Jag är orolig för min 6-årings beteende
Min son har alltid haft problemen men ju äldre han blivit desto mer syns de. Nu har han börjat förskoleklass och jag är orolig.
Han har svårt att automatiskt förstå vad som är okej eller inte. Han kan tex gå fram till en främmande människa och börja skrattades dra i dennes kläder och tror att hon tycker det är lika kul som han utan reagera när folk försöker få honom att sluta. Han kan tex ha händerna kompisars ansiktne eller i deras mat utan att förstå att det är fel. Trots att han själv inte skulle gilla att någon gjorde det på honom.
Han kan tex dra i ett barn som på olika sätt ber honom sluta. Han hör det inte utan fortsätter glatt mer och mer med ökad frekvens tills han får en smäll eller barnet börjar gråta ordentligt såvida inte en vuxen ingriper handgripligt. De måsta ha koll på honom och grejer har hänt
Ju tidigare man säger till och desto mer ögonkontakt desto större effekt får tillsägelsen. Är han inne i "leken" är han så glad och slutar inte förrän någon blir jättearg och tar tag i honom. Då blir han ledsen och förstår inte vad han gjort för fel.
Han gör aldrig något för att vara elak. Han har jättekul, tror att att andra också har det, stänger av omgivningen och går in i sig själv.
Idag har han kompisar. Vad händer när de tröttnar på hans beteende. Vad ska jag göra? Jag är orolig.