• Anonym (Kim)

Gå innan uppsägningstiden är slut, vad händer?

Ja, jag har hamnat i ett läge där jag sannolikt kommer att erbjudas en tjänst OM jag kan börja på ett datum som är en bra bit innan min uppsägningstid är slut. Jag jobbar idag inom kommunen och nästa tjänst är ett kliv uppåt och privat. Det finns ingen chans i världen att de skulle låta mig gå tidigare, inte ens ett par veckor.

Jag har läst en del om vad som KAN hända men vad brukar hända i verkligheten?

• Svar på tråden Gå innan uppsägningstiden är slut, vad händer?
  • Anonym (Fackligt aktiv)

I verkligheten? Inte mycket. I de flesta fall brukar kommunen dessutom vara generös med att låta folk gå innan uppsägningstidens slut om de vill. Det brukar alltid gå att komma överens med sin chef, ingen får ut särskilt mycket av att ha kvar en ovillig medarbetare.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Fackligt aktiv) skrev 2015-10-19 20:44:08 följande:

I verkligheten? Inte mycket. I de flesta fall brukar kommunen dessutom vara generös med att låta folk gå innan uppsägningstidens slut om de vill. Det brukar alltid gå att komma överens med sin chef, ingen får ut särskilt mycket av att ha kvar en ovillig medarbetare.

Ja, fast som jag skrev så finns det ingen chans att jag får gå tidigare.

OM jag vill ha det nya jobbet så kommer jag att behöva bryta uppsägningstiden och jag vill vara säker på att det inte drabbar mig allvarligt på något sätt. Att jag inte får min lön bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag ju får lön från nya stället.
  • Anonym (skärp dig)

Du kan givetvis bli åtalad för att du bryter ett avtal.

Vill din nya arbetsgivare VERKLIGEN ha dig så kan dom vänta!

• Kapitalismen

Det "minsta" är väl att du bränner en referens så att säga. Du kan även bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren om du har otur.

• Anonym (Kim)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-10-19 21:08:23 följande:

Du kan givetvis bli åtalad för att du bryter ett avtal.

Vill din nya arbetsgivare VERKLIGEN ha dig så kan dom vänta!

Jaså, åtalad för vad exakt? Och vad finns på straffskalan?

Sen kanske du inte ska uttala dig om något du inte vet något om utan bara antar, t ex att dom kan vänta. Det kan de inte utan måste ha någon NU typ. Vad det är för verksamhet spelar ingen roll utan du får lita på det jag säger eller tro vad du vill.
  • fjanten
    Anonym (Kim) skrev 2015-10-19 21:13:46 följande:

Jaså, åtalad för vad exakt? Och vad finns på straffskalan?

Sen kanske du inte ska uttala dig om något du inte vet något om utan bara antar, t ex att dom kan vänta. Det kan de inte utan måste ha någon NU typ. Vad det är för verksamhet spelar ingen roll utan du får lita på det jag säger eller tro vad du vill.

För avtalsbrott.
  • Kapitalismen

Om t.ex. en arbetsgivare sparkar dig IDAG så att säga med 3 månaders uppsägningstid så kan du stämma dem på utebliven lön. På samma sätt kan de stämma dig i det här fallet. Om de verkligen vill dvs.

• fjanten

Straffet kan bli skadestånd

• Anonym (Kim)
    Kapitalismen skrev 2015-10-19 21:18:37 följande:

Om t.ex. en arbetsgivare sparkar dig IDAG så att säga med 3 månaders uppsägningstid så kan du stämma dem på utebliven lön. På samma sätt kan de stämma dig i det här fallet. Om de verkligen vill dvs.

På vilka summor kan de stämma mig? Läste något om att i vissa kollektivavtal fanns summorna reglerade, men vad pratar vi om för summor? Hur många nollor? Är det vanligt att det sker?
  • Kjell2
    Anonym (Kim) skrev 2015-10-19 21:21:42 följande:
    På vilka summor kan de stämma mig? Läste något om att i vissa kollektivavtal fanns summorna reglerade, men vad pratar vi om för summor? Hur många nollor? Är det vanligt att det sker?
    Blir det ett skadeståndsanspråk från arbetsgivaren, vilket är rätt ovanligt, och det inte är reglerat i avtal blir det på uppkommen kostnad. Om de t ex på kort vasrel måste hyra in en dyr konsult för att fylla din plats är det den merkostnaden du får stå för. Eller om de kan visa på att de förlorar pengar pga av att du är borta,
Svar på tråden Gå innan uppsägningstiden är slut, vad händer?