Billigare att köpa frukt & grönt på torg än i affär?
Hej:)
Jag undrar om det är stor skillnad i pris om man handlar frukt och grönt i butik jämfört med att handla bland t.ex. Hötorgets alla olika stånd.
Tacksam för svar:)
Hej:)
Jag undrar om det är stor skillnad i pris om man handlar frukt och grönt i butik jämfört med att handla bland t.ex. Hötorgets alla olika stånd.
Tacksam för svar:)
Det beror väl på vad man jämför med? I innerstan är det säkert billigar än i affären men är man van med normala affärer i landsbygd så är det inte billigt. Däremot är det ju alltid trevligt och omväxlande att handla på torg på det viset. Oftast fina grejer och trevliga människor. Kantareller är dock alltid dyrt där även om det är halva priset på kvällen. Köpte en gång och kom hem och insåg att det hade varit billigare på vår enkla coop butik på byn. De var ju dock betydligt finare på hötorget.
Det skiljer ju från butik till butik (och från torg till torg) så det är ju väldigt svårt att jämföra. Det lättaste är väl att du kollar priserna i din butik och sedan jämför med vad det kostar på torget?
Gå ut och kolla så ser du själv ;) Det beror ju på vad du jämför med, plats, typ av varor, vilken affär du jämför med och så vidare.
Jag handlar gärna frukt och grönt på Bondens marknad, ofta dyrare än i mataffären men ekologiskt, närproducerat, prima kvalitet och direktkontakt med bonden själv som utan att tveka kan ge mig exakt koktid för polkabetorna eller tipsa om vilken ost passar bäst till romanescokålen.
En bit längre ner, vid nästa torg står andra stånd med riktigt billig konventionell frukt, klart lägre pris än på närmaste dyr-ICA i City.
Hittar du en bra frukthandlare som kan sina grejer, månar om kvalitet, följer säsong osv. kan det helt klart vara värt att betala extra för den servicen anser jag men till frågan dyrt eller billigt får du nog gå ut och kolla själv eftersom det skiljer sig åt på olika ställen.
Tack för era svar!:)
Jag får kolla upp saken.