• Brumma

Underhållsstöd

Börjar med att bara läsa TS och svara på den..

Det stämmer att pappan får göra avdrag med 1/40 av underhållet om han har barnet fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en kalendermånad. Har han barnet vh (fredag-söndag),är det alltså inga avdrag).

Vidare är inte detta ngt su skall betala till pappan utan han ska meddela avdraget till försäkringskassan som sköter det.

Underhållsstödet finns ju för se föräldrar som inte kan komma överens om ett underhållsbidrag. Det ska täcka umgängesförälderns del av barnets försörjning. Det gäller alltså mat, kläder, fritidsaktiviteter osv. Tillsammans med barnbidraget blir det 2600:-

Tittar man på konsumentverkets kalkyler täcker det större delen av barnets kostnader. Sedan kan man som boendeförälder naturligtvis välja att lägga mer pengar på sitt barn, men det ÄR faktiskt frivilligt. De flesta familjer får rätta utgifterna efter inkomsterna..

Att du arbetar deltid är inget pappan behöver kompensera.

Fickpengar skall du naturligtvis inte skicka med. Aktiviteter under umgängestiden står umgängesföräldern för.

Idrott, cykel osv är alltså medräknat redan. Genom att betala underhållsstöd har umgängesföräldern betalar sin del. Självklart kan man dela på mer om man vill. De flesta (men inte alla) umgängesföräldrar betalar betydligt mer än underhållsstödet iomed att även de har kostnader utöver det för barnet.

• Brumma
    Nyfikna72 skrev 2015-10-18 19:24:16 följande:

Med en sån där kille så skulle jag ta hela stödet via fk och sen får de sköta kontakten med han. Att han sen inte vill betala nå mer är ju bara tragiskt men det är inte direkt ovanligt så det är ingen ide att bry sig.

Nu vet jag ju inte hur gammalt TS barn är men är barnet inte äldre tonåring så står ju redan pappan för större delen av Barbro försörjning (vid normala aktiviteter).
  • Brumma
    Anonym (???) skrev 2015-10-19 07:41:04 följande:

Inte i någon enda rad har jag skrivit att jag begär att pappan ska betala för att jag har valt att gå ner ett par timmar/vecka på jobbet för att mitt barn ska ha möjlighet att hinna med att träffa mig och inte enbart äta och sova direkt efter att blivit hämtad. Inte någonstans! Ni som läser det, VAR står det? Jag frågade om han kunde betala försäkringen på cykeln som blev stulen när den var ny. Thats it!

Pga det du skriver nedan låter det som om du anser att pappan ska betala mer dom arbetar heltid och tjänar mer. Eftersom du jobbar deltid. .

Om du INTE anser det - hur kommer det sig då att du tog upp det?
    Anonym (???) skrev 2015-10-18 09:40:30 följande:

Han borde ha råd då han har flera bilar, husvagn och en villa. Dessutom har han ett välbetalt jobb och jobbar heltid. Till skillnad från mig som inte har varken villa, bil eller möjlighet till att jobba heltid.

Jag menar inte att han inte är en skitstövel. För det är han om han utnyttjar dig och inte låter dig vara ifred.

Men nu när han betalar genom försäkringskassan betalar han faktiskt.

Du pratar om att du hämtar barnet sent om du arbetat heltid. Vilket får det att låta som om barnet går i förskola eller på fritids. Iallafall såpass ung att barnet i te kan vara hemma ensam efter skolan.

Tittar man på konsumentverkets kalkyler täcker underhåll samt barnbidrag större delen av barnets försörjning. Vilket innebär att du själv inte behöver lägga så mkt ur egen ficka.

Så fortsätt ha kommunikationen till ett minimum. Du behöver inte ha ngn kontakt angående pengar eftersom han redan betalar. Sköt hämtning o lämning genom att träffas så lite som möjligt (eller än hellre genom ngn annan).

Skaffa en mobil som pappan har numret till. Den har du igång när han har barnet. Sedan skaffar du en mobil som du anämnder i övrigt. En "privat". Mobilen han har numret till har du avstängd under veckorna men kollar av en gång i veckan kanske (om han mitt i alla skitsms skickar ngt viktigt gällande umgänget).

Ringer han så lägg på luren direkt om han pratar om ngt annat än relevanta saker gällande ert barn.

Är det hot o trakasserier han kommer med så än män honom.
  • Brumma
    Anonym (???) skrev 2015-10-19 10:28:06 följande:

Dels är jag tvungen att bo någonstans när jag har barn. Måste anpassa bostaden efter att jag inte är ensam. Barnomsorg kostar och barnvakt då pappan inte vill ha barnet då jag jobbar sent kostar också pengar. Jag kräver ingenting av pappan. Frågade enbart om försäkringen.

Barnets boende kostnad ingår inte i underhållet eftersom man som boendeförälder är berättigad till bostadsbidrag för barnets del i boendet om man inte har en relativt hög lön. Vilket innebär att inte heller boendeföräldern står för barnets boende kostnad om inkomsten är låg (vilket jag förstått att din är).

Försäkring är inräknad i konsumentverkets kalkyler. Vilket täcks av underhåll samt barnbidrag.
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-10-19 10:31:31 följande:

Pga det du skriver nedan låter det som om du anser att pappan ska betala mer dom arbetar heltid och tjänar mer. Eftersom du jobbar deltid. .

Om du INTE anser det - hur kommer det sig då att du tog upp det?Jag menar inte att han inte är en skitstövel. För det är han om han utnyttjar dig och inte låter dig vara ifred.

Men nu när han betalar genom försäkringskassan betalar han faktiskt.

Du pratar om att du hämtar barnet sent om du arbetat heltid. Vilket får det att låta som om barnet går i förskola eller på fritids. Iallafall såpass ung att barnet i te kan vara hemma ensam efter skolan.

Tittar man på konsumentverkets kalkyler täcker underhåll samt barnbidrag större delen av barnets försörjning. Vilket innebär att du själv inte behöver lägga så mkt ur egen ficka.

Så fortsätt ha kommunikationen till ett minimum. Du behöver inte ha ngn kontakt angående pengar eftersom han redan betalar. Sköt hämtning o lämning genom att träffas så lite som möjligt (eller än hellre genom ngn annan).

Skaffa en mobil som pappan har numret till. Den har du igång när han har barnet. Sedan skaffar du en mobil som du anämnder i övrigt. En "privat". Mobilen han har numret till har du avstängd under veckorna men kollar av en gång i veckan kanske (om han mitt i alla skitsms skickar ngt viktigt gällande umgänget).

Ringer han så lägg på luren direkt om han pratar om ngt annat än relevanta saker gällande ert barn.

Är det hot o trakasserier han kommer med så än män honom.

Anmäl honom skall det stå...

Och.. är han sådan som du beskriver hade jag som mamma faktiskt inte kämpat för mer umgänge.. ger han sig på dig framför barnet så ger han sig samtidigt på barnet.
Svar på tråden Underhållsstöd