• tulip79

Hur får nan en 4-åring att sitta still vid matbordet?

Sonen är snart 4 år o har oftast otroligt svårt att sitta still när han ska äta. Rumpan är mest i luften istället för på stolen. Han sätter sig ner när vi påpekar, men strax igen är det samma sak. Och det han gör, det gör lillasyster (snart 2 år). Dessutom har han börjat äta mer med händerna istället för med besticken. Och prata väldigt högt. Någon som har tips hur man går honom lugnare vid bordet?

• Svar på tråden Hur får nan en 4-åring att sitta still vid matbordet?
  • Beruthiel

Vår treåring har svårt att sitta still vid maten. Det som fungerar bra för oss är, ganska logiskt, att välja samtalsämnen som intresserar honom och där han kan delta i konversationen. Det innebär att vi allt som oftast ägnar middagarna åt att prata om vad han har gjort på förskolan och vad vi har gjort på våra jobb, och att svara på frågor om vad månen är, vad det står på alla förpackningar som står på bordet och att berätta vilken dag/månad/timme det är. Måttligt roande, men han sitter still och är delaktig i alla samtal så det känns toppen så länge det fungerar :)

• hondendärtjejen

Silvertejp!

Nä, min 6 åring har fortfarande myror i brallan när vi ska sitta och äta. Det är som att han måste upp och bara röra på sig. Det är bara att påminna och tjata.

Plus att han ska kramas 4-5 gånger per måltid, "åh mamma jag tycker om dig!" Sen äter han lite, reser sig och gör nåt breakdance move och en till kram "mamma jag tycker om dig" sen sitter han en stund till. Och så fortsätter det...! Haha det blir ju inte långtråkigt iaf

• Litet My

Går det? Tycker vår 4 åring blir korvigare och korvigare vid matbordet. Och hon är ändå ett barn som inte trotsar och gör som man säger. Tror att de bara är lite mer motoriskt oroliga just nu.

• Litet My
    Drottningen70 skrev 2015-10-20 22:01:06 följande:

Heroin

Så jävla dyrt att köpa för 4 gånger/dag bara :P
  • tulip79
    Beruthiel skrev 2015-10-20 20:52:03 följande:

Vår treåring har svårt att sitta still vid maten. Det som fungerar bra för oss är, ganska logiskt, att välja samtalsämnen som intresserar honom och där han kan delta i konversationen. Det innebär att vi allt som oftast ägnar middagarna åt att prata om vad han har gjort på förskolan och vad vi har gjort på våra jobb, och att svara på frågor om vad månen är, vad det står på alla förpackningar som står på bordet och att berätta vilken dag/månad/timme det är. Måttligt roande, men han sitter still och är delaktig i alla samtal så det känns toppen så länge det fungerar :)

Vi brukar prata om det han gillar. Dinosaurier, hur dagen på dagis varit mm. Har inte tänkt på om han sitter mer stilla om vi pratar om ett favoritämne, ska undersöka saken ! Tack.
  • Annsiss

Skönt att läsa att det finns fler som har det som oss. 5 åringen dotter har väldigt svårt att sitta still och gör hon det så måste vi ideligen påminna om att äta med bestick inte lägga armarna i maten inga fötter på bordet osv. Lillebror två rymmer hela tiden, eller slänger iväg tallriken eller välter glas, blir tookig. Vill väldigt gärna ha tips på hur man får en lugn trevlig måltid i mer än typ 2 min. Jag lagar alltid bra mat men det känns lite överdrivet egentligen.

Svar på tråden Hur får nan en 4-åring att sitta still vid matbordet?