• Ooops

Köttfärslimpa...lite små brådis!

Jag vill ha tips på hur du gör din köttfärslimpa. Kan man göra den utan lök, vad kan man ha ist. Vad använder du för roliga kryddor! Tips tack :)

• Svar på tråden Köttfärslimpa...lite små brådis!
  • Esirnus

Köttfärs, senap, peppar, salt, ett ägg, kalvfond samt ströbröd och mjölk. Supergott :)

• HäckHäxan
    Ooops skrev 2015-10-16 16:23:20 följande:

Jag vill ha tips på hur du gör din köttfärslimpa. Kan man göra den utan lök, vad kan man ha ist. Vad använder du för roliga kryddor! Tips tack :)

Utan lök pga allergi eller för att personen inte gillar färsk lök?

För rent krasst så kan du blanda färsen med tex en påse fransk löksoppa om det inte är allergi då och få riktigt bra smak på dem plus komplettera med lite pepparmix och svartpeppar och vilka kryddor du än gillar typ. En gnutta kanel kan vara riktigt gott i. Fyll dem med svamp och eller rivna morötter om ni gillar det. Täck den med bacon om ni äter det eller för all del stek bacon i småbitar och fyll den med det.

Jag brukar helt enkelt ta vad som finns hemma och kasta i den. Använder både tacokrydda, civappcicci och brukar ha öppna påsar som jag använder som vanlig krydda i mat.
  • Ooops

Ingen lök för att det inte finns hemma och kan inte åka iväg o handla :). Tack för tips, ska se vad som finns och slänga ihop ngt mumsigt :)

• HäckHäxan
    Ooops skrev 2015-10-16 16:47:13 följande:

Ingen lök för att det inte finns hemma och kan inte åka iväg o handla :). Tack för tips, ska se vad som finns och slänga ihop ngt mumsigt :)

Då är det bara att krydda på med vad du har och kasta in i ugnen.

Rostad lök är en bra grej att ha hemma. Hade alltid det förr som fattig student och jag bodde långt ifrån affären så det räddade mig många gånger gällande just smaken av lök i mat när igen färsk fanns.
  • BCH52

En krydda som fungerar br till köttfärslimpa och köttbullar är kryddpeppar. Det blir lite mormors köttbullar av det. Sedan kan man komplettera med en tesked fransk senap också.

• Loncelot

Vi kör en egen ariant på köttfärslimpa,

Köttfärs
    Paprikapulver
    Lite köttbuljongspulver
    vitlök
    salt o peppar
    ströbröd blötlagt i grädde/mjölk
    valfria örter

Blanda allt lägg i en form, in i ugnen tills köttfärsen får brun färg ut med den på med valfri tomatsås in ett tag igen när såsen blivit lite fast ut med den och smeta på pepparsås in igen i ugnen på svag värme tills pepparsåsen blivit varm.

Serveras med potatismos!

• Loncelot
    Vi kör en egen ariant på köttfärslimpa,

Köttfärs
    Paprikapulver
    Lite köttbuljongspulver
    vitlök
    salt o peppar
    ströbröd blötlagt i grädde/mjölk
    valfria örter
    äggulor
    gul lök

Blanda allt lägg i en form, in i ugnen tills köttfärsen får brun färg ut med den på med valfri tomatsås in ett tag igen när såsen blivit lite fast ut med den och smeta på pepparsås in igen i ugnen på svag värme tills pepparsåsen blivit varm.

Serveras med potatismos!
  • Starka

Har ett väldigt smidigt o gott köttfärslimperecept 500 gram färs en burk cremfraiche och en påse löksoppa rör ihop och ca en halv timme i ugnen. Suveränt när man är lite lat

Svar på tråden Köttfärslimpa...lite små brådis!