• Daniel12

Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?

Jag brukar resonera så här. Det spelar ingen roll hur fin mat du äter. Det du skiter ut i toaletten luktar lika illa iallafall.

Förstår inte folk som måste skryta med att de äter t.ex Oxfile eller att de besöker fina/dyra restauranger. Speciellt inte folk som egentligen inte har råd med det.

Varje löning när jag handlar ser jag alla dessa slösare som plockar upp varorna en och en på bandet liksom för att visa de som står bakom: "Titta vad jag har råd med och unnar mig". Folk köper det som ser gott ut, utan att tänka på vad det kostar, och att många bäckar små blir en stor å.

Dessa Trash-familjer får sen leva på skitmat de sista veckorna innan nästa löning, för att de slösat frisk i början av månaden.

Förresten, varför denna fokusering på mat, mat och mat hela tiden? Som om det vore det viktigaste i livet. Man äter för att leva, man lever inte för att äta.

"Pengar är till för att rulla" brukar oansvariga människor säga, ja men när de väl rullat iväg så är de spenderade och kommer inte tillbaka. Och så står de där och klagar på att de är fattiga, när fattigdomen är självförvållad.

Det borde startas ett program på TV som heter "Matlyxfällan", för detta är uppenbart ett stort problem bland folk..

• Svar på tråden Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?
  • ninasord

Själv går jag efter kilopris och skiter högaktningsfullt i vad andra äter, jag har min egen planering och ekonomi. Även om jag hade mer pengar skulle jag inte köpa annan mat än den jag köper idag. Det blir inte nyttigare, bara för att det är dyrare.

• Vickan I

Haha måste vara en som du som får "att ställa upp varorna en och en" på bandet till att de skryter över sitt val av matprodukter . Jag ställer en och en för att vara snäll mot personen i kassan. Tittar man ens på vad andra handlar?!

• Vickan I

...och hur vet du att de som handlat oxfilé runt den 25:e äter "skitmat" i slutet av månaden?

• Daniel12
    Vickan I skrev 2015-10-18 11:08:41 följande:

Haha måste vara en som du som får "att ställa upp varorna en och en" på bandet till att de skryter över sitt val av matprodukter . Jag ställer en och en för att vara snäll mot personen i kassan. Tittar man ens på vad andra handlar?!

Säkert också för att vara snäll mot kassörskan, men tror att folk gärna vill att andra ska se när de har råd att unna sig något gott och dyrt. Samtidigt som de plockar upp varorna på bandet så har de den där giriga minen mot de som står bakom, precis som att "Jag står över alla de där fattiglapparna som inte har råd att unna sig", samt att de gör folk som står bakom i kön frustrerade och irriterade eftersom det tar sådan tid när de envisas med att plocka upp varorna en efter en.

• Daniel12
    Vickan I skrev 2015-10-18 11:10:15 följande:

...och hur vet du att de som handlat oxfilé runt den 25:e äter "skitmat" i slutet av månaden?

Tråden handlar om de som köper dyrt men egentligen inte har råd. Har man råd är det väl ok, men likväl ett slöseri.

• Daniel12
    ninasord skrev 2015-10-18 11:03:58 följande:

Själv går jag efter kilopris och skiter högaktningsfullt i vad andra äter, jag har min egen planering och ekonomi. Även om jag hade mer pengar skulle jag inte köpa annan mat än den jag köper idag. Det blir inte nyttigare, bara för att det är dyrare.

Nej precis. Själv mår jag inte bättre av att äta Oxfile än av att äta fläskkotlett t.ex. Känner ingen skillnad mer än smaken, och Oxfile har en ganska neutral köttsmak , och då har  och är inte alls värt priset

• Velmaja

Men hur vet du vilka som har råd eller inte? Står man ens och kollar vad andra handlar? Förvånad

• Sous

Hur tänker du som dels står och tittar i detalj på vad andra handlar och dels läser in massa saker i hur de beter sig? Är du alltid sån? Brukar du inbilla dig att folk i dyra bilar sitter och gottar sig åt att andra kör omkring i gamla, billiga bilar? Kanske kör lite extra långsamt i rondellen för att glassa? Att folk med dyra kläder föraktfullt blänger på folk i billiga jackor på stan och liksom visar upp sig?

Tips: folk brukar ha fullt upp med sig själva och märker inte ens vad andra äter/kör i/har på sig.

Och hur plockar man upp sina varor om man inte gör det en och en? Tömmer hela korgen i en hög på bandet?

• Daniel12
    Sous skrev 2015-10-18 17:57:48 följande:

Hur tänker du som dels står och tittar i detalj på vad andra handlar och dels läser in massa saker i hur de beter sig? Är du alltid sån? Brukar du inbilla dig att folk i dyra bilar sitter och gottar sig åt att andra kör omkring i gamla, billiga bilar? Kanske kör lite extra långsamt i rondellen för att glassa? Att folk med dyra kläder föraktfullt blänger på folk i billiga jackor på stan och liksom visar upp sig?

Tips: folk brukar ha fullt upp med sig själva och märker inte ens vad andra äter/kör i/har på sig.

Och hur plockar man upp sina varor om man inte gör det en och en? Tömmer hela korgen i en hög på bandet?

Jodu jag har mött fördomsfulla blickar. Visst är de upptagna med sig själva, men de är också upptagna med att döma folk som inte klär sig lika fint, som inte har råd att unna sig lika fin mat och folk som utifrån andra markörer upplevs som "lägre stående". Jag har sett det så mycket att jag är övertygad om att det är så.

Giriga människor, främst från medelklassen, som tror att de är överklass. De tror att de är något.

• Daniel12
    Velmaja skrev 2015-10-18 12:43:36 följande:

Men hur vet du vilka som har råd eller inte? Står man ens och kollar vad andra handlar? Förvånad

Är ju ganska oundvikligt när folk lägger upp varorna på bandet sakta, en efter en. Speciellt om man är stressad och har bråttom.

Svar på tråden Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?