• Jnn91

Vätska i nacken

Gjorde första ultraljudet på kubtestet i måndags.. Fick högrisk för att bebisen har vätska i nacken.. Så fick en remiss till Huddinge för att göra ett moderkaksprov som jag gjorde i torsdags.. Nu är det en veckas väntan innan provsvar och ifall vi behöver avbryta graviditeten lr inte.. Jag är 24 år och allt annat såg bra ut, blodprover osv.. Jag tror jag fick ett mått på 5 mm på nacken.. Är de nån som haft så stort men ändå fått ett friskt barn?

• Svar på tråden Vätska i nacken
  • Februari16

Jag har ingen egen erfarenhet av just avvikande nackspalt men på rul upptäcktes två andra avvikelser på vårt barn som ledde till att vi gjorde fostervattensprov. Det var en lång och hemsk vecka innan vi fick provsvaret som visade att det är en alldeles frisk liten kille i min mage Nu är jag i vecka 25 och han sparkar konstant där inne.

Önskar dig ett stort lycka till och skickar en jättekram.

• Carabellis kusp
    Jnn91 skrev 2015-10-16 17:34:27 följande:

Gjorde första ultraljudet på kubtestet i måndags.. Fick högrisk för att bebisen har vätska i nacken.. Så fick en remiss till Huddinge för att göra ett moderkaksprov som jag gjorde i torsdags.. Nu är det en veckas väntan innan provsvar och ifall vi behöver avbryta graviditeten lr inte.. Jag är 24 år och allt annat såg bra ut, blodprover osv.. Jag tror jag fick ett mått på 5 mm på nacken.. Är de nån som haft så stort men ändå fått ett friskt barn?

Jag hade lite mindre nackspalt på min bebis som ligger i magen. Gjorde mkp på en måndag i Huddinge, fick svar på onsdagen via online-inloggningen. Du kan alltså få svar på måndag!
  • Lilla W

Hej! Vi gjorde ett fostervattensprov (efter ett försök till moderkaksprov som inte gick) då kubtestet visade på högre risk eftersom nackspalten (vätskespalten) var lite bred. Min fullt friska 6 månadersdotter snusar just nu här bredvid. :) Vi gjorde även extra ultraljud på bebsien och på hjärtat osv. Men allt var fint, och bara så du vet så har ju alla foster en vätskespalt i nacken runt dessa veckor i fosterlivet, en bredare sådan kan indikera på vissa avvikelser men det behöver inte betyda ngt. Hoppas allt går vägen för er!!

• Jnn91

Tack för svaren känner mig några kilo lättare! <3

• Carabellis kusp
    Jnn91 skrev 2015-10-18 08:31:08 följande:

Tack för svaren känner mig några kilo lättare! <3

Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Vätska i nacken