• Lakritsglassen

dåliga resultat på kub ultraljud

Är gravid med nr 3.

Är 33 år och blev därför erbjuden kub. Tänkte att det ju kan vara bra.

Vi har 2 friska och fina pojkar sen innan på 9&2 år.

På ultraljudet idag var det svårt att få bra bilder att mäta på då denna envisa bebis låg långt ner och rörde sig hela tiden (vilket är positivt är glad över att den lilla pricken bor kvar).är överviktig och detta gjorde sitt att inte få då bra bilder.

Nackuppklaring 2mm

När bm la ihop det hon hade kunnat mäta och blodproverna fick jag 1:23 på downs och 1:9 på trisomi 18+13.dessa värdena pga mina blodprover.

Blev erbjuden att göra vidare prover då värdena var så höga/dåliga

Väldigt kluven hur vi ska gå vidare...hur har ni som också haft sämre värden gjort?. Var du normal viktig eller överviktig?

Orolig mamma .....

• Svar på tråden dåliga resultat på kub ultraljud
  • SaraMaria90

Hej, har inte varit med om detta själv men råder dig att göra vidare prover. Downs syndrom är en sak, men trisomi 13 och 18- där är barnet kanppt livsdugligt. Vad jag hört dör de flesta i magen eller vid förlossningen, de som överlever klarar sig högst några veckor i livet.

Vill inte skrämma upp dig, men om det visar sig att barnet har trisomi 13 eller 18 kanske det är bäst för alla parter att avbryta graviditeten.....

• Aniroma

Jag gjorde aldrig kub för jag är under 30 och frisk i övrigt. På rul förra veckan blev läkaren orolig över en förträngning i magen på bebisen, något som skulle vara vanligt hos barn med DS. Vi gjorde akut fostervattenprov och väntar på besked nu. En stor del av mig ångrar att vi inte gjorde kub privat, det hade varit, för mig, lättare att hantera i vecka 13 än nu i vecka 18. Jag tycker du ska gå vidare med proverna! Precis som saramaria skriver ovan så är trisomi 13 och 18 svåra kromosomavvikelser och på de grunderna hade jag själv tyckte det varit bättre att få veta det förr än senare!

• Carabellis kusp

Jag är 27 år och fick 1:2 på kub. Det berodde på bred nackspalt i första hand. Risken omfattade framför allt down syndrome. Jag gjorde moderkaksprov vilket gick jättebra och fick svar efter 2 dagar att det var ett friskt foster. Även foster med down syndrom kan ha svårt att överleva eftersom det ofta leder till följdsjukdomar som hjärtfel.

• Lakritsglassen

Hej.

Efter sömnlösa nätter, tårar i massor, underbara bm och kluvna känslor gjorde vi idag moderkaksprov.

Bra läkare och så och bebisen har vuxit mkt på 1 vecka..men inget man önskar sin värsta fiende.

Får svar per telefon av läkaren om 5 till 7 dagar.låt dessa gå fort.

• 89Madeleine

Jag är 26 år och sambon 29.
    Vi är fullt friska båda två och ingen av oss röker eller snusar. Dricker gör vi nästan aldrig heller.
    Ingen är överviktig.

När vi gjorde KUB tänkte jag att vi skulle få så lågt som alla andra man läst om.
    Mellan 1/10 000 och 1/20 000.

Men istället fick vi 1/2683...?

Blev jätte nojig över den siffran faktiskt...
    Vet att det är en väldigt låg risk, men hur sjutton kommer det sig att vi fick en sådan hög siffra jämfört med andra som tom är äldre :/

Får hoppas på det bästa såklart, men kommer att älska barnet oavsett såklart <3

• Lakritsglassen

Ja du kände det samma.
    "bara otur" som läkaren sa till mig i fredags efm!!!när hon ringde till mig och berättade svaret på vårt mkp.
    Kan säga att vår lilla"prick" har ds och igår påbörjade jag en 2 stegs abort.
    Vi kan tyvärr inte ge detta lilla barn allt som behövs-om det nu mot förmodan skulle överleva och bli hyfsat"frisk" utan att våra 2 pojkar skulle skuffas undan och få det väldigt dåligt här hemma.
    Jobbar med ds och andra psykiska funktionshinder och vet därför att det krävs sååå mkt tid till dessa barn.

Just nu känns det inget,mest tom och har slutat känna mig gravid sen i fredags.
    Dock väldigt orolig för imorgon men kan väl ta mig igenom detta helvete tillsammans med mannen precis som allt annat vi klarat genom våra 12 år tillsammans.

Det jobbigaste förutom att vi dödar vårt barn var att berätta för 9 åringen att hans syskon inte kommer att födas.
    Men vi ska ha ett nytt barn så fort vi kan...

Hoppas att ni tar ett beslut efter vad ni känner att ni orkar med och vill göra.
    Det är det enda rätta 89Madeleine.

• 89Madeleine
    Lakritsglassen skrev 2015-11-11 13:05:40 följande:

Ja du kände det samma.
    "bara otur" som läkaren sa till mig i fredags efm!!!när hon ringde till mig och berättade svaret på vårt mkp.
    Kan säga att vår lilla"prick" har ds och igår påbörjade jag en 2 stegs abort.
    Vi kan tyvärr inte ge detta lilla barn allt som behövs-om det nu mot förmodan skulle överleva och bli hyfsat"frisk" utan att våra 2 pojkar skulle skuffas undan och få det väldigt dåligt här hemma.
    Jobbar med ds och andra psykiska funktionshinder och vet därför att det krävs sååå mkt tid till dessa barn.

Just nu känns det inget,mest tom och har slutat känna mig gravid sen i fredags.
    Dock väldigt orolig för imorgon men kan väl ta mig igenom detta helvete tillsammans med mannen precis som allt annat vi klarat genom våra 12 år tillsammans.

Det jobbigaste förutom att vi dödar vårt barn var att berätta för 9 åringen att hans syskon inte kommer att födas.
    Men vi ska ha ett nytt barn så fort vi kan...

Hoppas att ni tar ett beslut efter vad ni känner att ni orkar med och vill göra.
    Det är det enda rätta 89Madeleine.

Usch vad tråkigt :(
    Vad fick du för risk?
    Du måste fått väldigt lågt som fick föra FVP... :(
  • Lakritsglassen

1:23 på downs och 1:9 på trisomi 18+13.
    Gjorde mkp i vecka 13+ ,tur det hade inte velat vänta 3 veckor till med detta.
    Men nästa barn blir det inga såna koller..får gå som det gå då. mer stressande än vad det känns bra.

• Snuttispluttis

Sjukt starkt att ha den inställningen när/om du blir gravid igen! Och hoppas att aborten går bra och inte tär för mycket på er.

Lakritsglassen skrev 2015-11-11 19:32:58 följande:

1:23 på downs och 1:9 på trisomi 18+13.

Gjorde mkp i vecka 13+ ,tur det hade inte velat vänta 3 veckor till med detta.

Men nästa barn blir det inga såna koller..får gå som det gå då. mer stressande än vad det känns bra.

• Alice i Underlandet

Kanske hade det med nackspalten att göra.. Ålder är bara en av 3 faktorer, sen läggs blodprover o nackspalt på.. Fråga din BM om en förklaring om du är nyfiken.

I Östergötland, berättade de på Kub, har man som högst hittat DS på ett foster där man fick 1:130 (typ) dvs 0,8 % risk. För dig är värdet typ 0,03 %. Så med 99,97% säkerhet är barnet friskt!

Hon sa också att alla förväntar sig så ofantligt låga siffror att man lätt blir nojjig..

Njut av att vara gravid, inte alla förunnat..

• 89Madeleine
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-11 19:57:45 följande:

Kanske hade det med nackspalten att göra.. Ålder är bara en av 3 faktorer, sen läggs blodprover o nackspalt på.. Fråga din BM om en förklaring om du är nyfiken.

I Östergötland, berättade de på Kub, har man som högst hittat DS på ett foster där man fick 1:130 (typ) dvs 0,8 % risk. För dig är värdet typ 0,03 %. Så med 99,97% säkerhet är barnet friskt!

Hon sa också att alla förväntar sig så ofantligt låga siffror att man lätt blir nojjig..

Njut av att vara gravid, inte alla förunnat..

Tack för lugnande ord!
    Nej, som vi kämpat för detta barn genom IVF också <3
  • Alice i Underlandet
    89Madeleine skrev 2015-11-12 10:12:03 följande:
    Tack för lugnande ord!
    Nej, som vi kämpat för detta barn genom IVF också <3
    Önskar er all lycka till..!
Svar på tråden dåliga resultat på kub ultraljud