Inlägg från: Anonym (???) |Visa alla inlägg
  • Anonym (???)

är DU rasist?

Rasism innebär att man tycker att andra folkslag är mindre värda än ens eget. Och det förekommer inte så mycket sånt överhuvudtaget. Att vara lite rädd för andra kulturer, eller att kanske vara rädd för stora flyktingströmmar, eller vilja stänga gränser osv, är inte att vara rasist.

Så TS: vad menar du med rasism?

• Anonym (???)
    Anonym (Rasse) skrev 2015-10-17 13:33:45 följande:
    Ja ärligt talat är jag nog rasist. Tror de flesta är det innerst inne.
    Du anser m a o att andra folkslag är lägre stående än ditt eget? Så arrogant, och så oattraktivt.
  • Anonym (???)
    Anonym (xenofob) skrev 2015-10-17 13:46:50 följande:
    Hen har nog fel uppfattning om ordet rasist, misstänker jag. Men jag tror dock de flesta inombords är främlingsfientliga, iom att det är mänskligt beteende att vara skeptisk emot människor man inte känner anknytning till. 
    Främlingsfientlighet kan t o m jag känna. Inte mot människorna, utan den kultur det för med sig. Hedersbegreppet är otäckt. Terrorism, som vi inte kände till på 70-80-talet. Slöjtvång. Har inget emot slöja på kvinnor som väljer det. Men när män tvingar----
  • Anonym (???)
    M A F H H skrev 2015-10-17 15:14:43 följande:
    Nej.
    Jag anser inte att vissa är mer eller mindre värda beroende på ursprung. Alla människor är lika mycket värda oavsett etnicitet, hudfärg, religion, sexuell läggning osv.

Däremot ogillar jag kulturer som har med hederskultur, kvinnlig könsstympning osv att göra. Men det är knappast rasistiskt. 
    Nix, helt rätt. Vi har olika kulturer. En kvinna i Somalia som inte är könsstympad är det inte någon man som vill ha. VI har olika tänk, olika kulturer osv. Du är inte värd ett piss i Somalia som äkta hustru eftersom du (troligen) inte är oskuld. En könsstympad kvinna som har originalstympningen kvar är garanterat oskuld och därför värdefull på äktenskapsmarknaden.
  • Anonym (???)
    Anonym (japp) skrev 2015-10-18 14:27:28 följande:
    Jag är en riktig rasist enligt alla mått mätt. Tycker att djurraser är mycket intelligentare och bättre än människoraser.
    Eftersom det är individuellt även bland djuren så är du nog lite fel på det. Finns korkade elefanter och smarta elefanter.

Det enda som skiljer människan från djuren är att vi dödar för skojs skull. Det gör inte djuren.
Svar på tråden är DU rasist?