• Minbaby

Vägrar somna

Läst hos många att det varit problem till o från med nattningen.

Mitt barn är nu snart 2,5 år. Det har ständigt från ca 1 års ålder alltid varit svårt att lägga honom. Tar minst 1 h ibland längre . Och ja vi har prövat alla möjliga metoder för att komma ner i varv innan läggning.

Enda gången det går snabbare att lägga honom är om vi varit på aktivitet hela dagen, alltså typ kalas el likn .

Är det någon annan som har det likadant el haft ?

• Svar på tråden Vägrar somna
  • Amanda84

Vår kille som är 1,5 år tar MINST en timme att natta. Vi börjar med välling och läser en eller flera böcker och sedan sjunger vi. Hela tiden är han jättetrött, gnider sig i ögonen och nussar med sitt gosedjur. Om han hade varit pigg så hade jag helt enkelt lagt honom senare men nu är han dödstrött, så jag antar att han behöver den där timmen som nedvarvning, och då är det nog bara att acceptera det. En timme är ju trots allt inte så jättelänge i alla fall, tänker jag. Själv varvar jag ner en timme med en bok eller framför tv:n innan jag somnar.

• Alexi
    Minbaby skrev 2015-10-19 20:15:40 följande:
    Läst hos många att det varit problem till o från med nattningen.
    Mitt barn är nu snart 2,5 år. Det har ständigt från ca 1 års ålder alltid varit svårt att lägga honom. Tar minst 1 h ibland längre . Och ja vi har prövat alla möjliga metoder för att komma ner i varv innan läggning.
    Enda gången det går snabbare att lägga honom är om vi varit på aktivitet hela dagen, alltså typ kalas el likn .
    Är det någon annan som har det likadant el haft ?
    Hur länge sover han på dagarna?
  • mitthemligajag

Säger bara en sak! "Kaninen som så gärna ville somna" bästa köpet både jag och mina vänner gjort till sina barn! Vi har ljud cdn likaså de flesta av mina vänner! boken ska vara bra bättre för äldre barn typ 3+

• Amanda84

Haha, kaninen som så gärna ville somna är, vad jag har fått höra, så pass tråkig att föräldrarna somnar medan de läser den!

• Min lycka

Så lång tid tog det för in son att somna med.
    Det fick ta den tiden. När han sen var ca 3 sa han själv till att han ville somna själv o då fick jag lämna rummet o stå utanför en liten stund de första dagarna.

• Rosa Fluff

Säger samma. Kaninen på ljudcd. Min son blev inte trött av den men nu har han fått in den som vana. Så han varvar ner fort och somnar. För oss är det nog mer tryggheten i rutinen som gör att han somnar fort.

• Minbaby

Då låter det som att det kan vara värt att pröva den boken.

Lägger honom när han börjar bli trött/är trött, då har vi gjort våra rutiner som alltid, bad-pyjamas-flaska-borsta tänder . Det brukar ta nån timme och då är han trött när han ska läggas , men på nåt vänster så ligger han och skruvar sig i sängen och har svårt att koppla av, prövat att han får ligga i sin säng , våran säng, vara med i rummet, ligga brevid, gå ut ur rummet. Detta under 1,5 år så han har haft möjlighet att få det som rutin men inget tycks hjälpa.

Ska pröva att köpa boken m skivan till och kolla om det funkar.

Han sover ca 1h på dagen.

• straw2008

har några råd att ge generellt.

Om barnet har svårt att somna är det inte trött, då har ni börjat för tidigt helt enkelt.
    Roa er MKT dagtid, iaf 80% av vakna tiden utomhus eller utanför hemmet, badhus lekland större lekpark.
    Låt absolut inte barnet somna i bilen eller vagnen.
    Kolsvart i rummet, men givetvis förälders närvaro om barnet önskar det.
    Väck barnet tidigare på morgonen
    Låt barnet vara längre på dagis om ni har svårt att stimuleta tillräckligt.

I kinamockaskogen.....
  • isolande

Är han 2,5 år och sover en timme på dagis hade jag först och främst laborerat med dagsömnen. Börja med att dra ner till 30 min, hjälper inte det så ta bort dagvilan. Många barn slutar sova på dagen runt 2 årsåldern....

• straw2008

Ser nu att han sover på dagen, det skulle jag ta bort omedelbart.. han är på tok för stor för det (o det säger jag iom att ni har insomningssvårigheter). Våra barn har inte kunnat sova efter 2 år, då fuckas läggningarna upp.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Vägrar somna