• Anonym (Ts)

Hur hade ni gjort ang kalaset?

Min sambo har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt också som nu är 6 månader.

Styvbarnet har bjudit oss på kalas hos dennes mamma och jag tänker inte gå då jag avskyr mamman som har terroriserat oss ända sen vi blev tsm för 8 år sen.

Nu till dilemmat, såklart ska sambon och våran gemensamma gå på kalaset, och jag vet att mamman är en flitig användare av sociala medier och lägger upp exakt allt. Vill INTE att hon ska lägga upp bilder på VÅRAT barn, hqr tagit det med sambon och han skulle säga det men kommer hon att lyssna? Tveksamt.. Hennes konton är låsta så jag kan inte se om hon skulle lägga upp något..

Vill helst inte att vårat gemensamma ska dit öht men hennes syster fyller ju år...

Har sån ångest över detta..

• Svar på tråden Hur hade ni gjort ang kalaset?
  • BioBonus
    Whitehorse1979 skrev 2015-10-20 11:24:00 följande:
    BioBonus skrev 2015-10-20 11:01:24 följande:
    Håller med här. Det är bättre man har två firanden där alla är glada och avslappnade än att tvinga ihop folk bara för att man ska.

Det är ju många som har det så.

Och man behöver inte säga att man inte gillar mamman...Bara att vi vill ha vårt firande.

Hans del av familjen kanske eg inte vill sitta med exet och hennes familj?

Och mitt barn eller ja ditt här nu bestämmer du också över..och en 6 månaders har ingen behållning av ett kalas.

Vi har så. Trots att vi har en god relation pappan och jag. Och våra nya. Men vi har alltid firat barnen på "våra" helger, med våra egna familjer. Och det har aldrig varit nåt barn som har varit ledset över det - tvärtom, det blir ju två firanden:)

Kalaset för kompisar har vi tagit hand om vartannat år. Och jag har inte varit med när pappan fixat det. Eller tvärtom.

• Whitehorse1979
    BioBonus skrev 2015-10-20 11:28:57 följande:

Vi har så. Trots att vi har en god relation pappan och jag. Och våra nya. Men vi har alltid firat barnen på "våra" helger, med våra egna familjer. Och det har aldrig varit nåt barn som har varit ledset över det - tvärtom, det blir ju två firanden:)

Kalaset för kompisar har vi tagit hand om vartannat år. Och jag har inte varit med när pappan fixat det. Eller tvärtom.

Exakt så.

Man kan ju ha en god relation ändå, fast man sköter det separat.

Sen när barnet blir äldre kommer ju vissa saker där man sas får stå ut att det är ett gemensamt firande tex bröllop mm.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (too bad) skrev 2015-10-20 11:20:06 följande:

Tänker du aldrig närvara på saker som berör bonusbarnet om mamman också är med?

Nej. Inte i en sån intim miljö iallafall. Har inget föräldraansvar över det barnet.
  • BioBonus
    Anonym (Ts) skrev 2015-10-20 14:18:19 följande:
    Nej. Inte i en sån intim miljö iallafall. Har inget föräldraansvar över det barnet.

När det gäller student, bröllop etc så kan man ju behöva vara på samma kalas, men som du säger så behöver inte dessa kalas vara så "intima" så att de är hemma hos mamman, eller pappan, utan hållas på en för alla neutral plats. 

Tänk på att även om du inte har ett föräldraansvar, vilket du självklart inte har, så är du en stor del av ditt bonusbarns liv och han/hon kanske gärna vill ha dig med också på sina stora stunder i livet.

Med det sagt så tycker jag att det är skitkorkat att fira högtider tillsammans om inte alla är bekväma med det. Då är det bättre att fira var för sig och låta stämningen vara på topp :)

• annananonym

På vilket sätt har mamman terroriserat dig? Och varför bara dig och inte pappan, hennes ex?

Pappan har tydligen inga problem att gå på kalaset så självklart ska han "få" göra det, om inte annat så för sina barns skull.

Han kan precis som Påven Johanna skriver vända bort er dotter från att blir fotograferad. Inte svårare än så!

• annananonym
    Ess skrev 2015-10-20 10:40:32 följande:
    Jag håller med dig om det. Varför pressa fram något som ingen trivs med.
    Funkar det mellan alla vuxna så är det bara att köra på, men nu gör det inte det. 

Som ingen trivs med? Den enda som inte trivs med detta är ts och hon stannar ju ändå hemma. Så vad är problemet?
  • Brumma
    annananonym skrev 2015-10-20 16:24:25 följande:

Som ingen trivs med? Den enda som inte trivs med detta är ts och hon stannar ju ändå hemma. Så vad är problemet?

Är du allvarlig?

Menar du att en person som terroriserat sitt ex och dennes partner gör det för att de TRIVS med "situationen" och umgås med personerna i fråga?

Eller att pappan som är utsatt av mammans terror trivs med det? Varken att umgås med henne eller veta att partnern mår mkt dåligt av situationen?

Isåfall undrar jag hur dina relationer ser ut...

TS. Gällande kalaset hade jag (tillsammans med pappan eftersom vi står enade tillsammans och därigenom tar beslut tillsammans) sagt att vi gärna har ett eget kalas och bjuder in farmor o farfar, fastrar o nära vänner osv..
  • Brumma
    annananonym skrev 2015-10-20 16:23:32 följande:

På vilket sätt har mamman terroriserat dig? Och varför bara dig och inte pappan, hennes ex?

Pappan har tydligen inga problem att gå på kalaset så självklart ska han "få" göra det, om inte annat så för sina barns skull.

Han kan precis som Påven Johanna skriver vända bort er dotter från att blir fotograferad. Inte svårare än så!

Läser du TS så skriver hon terroriserat OSS. Inte mig ..

Hur vet du att pappan inte har några problem med att gå? Han kanske mår skit dåligt över hur mamman behandlat dem men att han tror att det "måste" vara såhär. Att man "måste" fira tillsammans.

Kanske för att människor kommer med en massa "tyckanden" om hur det SKA vara....
  • Sandra8978

Om bio-mamman är en riktig skitstövel hade jag hållt mitt egna barn borta från denne.

Frågar mitt barn hade jag sagt att biomamman inte är en bra person.
    Frågar mitt bonusbarn hade jag sagt att biomamman är elak och att vi istället kan ha ett kalas för bonusbarnet här hemma.

• Påven Johanna
    Sandra8978 skrev 2015-10-20 18:51:50 följande:

Om bio-mamman är en riktig skitstövel hade jag hållt mitt egna barn borta från denne.

Frågar mitt barn hade jag sagt att biomamman inte är en bra person.
    Frågar mitt bonusbarn hade jag sagt att biomamman är elak och att vi istället kan ha ett kalas för bonusbarnet här hemma.

Jag tror ingen är förvånad över att du skulle göra och säga så. 
Svar på tråden Hur hade ni gjort ang kalaset?