Inlägg från: nytt eller gammalt |Visa alla inlägg
  • nytt eller gammalt

Straff när barn beter sig illa

Jag tror aldrig på straff, däremot konsekvenser. Många föräldrar verkar ha svårt att skilja mellan dessa två. Har hittills aldrig behövt ge mitt barn ett straff och tänker aldrig göra det. Han är 12 och mer välartad än de flesta. Hur tonåren blir återstår att se :D

Jag känner en familjebehandlare som förklarade så himla bra, synd att jag inte kan göra det på samma sätt. Men när de jobbar med familjer så arbetar de utifrån en pyramid som representerar föräldraskapet.
    Grunden är TID tillsammans. Där man som förälder inte är upptagen med mobilen osv,hm...
    Om man har tillräckligt med tid möjliggör man KOMMUNIKATION, det är andra "våningen". Om man har en fungerande kommunikation, finns det förutsättningar för PROBLEMLÖSNING föräldrar o barn tillsammans. Och så toppen, den minsta delen är REGLER.

Hon menar att regler aldrig funkar på ett bra sätt om inte de tidigare nivåerna är uppfyllda. Hon tycker också att det är där de allra flesta föräldrar som hamnar i problem med sina barn gör fel - de fokuserar först på regler och inte på att arbeta nerifrån (tid osv)

OBS att straff inte ens finns med som ett alternativ i deras arbetssätt. Hon arbetar alltså med familjer med barn i olika åldrar som antingen själva söker hjälp eller som får det som en beslutad insats från soc. Både enkla och svåra ärenden.

Svar på tråden Straff när barn beter sig illa