Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

är DU rasist?

Anonym (****) skrev 2015-10-17 15:41:27 följande:

Ja, varför är det krig i vissa länder?

Kolla på de länder som har krig, så ser du kanske skillnaden. Dvs skillnaden ligger inte i hur du ser ut, utan hur långt landet kommit i utvecklingen.

Vi är olika på ytan, men inuti är vi ganska lika. 

Stämmer inte helt heller, USA är ett väldigt väl utvecklat land på många sätt och de är nästan alltid i krig.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (****) skrev 2015-10-17 16:11:38 följande:

De krigar i andra länder. När var det krig i USA senast?

Det tycker jag var en väldigt underlig definition av krig. 1945 men jag tycker att man får räkna även t.ex vietnamkriget som ett krig där USA deltog. Tycker du verkligen inte det?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (****) skrev 2015-10-17 16:23:07 följande:

Jo, USA deltog i kriget i Vietnam. Men de har inte haft krig i sitt eget land på mycket länge.

Så länder som kommit längre i utvecklingen krigar i andra länder? Och då är det en annan sak? När Irak anföll Kuwait så var det krig i Kuwait men Irak var ett mer utvecklat land? Antingen är man i krig eller inte var kriget utspelar sig har ingen betydelse.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (daisy) skrev 2015-10-17 17:22:41 följande:

Det har en viss betydelse var kriget utspelar sig. Åtminstone för dem i närheten.

USA är i krig nästan konstant, men man har ju inte haft krig i sitt eget land sedan Pearl Harbor. 

Poängen var att jag inte håller med om att det bara är lågt utvecklade länder som är i krig. USA är väl utvecklat på många sätt men är ändå nästan alltid i krig. Att de inte krigar på hemmaplan har mindre betydelse, de är ändå i krig.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (daisy) skrev 2015-10-18 14:19:04 följande:

Men du får väl hålla med om att motivet till krigshandlingarna är olika?USA går in med mandat från FN. Det minns jag inte att tex Saddam hade.

Det är sant att de hade stöd av FN den gången. Men det tillhör faktiskt ovanligheterna, oftast har de inte stöd från FN.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (daisy) skrev 2015-10-18 14:50:15 följande:

Det är ju inte helt sant.

Men det är ett rätt så omfattande ämne, som kanske borde få en egen tråd.

Ja annars skulle du ju snabbt kunna ge några exempel på när USA haft stöd av FN efter operation desertstorm
Svar på tråden är DU rasist?