Inlägg från: Anonym (Absolut inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Absolut inte)

Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?

Nej, chefen kan absolut inte tvinga din kille att vabba!

Jag håller med apokap­oka om att facket bör kopplas in om chefen säger sådana saker. Om du pratar med honom eller henne igen så spela in samtalet så har du det på band om något skulle hända i situationen och chefen bestämmer sig för att "straffa" någon av er.

• Anonym (Absolut inte)

TInes och HWR:

"Vem som helst" kan få ersättning för VAB från försäkringskassan men det är inte självklart att dessa personer har rätt att gå från jobbet för att vabba. Det har däremot vårdnadshavare rätt att göra.

Det var nog det sextiotalist menade och det är helt rätt.

• Anonym (Absolut inte)
    HWR skrev 2015-10-19 13:43:38 följande:
    Nej självklart kan inte vem som helst vabba. Men de flesta.
    Det var inte det jag skrev.

Även om de flesta kan få ersättning för att vabba så finns det ingen rätt att vara ledig för att vabba.

Adam 5 år är sjuk.

Hans mamma Stina kan vabba och har rätt att gå från jobbet
    Hans pappa Stefan kan vabba och har rätt att gå från jobbet.
    Hans mormor Sara kan vabba men har inte nödvändigtvis rätt att gå från jobbet.
    Hans morfar Sune kan vabba men har inte nödvändigtvis rätt att gå från jobbet.

Alla får ersättning för vab men det är inte självklart att Sara och Sune kan gå från jobbet, däremot har antingen Stefan eller Stina rätt att göra det. Om Sara och Sune kan gå från jobbet kan de få ersättning för vård av barn (vård av Adam).
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (3) skrev 2015-10-19 22:14:30 följande:
    Fel. Min sambo har vabbat åt min son, utan problem, vi va inte ens sambos då
    Det är fortfarande inte det sextiotalist menar. Han/hon skriver ju klart och tydligt "har rätt att få tjänsteledigt för VAB".

Att andra kan få vab-ersättning för att vabba andras barn har inget med det att göra!
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:36:43 följande:
    Gör det du men föräldraledighetslagen gäller och man KAN enligt lag överlåta tillfällig föräldrapenning till närstående. Men tro vad du vill!

Att du väljer ut delar och citerar och glömmer att ta med rubbet, som bakgrunden till lagändringen!

"Enligt 4 kap. 2 § AFL ska en sambo till föräldern likställas med förälder vid tillämpning av reglerna om tillfällig föräldrapenning. Även den som tagit emot ett barn för stadigvarande vård och fostran i sitt hem ska likställas med förälder. Den person till vilken tillfällig föräldrapenning har överlåtits, eller som fått tillfällig föräldrapenning efter beslut av Försäkringskassan, ska likställas med förälder vid tillämpningen av bestämmelserna om högsta antal dagar som tillfällig föräldrapenning kan utgå, rätten för Försäkringskassan att kräva särskilt intyg eller utlåtande för att styrka barnets eller ordinarie vårdares sjukdom eller dylikt, beräkning av tillfällig föräldrapenning samt vissa begränsningar i rätten till tillfällig föräldrapenning m.m."
    Spelar du dum nu?

Du pratar ju om ersättningen. Ingenstans står det att man har rätt att gå från jobbet för att vårda grannens barn (eller barnbarnen osv.).

Om jag vill vårda mina syskons barn så behöver inte min arbetsgivare acceptera att jag är hemma från jobbet torsdag och fredag. Däremot så har vårdnadshavare alltid rätt att vara hemma för vård av barn.

• Anonym (Absolut inte)
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:46:20 följande:
    Nej jag diskuterar RÄTTEN TILL ATT VARA LEDIG MED TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING som sambo/mormor osv. Läs vad som står skrivet i förarbetena så inser kanske även du att det du påstår inte stämmer!
    Var i förarbetena (till vilken lag) står det då?
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 11:54:02 följande:
    Jag tar det igen.... föräldraledighetslagen!

Du som påstår att arbetsgivaren kan neka tillfällig föräldraledighet för någon som har fått dagar överlåtna, bör kanske visa var du har stöd för den åsikten....

Här har du länk så att du kanske inser att jag har koll på vad jag pratar om! www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/_GO0344/
    Ok, kan du citera var det står då?

Grundläget är förstås att arbetsgivare kan neka sådan ledighet. Finns inget som tar bort den rätten håller det. SÅ visa oss exakt var det står.
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (......) skrev 2015-10-21 12:05:35 följande:
    Skärp dig. Arbetsgivaren har ingen som helst rätt att neka föräldraledighet som har överlåtits.

Läs, jag var snäll nog att ge dig länkar. ;)
    Ge ett citat så ska jag "skärpa mig". Du vet ju vad det är du menar och vad som gäller. Jag förstår inte riktigt vilken del av förarbetet du pratar om.
Svar på tråden Kan chefen tvinga min kille att vabba för mitt barn?