vatten några timmar innan ni går o lägger er - OM du inte tror att han har behov av att dricka, ge honom maten flera timmar innan också, så att han inte är nödig. Men jag tror att begränsat område kommer lösa det...

Rumsrenhet tycker inte jag att man ska stressa med, ''alla'' hundar blir förr eller senare rumsrena.

Precis som Supermummy skrev, så kanske det kan vara värt att göra en utredning om det är så att ''inget'' funkar? han kanske har urinvägsinfektion eller något annat?

Jag lovar dig att det kommer lösa sig! Alla hundar är olika, och det tar olika lång tid för dom att bli rumsrena!

Välj att träna honom på ett sett som du kan stå för, och hade velat bli behandlat på själv!

• babytrin

Och allt skit som att trycka ner hunden i kisset, golvet mm GLÖM DET!!!!!! Det gör ingen nytta, mer skada!

Visst det kan funka, Men det hade lika bra funkat att göra det på ett vis där du inte startar en konflikt med hunden - genom att banna den! Varför skada eran relation, när du kan lösa det på ett smidigt vis? Och om du bannar honom, kan du få väldigt mycket problem med att han inte vill göra någonting utomhus, utan att han kommer smita in bakom soffan eller liknande hemma...

Gladskiten: Det är ingen hemlighet att vissa djurpratare bara är ''skitsnackare'' Den djurprataren du gick till, hade jag inte litat ett dyft på! Att en hund kissar på golvet under natten och att en hund kissar på någons ben har INGENTING att göra med varandra! Din hund var antagligen i könsmognaden? då är det lätt att dom kan kissa på folk... Men det är ett annat problem som inte hör hit.

Mika86: Du rekomemderar ''ofta'' (du gjorde väll det i en annan tråd om en hund som skällde också?) att man ska lägga ner hunden i golvet! Vad vill du få ut av det? Att hunden ska lyda?

Det kan gå VÄLDIGT fel om man trycker ner vissa individer och raser på det viset - en vacker dag så svarar hunden på samma vis, vad gör du då?

Jag finner inte ord för hur fel det är att göra så! DET ÄR EN VALP!!

• frulan

"Sådan husse, sådan hund" är ju ett fint uttryck man faktiskt kan tänka på...

Hunden blir ofta en "avbild" av dig.
    Är du stressad så blir vovven det med.

Är du konsekvent och har tydliga "regler" så lyder vovven dig för han förstår vad du vill ha ut av honom och hunden gör det du ber den om. Det många inte tänker på att det kan ta lång tid att få en "färdig" hund. Brister man i sin uppfostran (men det är alltid hunden som drabbas och är "dum" osv) så är det inte hundens fel...
    Detta funkar både med den hårda och den mjuka metoden (jag gillar den mjuka...).

Behandlar man en individ med våld och misskötsel (att trycka ner hunden klassas som djurplågeri enligt mig...) från dag 1 kan man vara relativt säker på att det slår tillbaka en vacker dag...
    Att trycka ner hundar på det där viset som tipsas om hit och dit är förkastligt.
    Vet man inte HUR (om man absolut känner att man måste göra det) det ska gå till är det ingen idé att ens försöka.
    Tänk om den metoden bara kunde strykas och glömmas av alla

• LillaStollan

Säger som Idun, gå ut med hunden en gång på natten. Öka på tiden efter hand och han kommer kunna hålla sig.

Hundpratare är lögnare och man får inte ut något alls av att straffa sin hund när de kissat eller bajsat inne. Man ska vara sparsam med bestraffningar öht.

Beröm och uppmuntran räcker mycket längre

• babytrin

Frulan:

Precis! jag gillar också den mjuka metoden

Jag har en ju som sagt en Dobermann (8 månader), som är en ras som kan vara väligt jobbig och ''svår'' att ha o göra med! Jag har ALDRIG behövt trycka ner henne för att visa henne nått (?)

Hon är t,ex rumsren (inte gjort inne på några månader), drar inte i kopplet, väldigt avslappnad, och vi har bra kontakt tillsammans.... Utan ''våld''! Jag har lyckats med detta genom att ignorera dåligt beteende och berömma/belöna bra beteende.

För varje gång man rycker, sliter, drar, trycker ner hunden i kiss eller golv - så skadar du eran relation! Visst det går med våld och hot med.. men vilken sorts hund vill du ha?

• babytrin

Men om man ställer klockan/går ut med hunden så kan du ''förstärka'' att han kissar inne med.

Han vänjer sig vid att gå ut vid en speciell tid, eller någon gång under natten och förväntar sig det med....

• LillaStollan

Det är därför man ställer klockan 2 första natten och ökar tiden efter hand... Fiffigt

Svar på tråden 9 månaders hund som kissar inne