• Äldre 21 Oct 13:12
    21453 visningar
    10 svar
    10
    21453

    Etik och människans livsvillkor

    Hejsan hopp!


    Sitter med en uppgift till etik och människans livsvillkor där jag inte tar mig framåt. Jag undrar därför om det finns någon vänlig själ som har lust att slänga lite tips min väg. 


    Första frågan lyder:


    Redogör för hur sociala skillnader, generationsskillnader samt genusaspekter kan påverka kommunikationen med och bemötandet av patienter och brukare? Delge även dina egna åsikter i frågan


    (Det jag kommit fram till i mitt tänkande än så länge är att äldre personer har en annan syn på vad kvinnor och män skall göra, exempelvis så ska kvinnan städa, diska och helt enkelt ta hand om hushållssysslor). Tänker jag helt fel? 


     


    Andra frågan lyder: 


    Du kommunicerar med och bemöter människor i olika sociala och kulturella sammanhang, såsom privat som i din undersköterskeroll.


    Vad är viktigt att tänka på i ditt förhållningssätt och i din roll som undersköterska för att inte skapa missöden och kommunikationsfel, då vi idag har många olika nationaliteter och folkgrupper i vårat samhälle?

    Kan tillägga att jag sökt för kung och fosterland  i läroboken, men inte funnit någonting av relevans samt att jag försökt bruka mina (minimala,hehe) kunskaper till att googla och finna information. 

    Tack på förhand! 

     

  • Svar på tråden Etik och människans livsvillkor
  • Äldre 21 Oct 13:28
    #1
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:12:42 följande:
    Första frågan lyder:

    Redogör för hur sociala skillnader, generationsskillnader samt genusaspekter kan påverka kommunikationen med och bemötandet av patienter och brukare? Delge även dina egna åsikter i frågan


    (Det jag kommit fram till i mitt tänkande än så länge är att äldre personer har en annan syn på vad kvinnor och män skall göra, exempelvis så ska kvinnan städa, diska och helt enkelt ta hand om hushållssysslor). Tänker jag helt fel?


    På vilket sätt tänker du att äldres syn på vad mannen och kvinnan ska göra påverkar kommunikationen och bemötandet?
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:12:42 följande:

    Vad är viktigt att tänka på i ditt förhållningssätt och i din roll som undersköterska för att inte skapa missöden och kommunikationsfel, då vi idag har många olika nationaliteter och folkgrupper i vårat samhälle?

    Kan tillägga att jag sökt för kung och fosterland  i läroboken, men inte funnit någonting av relevans samt att jag försökt bruka mina (minimala,hehe) kunskaper till att googla och finna information. 

    Tack på förhand!
    Jag ställer om frågan lite: vad är det som är viktigt för att undvika missförstånd när man kommunicerar?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 21 Oct 13:30
    #2

    Är detta din läxa?

  • Äldre 21 Oct 13:34
    #3
    Nerfherder skrev 2015-10-21 13:30:00 följande:

    Är detta din läxa?


    Jag studerar till undersköterska via komvux på distans, detta är en inlämningsuppgift jag skall göra.


    Kan tillägga direkt att jag inte är ute efter att någon gör uppgiften åt mig utan har fastnat i mitt tänkande och ibland är allt som krävs lite synpunkter från andra för att man ska komma i gång igen! 

  • Äldre 21 Oct 13:49
    #4
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-21 13:28:57 följande:
    På vilket sätt tänker du att äldres syn på vad mannen och kvinnan ska göra påverkar kommunikationen och bemötandet?
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:12:42 följande:
    Vad är viktigt att tänka på i ditt förhållningssätt och i din roll som undersköterska för att inte skapa missöden och kommunikationsfel, då vi idag har många olika nationaliteter och folkgrupper i vårat samhälle?

    Kan tillägga att jag sökt för kung och fosterland  i läroboken, men inte funnit någonting av relevans samt att jag försökt bruka mina (minimala,hehe) kunskaper till att googla och finna information. 

    Tack på förhand!
    Jag ställer om frågan lite: vad är det som är viktigt för att undvika missförstånd när man kommunicerar?

    Du får gärna rätta mig om jag har fel, men för att undvika missförstånd då man kommunicerar är det viktigt att man har brukar sig av tvåvägskommunikation, det vill säga att båda parterna får chansen att eventuellt förklara sig eller beskriva vad de vill. Man kan vid denna typ av kommunikation försäkra sig om att personen man talar med har förstått det man beskrivit, genom att fråga. Samt att jag anser att man kan använda sig av rak kommunikation för att undgå missförstånd, detta genom att man inte lindar in budskapet. 


    Hehe, inte så korrekt skriven text men inte det som är huvudsaken just nu. Anser du att jag är på rätt spår? Måste dock så klart fundera mer djupgående och utveckla detta. 

  • Äldre 21 Oct 13:54
    #5
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-21 13:28:57 följande:
    På vilket sätt tänker du att äldres syn på vad mannen och kvinnan ska göra påverkar kommunikationen och bemötandet?
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:12:42 följande:
    Vad är viktigt att tänka på i ditt förhållningssätt och i din roll som undersköterska för att inte skapa missöden och kommunikationsfel, då vi idag har många olika nationaliteter och folkgrupper i vårat samhälle?

    Kan tillägga att jag sökt för kung och fosterland  i läroboken, men inte funnit någonting av relevans samt att jag försökt bruka mina (minimala,hehe) kunskaper till att googla och finna information. 

    Tack på förhand!
    Jag ställer om frågan lite: vad är det som är viktigt för att undvika missförstånd när man kommunicerar?
    Jag inser också nu att jag tänkt helt fel på första frågan(?), då det handlar om hur vårdare kan bidra till att kommunikationen och bemötandet mot exempelvis brukare kan skilja sig åt beroende på om man är ung, gammal eller dylikt. 
  • Äldre 21 Oct 14:08
    #6
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:49:48 följande:

    Du får gärna rätta mig om jag har fel, men för att undvika missförstånd då man kommunicerar är det viktigt att man har brukar sig av tvåvägskommunikation, det vill säga att båda parterna får chansen att eventuellt förklara sig eller beskriva vad de vill. Man kan vid denna typ av kommunikation försäkra sig om att personen man talar med har förstått det man beskrivit, genom att fråga. Samt att jag anser att man kan använda sig av rak kommunikation för att undgå missförstånd, detta genom att man inte lindar in budskapet. 


    Hehe, inte så korrekt skriven text men inte det som är huvudsaken just nu. Anser du att jag är på rätt spår? Måste dock så klart fundera mer djupgående och utveckla detta. 


    Visserligen helt korrekt men det är nog inte det de är ute efter.
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:54:26 följande:
    Jag inser också nu att jag tänkt helt fel på första frågan(?), då det handlar om hur vårdare kan bidra till att kommunikationen och bemötandet mot exempelvis brukare kan skilja sig åt beroende på om man är ung, gammal eller dylikt. 
    Ja, jag skulle nog säga att du tänkte fel där, bra insikt.

    Det handlar om hur ålder, kultur, kön (genus) och liknande påverkar hur kommunikationen fortgår.

    Det du skrev ovan var korrekt oavsett detta men det finns saker som skiljer sig med hur man kommunicerar med barn och vuxna (exempelvis) och det är dessa skillnader i kommunikationen och bemötandet de vill att du ska beskriva.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 21 Oct 14:41
    #7
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-21 14:08:19 följande:
    Visserligen helt korrekt men det är nog inte det de är ute efter.
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:54:26 följande:
    Jag inser också nu att jag tänkt helt fel på första frågan(?), då det handlar om hur vårdare kan bidra till att kommunikationen och bemötandet mot exempelvis brukare kan skilja sig åt beroende på om man är ung, gammal eller dylikt. 
    Ja, jag skulle nog säga att du tänkte fel där, bra insikt.

    Det handlar om hur ålder, kultur, kön (genus) och liknande påverkar hur kommunikationen fortgår.

    Det du skrev ovan var korrekt oavsett detta men det finns saker som skiljer sig med hur man kommunicerar med barn och vuxna (exempelvis) och det är dessa skillnader i kommunikationen och bemötandet de vill att du ska beskriva.

    Måste erkänna att jag känner mig lite bakom flötet i denna kurs, är inte helt bekant med detta sätt att tänka. Dock anser jag att det är väldigt intressant och viktigt, alla är vi nybörjare någon gång :) 


    I fråga två kanske det är av mer betydelse att markera vikten av att bruka enkla ord och gester för att tydliggöra det budskap man vill sända den andra parten? 


    Samtidigt som det är viktigt att man ser till att brukaren/patienten känner sig trygg genom att söka ögonkontakt och kanske ge en enklare beröring? 


     


    Måste också tacka så hjärtligt för din hjälp, tankarna börjar spinna på! :)

  • Äldre 21 Oct 14:51
    #8

     


    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-21 14:08:19 följande:
    Visserligen helt korrekt men det är nog inte det de är ute efter.
    maaliinp skrev 2015-10-21 13:54:26 följande:
    Jag inser också nu att jag tänkt helt fel på första frågan(?), då det handlar om hur vårdare kan bidra till att kommunikationen och bemötandet mot exempelvis brukare kan skilja sig åt beroende på om man är ung, gammal eller dylikt. 
    Ja, jag skulle nog säga att du tänkte fel där, bra insikt.

    Det handlar om hur ålder, kultur, kön (genus) och liknande påverkar hur kommunikationen fortgår.

    Det du skrev ovan var korrekt oavsett detta men det finns saker som skiljer sig med hur man kommunicerar med barn och vuxna (exempelvis) och det är dessa skillnader i kommunikationen och bemötandet de vill att du ska beskriva.

    Fråga två - Jag kanske också kan fortsätta resonera kring hur äldre invandrare upplever vår äldrevård i Sverige, då det självklart kan finnas en stor rädsla hos brukaren/patienten. Individen kanske har en kultur eller en religion som hen inte kan utföra som önskat - de riter som genomförs i landet kanske är svåra att genomföra på äldreboendet. Kanske även kan skriva lite om betydelsen om att vi som jobbar inom vården besitter viss kunskap i hur diverse kulturer och olika religioner fungerar och influerar i livets slutskede? 

  • Äldre 21 Oct 15:36
    #9
    maaliinp skrev 2015-10-21 14:41:37 följande:

    Måste erkänna att jag känner mig lite bakom flötet i denna kurs, är inte helt bekant med detta sätt att tänka. Dock anser jag att det är väldigt intressant och viktigt, alla är vi nybörjare någon gång :)


    Det är ett intressant ämne och dessutom komplicerat.
    maaliinp skrev 2015-10-21 14:41:37 följande:
    I fråga två kanske det är av mer betydelse att markera vikten av att bruka enkla ord och gester för att tydliggöra det budskap man vill sända den andra parten?
    Det kan vara det som gäller men det är inte säkert att det handlar om att använda enkla ord. Snarare handlar det om att anpassa kommunikationen utifrån mottagaren, även om två personer kommer från samma kultur innebär inte att de kommunicerar likadant. En av dem kanske har bott här i många år och pratar bra svenska, den andra kanske inte förstår mer än något tiotal enkla ord. Så det handlar om att ta reda på och anpassa vad som fungerar. Ett "svar" är att det är viktigt att vara tydlig i sin kommunikation men det behöver inte betyda enkla ord. Enkla ord kan upplevas nedlåtande för den första personen ovan medan det kanske är ett måste för den andra.
    maaliinp skrev 2015-10-21 14:41:37 följande:
    Samtidigt som det är viktigt att man ser till att brukaren/patienten känner sig trygg genom att söka ögonkontakt och kanske ge en enklare beröring?
    Även här så är det en variant som kan användas men den kan inte alltid användas. Det finns ju personer som anser att personer av olika kön inte har kroppslig kontakt (inklusive lätt beröring) och då kan det ju förstås inte användas. Så återigen handlar det om att anpassa sin kommunikation utifrån mottagaren.

    Slutligen får man inte glömma av att det handlar alltid (i stort sett) om en tvåvägskommunikation när det gäller patientmöten, precis som du tog upp innan. Även om du ska informera om en till synes enkel sak (ett blodprov exempelvis) så är det en tvåvägskommunikation. Kanske inte verbal och kanske inte uppenbar men den finns där.

    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 4 Mar 15:07
    #10
    -1

    Ge exempel på sociala skillnader ,generationsskillnader, genusaspekter som påverkar din kommunikation med och bemötande av patienter ,brukare . Vad måste du tänka på i dessa möten.

Svar på tråden Etik och människans livsvillkor