• Decibel84

Körkort för automat

Nu har jag gett mig in i detta med att ta körkort.
    Övningskör med min far och jag tycker det går segt, jag hakar upp mig på dragläget och jag antar att min pappa är lite feg och låter mig inte lämna parkeringsplatsen.

Provade att köra hans kollegas bil, automat, körde ut från parkeringen och en bra bit. Så jävla härlig känsla och jag var så glad, och kände mig redo att utmana mig själv vid nästa körning.

Frågan är.
    Bör jag fortsätta traggla dragläget och sedan växlingen?

Eller ska jag sikta in mig på att fortsätta köra med automat och sedan ta körkort för automat??

• Svar på tråden Körkort för automat
  • lilly

Jag anser att manuellt körkort är bättre att ha, sen kan man ha automatbil om man vill ändå. Kanske måste man låna bil någon gång eller använda bil i arbetet och då kan det vara bra att kunna köra vilken som. Om man ändå ska lägga ner tid  och pengar på att ta körkort så tycker jag det är bättre att ta för manuell bil direkt istället för att ta för automat och sen eventuellt "ta om" för manuell bil. Så det är jobbigt och svårt med dragläget men när man väl lärt sig det så sitter det! :)Träna på:)

• Fröken Apelsin

Det fanns ju just en jättetråd i ämnet. TS i den tråden blev idiotförklarad för att hon ville ta körkort på automat, jag ser att idiotförklaringen för dig kom på första inlägget, det är trist!

Du får jämföra för och nackdelar, det spelar inte så jättestor roll då du väl har en bil men du blir mer begränsad då du ska köpa bil. Vissa kommer påpeka att det är svårare med jobb och om du vill låna en bil. Men hur ofta lånar man egentligen en bil?! Inte särskillt ofta och behöver du inte körkort i jobbet spelar det ingen roll. Sedan kommer argumenten om det sker en olycka och det enda som finns är en manuell bil, det argumentet håller inte heller.

• Satra

Synd att din pappa inte låter dig lämna parkeringsplatsen när du ska övningsköra. Låt honom köra till en plats med lite trafik där du kan öva dragläge och växling. Försök att hitta en plats med en liten backe så blir det lättare för dig att känna hur bilen reagerar. Det kommer nog att bli en del motorstopp på vägen, men det är det du kommer att lära dig av.

Lycka till!

Och sikta på att köra och ta körkortet med växel.

• Decibel84
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-17 15:33:05 följande:

Det fanns ju just en jättetråd i ämnet. TS i den tråden blev idiotförklarad för att hon ville ta körkort på automat, jag ser att idiotförklaringen för dig kom på första inlägget, det är trist!

Du får jämföra för och nackdelar, det spelar inte så jättestor roll då du väl har en bil men du blir mer begränsad då du ska köpa bil. Vissa kommer påpeka att det är svårare med jobb och om du vill låna en bil. Men hur ofta lånar man egentligen en bil?! Inte särskillt ofta och behöver du inte körkort i jobbet spelar det ingen roll. Sedan kommer argumenten om det sker en olycka och det enda som finns är en manuell bil, det argumentet håller inte heller.

Det är lite det jag är inne på.
    Människor man diskuterar med har samma kommentarer" tänk om du behöver låna någons bil nån gång och så är det manuell"

Men vaddå låna? När då liksom?
    I mitt jobb använder jag inte någon firmabil eller liknande.
    Ska jag hyra bil så finns ofta automat att välja.
    Min pappa är en va chaufför och han säger att jag absolut ska ta automat om ja känner för det, som han säger"jag är en fartdåre och kör långa sträckor i jobbet så ja skulle aldrig kunna ha automat, men för dig så är det inga problem"

Jag har ju inte bestämt mig helt ännu, har bokat en körlektion med manuell.
    Har nu kört sju gånger och dragläget funkar inte

• AM8
    Decibel84 skrev 2015-10-17 18:22:10 följande:

Människor man diskuterar med har samma kommentarer" tänk om du behöver låna någons bil nån gång och så är det manuell"

Min pappa är en va chaufför och han säger att jag absolut ska ta automat om ja känner för det, som han säger"jag är en fartdåre och kör långa sträckor i jobbet så ja skulle aldrig kunna ha automat, men för dig så är det inga problem"

Vadå, det är väl knappast ett ovanligt fenomen att låna någons bil? Ett körkort kommer liksom inte med någon egen bil på köpet, det är väl enormt vanligt att ha ett körkort utan att för den delen äga en bil (det gjorde jag i fem år). Under den tiden lånar man väl bil av familj och vänner om man för tillfället behöver?

Finns flera situationer där jag och sambon lånat bil också, även nu när vi har varsin.
  • elyse

Du kan ju testa en till runda med automat innan du bestämmer dig. Med faktisk trafik, köer, övergångsställen etc. Då vet du om det är dragläget som är problemet eller om det helt enkelt kommer att ta lite tid för dig att fixa körkort.

• Decibel84
    AM8 skrev 2015-10-17 18:30:26 följande:
    Vadå, det är väl knappast ett ovanligt fenomen att låna någons bil? Ett körkort kommer liksom inte med någon egen bil på köpet, det är väl enormt vanligt att ha ett körkort utan att för den delen äga en bil (det gjorde jag i fem år). Under den tiden lånar man väl bil av familj och vänner om man för tillfället behöver?

Finns flera situationer där jag och sambon lånat bil också, även nu när vi har varsin.
    I dagsläget finns det ingen jag kan låna en bil av, om jag skulle behöva låna en bil så vore det av min pappa och då skulle han hellre skjutsa mig än att låna ut;)

• Decibel84
    elyse skrev 2015-10-17 19:04:29 följande:

Du kan ju testa en till runda med automat innan du bestämmer dig. Med faktisk trafik, köer, övergångsställen etc. Då vet du om det är dragläget som är problemet eller om det helt enkelt kommer att ta lite tid för dig att fixa körkort.

har kört relativt trafikerat med automat, korsning, möte osv...
    Resten kommer sen , har inte kört så många gånger.
    Jag är övertygad om att det andra kommer flyta på bättre än det här med växlar och dragläge.
  • gahadas
    Decibel84 skrev 2015-10-17 19:42:52 följande:
    I dagsläget finns det ingen jag kan låna en bil av, om jag skulle behöva låna en bil så vore det av min pappa och då skulle han hellre skjutsa mig än att låna ut;)
    Är inte det där mer önsketänkade från din sida så du får en ursäkt att skaffa ett automatkort?

Men visst gör det du. Och var sedan handikappad så fort en situation skulle uppstå.
  • Fröken Apelsin
    Decibel84 skrev 2015-10-17 18:22:10 följande:

Om du känner för det kan du ju testa en gång på körskolan också och se om du fattar galoppen där, men känner du redan nu att automat känns bäst så satsa på det. Om du ångrar dig borde det vara ganska lätt att ta om körkortet på en manuellt växlad bil, jag menar då kan ju ju precis allt utom att växla. Du ska göra det som känns bäst för dig, inte vad andra anser är rätt. Det måste ju vara en del som tar körkort med automat eftersom körskolorna alltid verkar ha automatbilar man kan övningsköra med.
  • Decibel84
    gahadas skrev 2015-10-17 19:46:01 följande:
    Är inte det där mer önsketänkade från din sida så du får en ursäkt att skaffa ett automatkort?

Men visst gör det du. Och var sedan handikappad så fort en situation skulle uppstå.
    hahaha jag hade ingen aning om att just denna frågan skulle väcka så många känslor;)
    Vad är ett önsketänkande? att jag inte har någon i närheten med bil? Eller det faktum att min pappa aldrig skulle låna ut sin bil?

Ja, jag är 30 år och en situation har inte uppstått ännu där nån säger, "OMG men ta min bil då! nu när du måste iväg på den där super viktiga saken"

Jag har inte bestämt mig ännu, så visst jag tar kanske för automat och är sen handikappad när "alla" plötsliga situationer uppstår
  • Decibel84
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-17 19:54:55 följande:
    Om du känner för det kan du ju testa en gång på körskolan också och se om du fattar galoppen där, men känner du redan nu att automat känns bäst så satsa på det. Om du ångrar dig borde det vara ganska lätt att ta om körkortet på en manuellt växlad bil, jag menar då kan ju ju precis allt utom att växla. Du ska göra det som känns bäst för dig, inte vad andra anser är rätt. Det måste ju vara en del som tar körkort med automat eftersom körskolorna alltid verkar ha automatbilar man kan övningsköra med.
    Jag läser också en heldel forum och mycket av åsikterna är rätt gammaldags tänkande..att automatbilar skulle va sämre när det är snö.
    att automatbilar är dyrare om dom går sönder.

Jag tror detta är ett rätt nytt tänk att bara ta för automat så därför blir människor så upprörda...Jag förstår inte känslan, läser ibland reaktioner som efterliknas som att man skulle föreslå att ge sig ut på vägarna UTAN körkort.

Jo jag har bokat en lektion med manuell, på  80 min, så då tänkte jag känna efter en får jag nog bestämma mig.

ALLA motargument handlar förövrigt om dessa "plötsliga" situationer, jag vetinte hur dramatiskt era liv är men mitt är det inte, iaf inte gällande bil;)

Säg att jag dramatiskt måste ta mig till till min sjuka mor som behöver mig, då finns det ingen jag kan låna bil av...Så då skulle jag behöva be om skjuts.
  • Decibel84

Kom på en sak!

Hur är det med att hyra automatbil i övriga länder?

USA vet jag att automat hägrar men hur ser det ut i andra länder typ spanien?

• Annelie 76

Det låter som att din pappa är lite för feg för att lära dig köra. Jag tycker du ska ta några körlektioner för att lära dig grunderna. Just dragläge är skitsvårt att lära sig själv och det är guld värt att ta det hos en van körlärare. Det var ju ett tag sen din pappa lärde sig köra så han har glömt hur det är att vara nybörjare. Bästa är att lära sig saker på bilskolan och sen öva hemma (mycket). Ge manuell en chans, automat är lätt att köra men om du inte har nån automatbil att öva i hemma så ligger du lika illa till iaf.

• Annelie 76

Och du kan ju alltid ändra dig och ta automatkörkort om du tycker manuell är för svårt efter du provat några gånger.

• tjofräs

Nä jag skulle öva dragläge ett tag till om jag vore du. Det kan vara svårt att få till, men inte omöjligt. Det bara känns så, som att start i backe är exakt omöjligt.

Att ta vanligt körkort är nig att föredra tror jag. Även om situationen med lånebil aldrig uppstått, kan det ju hända att du byter jobb till ett där du behöver köra bil.

Oavsett känns det bara onödigt att begränsa sig bara för att ett moment känns svårt. :)

• Decibel84

tanken är att jag ska köpa en bil med automat snart, som vi då kan övningsköra i

Jag vill inte se det som att jag ger upp, för jag försöker. Jag vill mer se det som att jag inte har tålamod till manuell-
    Jag vill ut på vägarna, och där är jag med automat.

OM det skulle uppstå ett "oh no" läge där jag om några år inser att jag kommer att behöva manuell, så kan jag ju komplettera mitt körkort?

Svar på tråden Körkort för automat