• AnnaHarrysson

Jag är orolig för min 6-årings beteende

Min son har alltid haft problemen men ju äldre han blivit desto mer syns de. Nu har han börjat förskoleklass och jag är orolig.

Han har svårt att automatiskt förstå vad som är okej eller inte. Han kan tex gå fram till en främmande människa och börja skrattades dra i dennes kläder och tror att hon tycker det är lika kul som han utan reagera när folk försöker få honom att sluta. Han kan tex ha händerna kompisars ansiktne eller i deras mat utan att förstå att det är fel. Trots att han själv inte skulle gilla att någon gjorde det på honom.

Han kan tex dra i ett barn som på olika sätt ber honom sluta. Han hör det inte utan fortsätter glatt mer och mer med ökad frekvens tills han får en smäll eller barnet börjar gråta ordentligt såvida inte en vuxen ingriper handgripligt. De måsta ha koll på honom och grejer har hänt

Ju tidigare man säger till och desto mer ögonkontakt desto större effekt får tillsägelsen. Är han inne i "leken" är han så glad och slutar inte förrän någon blir jättearg och tar tag i honom. Då blir han ledsen och förstår inte vad han gjort för fel.

Han gör aldrig något för att vara elak. Han har jättekul, tror att att andra också har det, stänger av omgivningen och går in i sig själv.

Idag har han kompisar. Vad händer när de tröttnar på hans beteende. Vad ska jag göra? Jag är orolig.

• Svar på tråden Jag är orolig för min 6-årings beteende
  • Litet My

Prata med läraren och se vad denne tycker. Låter som att det kan vara dags att koppla in specialpedagog och ev göra en utredning så han kan få stöd i sitt samspel med andra barn.

• viseversa

Tycker du ska kontakta BUP för en utredning. För något är det helt klart.

• straw2008

Jag kan känna igen mitt ena barn (pojke nu 7 år) LITE i det du skriver, just det att han inte förstår första 10 gångerna man säger till... han förstår först då det smäller ordentligt eller då kompisarna börjar gråta o vill gå hem o då blir han sanslöst ledsen.
    Tycker dock att detta gått över mer o mer.. värre då han var liten.
    Min man har oxå dessa tendenser väldigt tydligt, kan vara överjävig en hel dag o då man till slut gråtandes ber honom sluta så skäms han som en hund o fattar inte vad han gjort, min man har ADD.

I kinamockaskogen.....
  • AnnaHarrysson
    straw2008 skrev 2015-10-21 07:49:10 följande:

Jag kan känna igen mitt ena barn (pojke nu 7 år) LITE i det du skriver, just det att han inte förstår första 10 gångerna man säger till... han förstår först då det smäller ordentligt eller då kompisarna börjar gråta o vill gå hem o då blir han sanslöst ledsen.

Min man har oxå dessa tendenser väldigt tydligt, kan vara överjävig en hel dag o då man till slut gråtandes ber honom sluta så skäms han som en hund o fattar inte vad han gjort, min man har ADD.

Hur har ni hanterat det med er son? Hur gammal är han nu?
  • straw2008

Han är idag 7,5 år o värst var det nog mellan 5-6 år.
    Det är mitt äldsta barn så jag visste inte om det tillhör utveckling, om han kopierar pappan eller om det var ngt att söka hjälp för.
    Det vände då han började skolan, typ då han började nollklass. Innan var han ju äldst på fsk o kunde härja lite som han ville.
    Vi har oxå pratat mkt om det, försökt använnda olika röstlägen o att helt enkelt stirra ut honom om han inte svarar på våra tillsägelser. Tills han liksom själv tänkt till o lugnat ner sig.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (J)
    straw2008 skrev 2015-10-21 07:49:10 följande:

Det är väl din man som inte skulle ge sina barn mat och låta dem frysa om du inte gjorde det? What a catch...
  • AnnaHarrysson
    Anonym (J) skrev 2015-10-21 15:13:19 följande:

Det är väl din man som inte skulle ge sina barn mat och låta dem frysa om du inte gjorde det? What a catch...

Ganska off topic
  • AnnaHarrysson
    straw2008 skrev 2015-10-21 12:34:33 följande:

Han är idag 7,5 år o värst var det nog mellan 5-6 år.

Det är mitt äldsta barn så jag visste inte om det tillhör utveckling, om han kopierar pappan eller om det var ngt att söka hjälp för.

Det vände då han började skolan, typ då han började nollklass. Innan var han ju äldst på fsk o kunde härja lite som han ville.

Vi har oxå pratat mkt om det, försökt använnda olika röstlägen o att helt enkelt stirra ut honom om han inte svarar på våra tillsägelser. Tills han liksom själv tänkt till o lugnat ner sig.

Tycker han är värre nu sen han började skolan. Att stirra ut honom fungerar inte han stänger av verkligheten i dessa situationer och går in i sig själv. Fruktansvärt frustrerande. Någon mer med tips?
  • Anonym (J)
    AnnaHarrysson skrev 2015-10-21 21:51:45 följande:

Ganska off topic

Ja fast ändå sant. Skulle inte lyssna på henne om jag vore du. Men du gör ju som du vill. Kontakta bup. Strunta i vad andra säger här.
Svar på tråden Jag är orolig för min 6-årings beteende