• Anonym (Me)

Frånvarorapport FK

Hej! Pratade med min löne ansvarig idag tydligen så har fk begärt en frånvaro rapport och de väl inge konstigt men sen så fick ja ont i magen tänk om något är inlagt fel? Vår löne ansvariga är tillsatt för 2VECKor sen. Innan dess har vi inte haft någon ordentlig sen februari pga sjukskrivning så den positionen har vart tom (min handläggare för sjukpenning pga graviditet vet om detta också) men den som ringde till jobbet idag var någon tredje person. Hur som så gick ja igenom mina löne specar och våren 2015 var min tjej sjuk rätt OFTA. Men på löne specen ser ja inte att de står VAB lika mkt som ja har på fk hemsida? De ståe istället föräldrar ledig. Sen så står de liksom inte att ja tex vabbat när ja vart inringd på extra pass.

Definns ingenstans? Va fan händee nu? Ja mår jätte dåligt ja kommer SÄKERT bli anklagad för något men ja vill inte svartmåla min arbetsgivare heller då ja älskar mitt jobb + så e ja höggravid vet inte om ja orkarmed proceduren? Eller så överdriver ja de kanske bara är nåt tf då min SgI SKA UTredas då den e gammal och detta vet jag ju om inga konstigheter!

• Svar på tråden Frånvarorapport FK
  • Anonym (Hej)

Det låter som FK gjort en stickkontroll på dina vab-ärenden. När de har utrett klart så kommer dom kontakta dig om nåt inte stämmer (om du ansökt om vab, men varit på jobbet enl.arbetsgivaren exempelvis). Så länge du inte fuskat är det nog ingen fara, du får väll ringa din arbetsgivare och be dom lägga in rätt i sina system helt enkelt, så att det står vab och inte föräldraledig etc

• Anonym (Hej)

Gällande passen du blev inringd till, men tackade nej till (som då inte syns på lönespecen) bör ju arbetsgivaren kunna intyga att du hade fått jobb om ditt barn inte varit sjukt

• Anonym (?)

Har du blivit erbjuden extra pass på lediga dagar och tackat nej pga sjukt barn och sedan gått in och begärt ersättning för den dagen hos fk? Det känns lite tveksamt om det är ok?

• Anonym (Illa)
    Anonym (Me) skrev 2015-10-20 21:49:53 följande:

Hej! Pratade med min löne ansvarig idag tydligen så har fk begärt en frånvaro rapport och de väl inge konstigt men sen så fick ja ont i magen tänk om något är inlagt fel? Vår löne ansvariga är tillsatt för 2VECKor sen. Innan dess har vi inte haft någon ordentlig sen februari pga sjukskrivning så den positionen har vart tom (min handläggare för sjukpenning pga graviditet vet om detta också) men den som ringde till jobbet idag var någon tredje person. Hur som så gick ja igenom mina löne specar och våren 2015 var min tjej sjuk rätt OFTA. Men på löne specen ser ja inte att de står VAB lika mkt som ja har på fk hemsida? De ståe istället föräldrar ledig. Sen så står de liksom inte att ja tex vabbat när ja vart inringd på extra pass.

Definns ingenstans? Va fan händee nu? Ja mår jätte dåligt ja kommer SÄKERT bli anklagad för något men ja vill inte svartmåla min arbetsgivare heller då ja älskar mitt jobb + så e ja höggravid vet inte om ja orkarmed proceduren? Eller så överdriver ja de kanske bara är nåt tf då min SgI SKA UTredas då den e gammal och detta vet jag ju om inga konstigheter!

Med stor sannolikhet blir det en utredning, du kommer dessutom inte få någon ersättning framöver dessutom kommer dom antagligen kräva tillbaka pengar. Om det blir en polisanmälan vet jag inte!

FK ser MYCKET allvarligt på detta, då många fuskar med bidragen!
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Illa) skrev 2015-10-21 13:30:27 följande:
    Med stor sannolikhet blir det en utredning, du kommer dessutom inte få någon ersättning framöver dessutom kommer dom antagligen kräva tillbaka pengar. Om det blir en polisanmälan vet jag inte!

FK ser MYCKET allvarligt på detta, då många fuskar med bidragen!
    Men hon har ju inte fuskat så varför ska de kräva tillbaka pengar? De dagar hon vabbat tidigare i år stod det "föräldraledig" på lönespecen, troligtvis lön som lagt in fel och hon har ju uppenbarligen inte haft föräldrapenning dessa dagar utan ansökt vab. De dagar hon blev inringd men var tvungen att tacka nej pga sjukt barn kan hon troligtvis också få ersättning för... Arbetsgivaren kan ju säkert intyga att hon skulle jobbat och att de ringt in henne
  • Anonym (Me)

Jag har inte fuskat ja ser ju om ja kollar på mina lönespecar att de inte inlagt rätt!!???? Kanske fel av mig o inte ändra detta innan men ja har ont i magrn av detta .. ja trodde liksom allt va ok.. ????????

• Anonym (...)

Har du blivit vad för stickprov händer följande:

Dina vabdagar kontrolleras mot vilka uppgifter arbetsgivaren lämnar om din frånvaro/närvaro.

Är det något som inte stämmer får du hem ett kommuniceringsbrev där det står att du har rätt att ge dina synpunkter. När du sedan inkommit med synpunkter, antingen muntligt eller skriftligt, kommer ett beslut att fattas. Ena utfallet är att du har fått för mycket ersättning men inte blir återbetalningsskyldig. Andra är att du fått för mycket ersättning och blir återbetalningsskyldig.

Om du blir återbetalningsskyldig kan du kontakta återkravshandläggare och göra en avbetalningsplan.

Om det rör sig om stora summor och det tyder på att du avsiktligt försökt fuska till dig pengar kan polisanmälan bli aktuell. Om det blivit någon miss här och där oavsiktligt och det rör sig om mindre summor kan du få betala tillbaka så är det ur världen.

• Anonym (Me)

Okej!! Bra förklarat tack käns lite bättre. Ja vet ju att min arbetsgivare slarvat som fan med vad dom skrivit i datorerna på jobbet anledningar osv. Så de käns surt men förhoppningsvis slutar de gott!

Anonym (...) skrev 2015-10-21 20:59:12 följande:

Dina vabdagar kontrolleras mot vilka uppgifter arbetsgivaren lämnar om din frånvaro/närvaro.

Är det något som inte stämmer får du hem ett kommuniceringsbrev där det står att du har rätt att ge dina synpunkter. När du sedan inkommit med synpunkter, antingen muntligt eller skriftligt, kommer ett beslut att fattas. Ena utfallet är att du har fått för mycket ersättning men inte blir återbetalningsskyldig. Andra är att du fått för mycket ersättning och blir återbetalningsskyldig.

Om du blir återbetalningsskyldig kan du kontakta återkravshandläggare och göra en avbetalningsplan.

Om det rör sig om stora summor och det tyder på att du avsiktligt försökt fuska till dig pengar kan polisanmälan bli aktuell. Om det blivit någon miss här och där oavsiktligt och det rör sig om mindre summor kan du få betala tillbaka så är det ur världen.

Anonym (...) skrev 2015-10-21 20:59:12 följande:

• Anonym (Illa)
    Anonym (Hej) skrev 2015-10-21 17:59:37 följande:
    Men hon har ju inte fuskat så varför ska de kräva tillbaka pengar? De dagar hon vabbat tidigare i år stod det "föräldraledig" på lönespecen, troligtvis lön som lagt in fel och hon har ju uppenbarligen inte haft föräldrapenning dessa dagar utan ansökt vab. De dagar hon blev inringd men var tvungen att tacka nej pga sjukt barn kan hon troligtvis också få ersättning för... Arbetsgivaren kan ju säkert intyga att hon skulle jobbat och att de ringt in henne
    Je Je... tror du inte FK har hört den valsen förut? Dra den om vargen och rödluvan också!
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Illa) skrev 2015-10-22 13:54:55 följande:
    Je Je... tror du inte FK har hört den valsen förut? Dra den om vargen och rödluvan också!
    Förlåt?
    FK's handläggare förstår väl att misstag kan ske och känner säkert till de flesta historierna. Jag skulle tro att det är en rätt liten del av de som blir granskade där det framkommer att det faktiskt rör sig om medvetet fusk eller bedrägeri.
    Visst ligger det på var och en att dubbelkolla sina lönespecifikationer exempelvis. Det är ju den möjlighet till kontroll man har. Men det är inte helt lätt att tolka alltid och även jag skulle kunna läsa fel på vård av sjukt barn och föräldraledighet, så länge slutsumman stämmer så att säga. Jag vet vad jag brukar få ut och skulle förstå om inte avdraget var med alls. Men stämmer det på ett ungefär så ja... då skulle jag nog inte fundera mer på det.

• Anonym (Me)

Ja prata med fk idag!! Ja sa att de står föräldrarlwdigt i mina specar när ja vabbat vissa dagar! De antecknade det och sa att de inte var någon utredning på g? Fattar ingeting .. Men jaja de visar väl sig. Komme väl hem brev om det är något.. Just nu verkar det inte så. Jag e för tillfället sjukskriven pga graviditet och den handläggaren prata ja med också idag. Hon nämnde inget konstigt bara att mitt sgi ska utredas för de gammalt men de vissye ja ju.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Illa) skrev 2015-10-22 13:54:55 följande:
    Men alltså att arbetsgivaren har angett henne som "föräldraledig" istället för "vab" spelar ju ingen roll alls. Hon har oavsett inte arbetat o varit hemma med barn. Har hon redan ansökt om föräldrapenning samma dag som vab så märker ju FK de och då är det en annan sakhej
Svar på tråden Frånvarorapport FK