• Niyoh81

mina rättigheter som gift

Har en fundering.

Såhär att ja nyligen gift mig med mannen i mitt liv. Men har lite funderingar ändå.

Undrar lite över mina rättigheter gällande bostad. Han köpte vårlägenhet innan vi träffades så han står på kontraktet. Han sa igår att han skulle slänga ut mig. Tror inte han mena allvar men börja fundera. Kan han göra de. Vi har inte skrivit nå äktendkappsförord. Så då bör jag väl ha lika mycket rätt till lägenheten som min man?

Eller bad gäller när en äger en bostad innan den personen träffar någon och sen gifter sig? Är de fortfarande den personen bostad då?

• Svar på tråden mina rättigheter som gift
  • viseversa

Ni har nyligen gift er och han hotat med att slänga ut dig. Sen påstår du att han är "mannen i ditt liv" skulle inte tro det va?

• Kjell2
    Niyoh81 skrev 2015-10-17 07:01:27 följande:

Har en fundering.

Såhär att ja nyligen gift mig med mannen i mitt liv. Men har lite funderingar ändå.

Undrar lite över mina rättigheter gällande bostad. Han köpte vårlägenhet innan vi träffades så han står på kontraktet. Han sa igår att han skulle slänga ut mig. Tror inte han mena allvar men börja fundera. Kan han göra de. Vi har inte skrivit nå äktendkappsförord. Så då bör jag väl ha lika mycket rätt till lägenheten som min man?

Eller bad gäller när en äger en bostad innan den personen träffar någon och sen gifter sig? Är de fortfarande den personen bostad då?

Nej, han kan inte slänga ut dig direkt.

Det är hans bostad tills en bodelning är gjord. Bostaden kommer ingå i bodelningen.
  • Niyoh81
    viseversa skrev 2015-10-17 07:37:51 följande:

Ni har nyligen gift er och han hotat med att slänga ut dig. Sen påstår du att han är "mannen i ditt liv" skulle inte tro det va?

För mig är han mannen i mitt liv...annars hade ja inte gift mig. Blev chockad när han sa så igår...men de var väl mest i arga han sa så.....
  • Niyoh81
    Kjell2 skrev 2015-10-17 07:42:47 följande:

Nej, han kan inte slänga ut dig direkt.

Det är hans bostad tills en bodelning är gjord. Bostaden kommer ingå i bodelningen.

Men då kan han inte slänga ut mig om han skulle vilja de..? Vi är ju gifta och de är vårt gemensamma boende fastän jag inte står på kontraktet.
  • Fjäril kär

alltså ja han kan i praktiken kasta ut dig här och nu och byta lås på dörren . Absolut kan han det.

Att bostaden ska ingå i bodelningen är ju något som kan ta tid, det finns dock inget som säger att du har rätt att bo där under tiden bodelning sker.  bostaden är hans tills en bodelning säger något annat.

Ni har väl skrivit äktenskapsförord hoppas jag?  Om inte så är det då ditt ansvar och se till att ni faktiskt gör det. 

• Griseknoen35
    Fjäril kär skrev 2015-10-17 09:40:13 följande:

alltså ja han kan i praktiken kasta ut dig här och nu och byta lås på dörren . Absolut kan han det.

Att bostaden ska ingå i bodelningen är ju något som kan ta tid, det finns dock inget som säger att du har rätt att bo där under tiden bodelning sker.  bostaden är hans tills en bodelning säger något annat.

Ni har väl skrivit äktenskapsförord hoppas jag?  Om inte så är det då ditt ansvar och se till att ni faktiskt gör det. 

Fast långt i från alla skriver äktenskapsförord. Och varför är det ts ansvar när det är hennes man som får dela sin lägenhet i en bodelning? Vill inte han dela sin lägenhet i en bodelning va det väl ändå han som skulle ha tänkt på äktenskapsförord...
  • Kjell2
    Niyoh81 skrev 2015-10-17 07:54:57 följande:

Men då kan han inte slänga ut mig om han skulle vilja de..? Vi är ju gifta och de är vårt gemensamma boende fastän jag inte står på kontraktet.

Visst, han kan fysiskt kasta ut dig, byta lås och inte släppa in dig. Då får du vända dig till polis och begära tillträde till din bostad.

Men utan bodelning, formell vräkning mm har du rätt till din bostad.

Är detta allvarligt bör du begära skilsmässa, bodelning och ta hjälp av jurist.

Är det bara ett bråk så ignorera hans dumheter.
  • Drottningen70

Nej. Vare sig man är gift, sambo, inneboende eller whatever så kan man inte bara slänga ut någon och byta lås, om denne har sin varaktiga bostad där. Det minsta man har rätt till är skälig uppsägningstid (typ 3 månader) men som gift har man givetvis mycket mer rättigheter än så. Kronofogden skulle aldrig verkställa en regelrätt avhysning innan bodelning är klar. OM han skulle slänga ut dig och byta lås så kan du ringa låssmed, och ta dig in igen med lagens fulla stöd.
  • Anonym (n)

bara  för att man inte "får" slänga ut nån så finns det tyvärr folk som gör så. 

• Anonym (xx)
    Niyoh81 skrev 2015-10-17 07:01:27 följande:

Har en fundering.

om ni varit gifta mindre än 5 år så är det inte säkert att boendet är med i bodelningen...
  • Anonym (xx)
    Anonym (xx) skrev 2015-10-17 12:40:21 följande:
    om ni varit gifta mindre än 5 år så är det inte säkert att boendet är med i bodelningen...
    sambotid får även räknas med! 
  • Anonym (Akta)

Kolla om han börjar bli elak och hota dig.Då är han inte mannen i ditt liv.Levde med en man som sa så till mig,och han var ingen bra man.Till slut flyttade jag ut,så skönt få eget.

• Ms H

Nä, det finns inget som säger att man måste ha ett äktenskapsförord, alltså har inte TS något ansvar att se till att ett sådant skrivs. Inte heller TS make har det ansvaret, men det låter som att han kanske skulle vilja ha ett så att han kan vara säker på att få behålla sin bostad vid ev skilsmässa eller vid dödsfall.
  • XEmmabus

Nygifta och ett sådant hot direkt..

Man ska aldrig hota med skilsmässa om man inte menar det.

Har ni gift er utan äktenskapsförord har du rättigheter. Finns barn inblandat kan de vara ännu större rättigheter. Att bli "utslängd" är inget som lagen tillåter vid äktenskap.

Vid bodelning har man vid ett kort äktenskap inte automatiskt rätt till häften i en bodelning. Den som har mest tillgångar kan då begära jämkning. Kort kan man säga att det är en lagregel för att skydda mot lycksökare. Ju kortare tid man varit gift, desto mer blir kvar till den som hade med sig mest in i boet.

Jag hoppas att ni kan reda upp er situation och få en nystart. Blir ni irriterade på varandra - hota aldrig med något ni egentligen inte menar!

• Drottningen70
    Anonym (n) skrev 2015-10-17 12:34:16 följande:

bara  för att man inte "får" slänga ut nån så finns det tyvärr folk som gör så. 

Förvisso, men TS har också då rätt att ta sig in igen.
  • Niyoh81

Ok. Tack för alla svar.

Nu är de Såhär att han inte menade precis som jag förstod. Mådde jättedålig efteråt att han hade slängt ut sig nå sånt. Men samtidigt fick se mig att fundera lite ifall han hade menat allvar. Är ju som sagt inget man tänker på innan de väl kommer på tal. Men nu vet ja ju lite av mina rättigheter.

Svar på tråden mina rättigheter som gift