vad ge för mat?
Spagetti och köttfärssås, köttbullar och mos eller pasta. Pannbiff. Stekt fisk, fiskbullar man kan göra egna också.
Laga och frys in i portioner. Det blev min räddning när min dotter var liten jag gillar inte heller att laga mat men lagar mängder när jag lagar.
Frukt till mellanmål. Koka risgrynsgröt frys in i portioner funkar som både frukost / kvällsmat eller som risifrutti med äppelmos eller mosad banan eller någon sylt/ marmelad/ fruktpure till. Jag frös in den i mindre platsburka typ lagom portion. Det gör jag än idag.
Broccolisoppa och spenatsoppa är helt okej mat. Vill man ha kött i så funkar bacon delat i små lämpliga bitar eller för all del korv gärna med hög kötthalt. Helt klart värt några kronor extra tycker jag. Finns hotdogs med 80% kötthalt.
Stelk/ kokt korv med mos och ärtor eller anda grönsaker. Alltid gurka på mackan eller till maten lite beroende på vad ditt barn gillar för grönsaker.
Grönsaksstavar med dipp. Dippen kan du göra genom att mixa avokado med créme fraiche och salta och peppra lite eller gör guacamole rakt av om ditt barn äter vitlök. Min gjorde det inte det är först nu när hon är sju som jag börjat kunna lura i enär det.
Köttfärslimpa med potatis och sås. Limpan kan du fylla med rivna morötter tex. Mitt barn avskyr morot lagad men äter dem gärna skalade och hela som mellanmål eller rivna bara de är rå. Ärtor samma hon avskydde mosade ärtor som liten. Men om jag hörde några i en bytta och på med kokande vatten och snabbtinade dem så de forfarande var krispiga men varma eller för den delen kalla så åt hon utan problem.
Yoghurt med frukt eller flingor som mellanmål/ frukost/ kvällsmat.
Köttgrytor med ris, potatis, bulgur eller vad som. Frys in i portioner. Kålpudding. Pannkakor kan du också frysa in i portioner.