• BioBonus

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Anonym (Stackars) skrev 2015-10-21 20:41:05 följande:

Tycker synd om vissa bonusbarn, usch vad vissa bonusförälder är hemska. Behandla dem som du behandlar dina barn. Varför gör man skillnad ?

Stackars barn som har föräldrar som hellre jobbar än är lediga med dem på loven och tar sig tiden att umgås med dem. Stackars barn som har så inkompetenta föräldrar att de måste ha hjälp av en utomstående att ta hand om dem.
  • BioBonus

Hade jag blivit tillfrågad, så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ha bonusbarnen hemma ett helt lov. Kanske inte som nyförlöst mamma, men alla har olika behov när de precis har fått ny bebis. 

Hade jag däremot inte blivit tillfrågad, utan det bara tagits för givet så hade jag varit utanför dörren på väg till en kompis eller annat över lovet snabbare än någon hinner säga - "men vi är ju familj...."

• BioBonus
    FIame skrev 2015-10-22 09:32:46 följande:
    Han arberar ju? Menar du kanske att TS ska gå och arbeta så att mannen kan vara hemma med alla barnen?
    Kanske är en bättre idé.

Nej, men har mannen och hans fd bestämt att barnen ska vara hemma hos honom på hennes vecka för att hon måste jobba, så är det självklart han som får se till att deras vistelse där blir bra för alla. Inklusive hans sambo, som precis fått barn. Och den lilla detaljen verkar han ha glömt bort - att stämma av med henne först hur de kan lösa det här på ett bra sätt.

Jag tror ingen vill bli tagen för givet - inte i privatlivet och inte på jobbet. Skulle man som anställd bara förväntas ta andras arbetspass "för man är ju ett och samma företag" så är det inte många som skulle gå med på det, men en bonusmamma ska vara livegen och bara ta på sig andras arbetsuppgifter utan att klaga...

• BioBonus

Gud vad jag är glad att jag lever med en man som själv klarar av att ta hand om de barn han har satt till världen. Och jag är innerligt glad att jag är git med en man som faktiskt anser att det är viktigt att stämma av med mig först innan han beslutar över mitt huvud hur jag ska disponera min tid.
    Livet blir så mycket lättare om man kan kommunicera och ta ansvar för sina egna beslut.
    Mamman beslutar att barnen ska vara hemma, pappan tycker det är en bra idé. De två får lösa det, utan bonusmammans inblandning. Vill hon ta hand om dem, så var tacksam. Vill hon det inte, så får de göra det. Deras barn, deras ansvar. 

• BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 11:14:52 följande:
    Jag försöker debattera utifrån att hon bör försöka blicka framåt istället för det som har varit.

Tar hon bonusbarnen nu under lovet så att dom slipper att vara på fritids visar hon ju att hon bjuder till,vilket i sin tur förmodligen leder till att hon har igen det sen i positiv bemärkelse.

Så,jag står fast vid min åsikt att hon bör ta bonusbarnen under lovet.
    Men varför ska bara hon "bjuda till"? Kan inte barnens föräldrar "bjuda till" så att hon får lite ledighet med sitt nyfödda barn och sina egna barn? Hon verkar ju uppenbarligen ha "bjudit till" ett flertal gånger redan och tagit hand om sina bonusbarn på lov och ledighet.
    Det är ingen som skulle ha förväntat sig att man kan lämpa över en häst eller en hund på någon utan att först stämma av att det funkar, men barn kan man tydligen göra så med. Obegripligt vad en del föräldrar förväntar sig av sin omgivning.
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 11:24:30 följande:
    Ja,du ser det som att hon kommer att fortsätta bli utnyttjad medan jag ser det som att hon får ta hela paketet med hans barn sen innan då hon har gjort valet att leva med honom som har barn sen tidigare.

Denna tråd ligger ju i ett publikt forum där olika sätt att se på det hela är tillåtet, så länge inga regelöverträdelser sker.

Jag tar också hela paketet med att min man har barn sen tidigare. Hon bor hos oss varannan vecka, jag läser läxor, tröstar och lagar mat till henne på exakt samma sätt som jag gör till mina egna. Jag respekterar att vi planerar våra semestrar utifrån deras schema och jag respekterar att det finns en tredje person som vi måste förhålla oss till (barnets mamma). Jag behandlar henne som jag behandlar mina egna. 
    Innebär det att jag måste acceptera att inte få vara med och bestämma över min egen tid? Innebär det att min man, och hans fd, ska kunna ta för givet att jag ska finnas till hands som ej tillfrågad backup när de själva brister i sitt föräldraansvar? Nej, för det är inte en del av något paket där alla parter respekterar varandra.

Det har du missuppfattat.

• BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 12:02:11 följande:
    Men någonstans kan jag ändå inte låta bli att tänka på omständigheterna som gjorde att min bror skilde sig från sin förra fru och nu har en ny fru och barnen boende hos sig varannan vecka.
    Men omständigheterna kring skilsmässan var tydligen något du inte kunde låta bli att tänka på i samband med trådens ämne.... Men det har inget med ämnet att göra? Du är ganska obegriplig.
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 12:38:46 följande:
    Är inte du den som är obegriplig som försöker vända det mot mig att jag besvarade frågan jag fick från Anonym (också styvmorsa) gällande min egen relation till ämnet i trådstarten, som sedan ledde till en sido diskussion bort från ämnet i trådstarten?
    Relationen var du glasklar om - din bror lever med en kvinna som inte är mamma till hans barn.
    Jag vänder inget emot dig - jag försöker förstå varför omständigheterna först var relevanta eftersom du inte kunde låta bli att tänka på dem, och sen inte hade ett skit med tråden att göra. Men det är helt ok om du inte kan eller vill besvara den frågan.
    Vi går vidare :)
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 12:40:57 följande:
    Det kan ingen av oss här i tråden veta något om-utan möjligen spekulera i.
    Men du tycker att hon ska ta risken? Att bjuder hon bara till en gång till så kanske det ger något positivt tillbaka nästa gång? Inte för att det gjorde det förra gången hon bjöd till, men man ska ju aldrig sluta hoppas. Nästa gång blir hon kanske tillfrågad och respekterad... Hon ska med andra ord bli en dörrmatta?
  • BioBonus
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-22 12:45:47 följande:
    Man kan ju också fråga sig vad detta "positiva" skulle innebära för TS.

Nästa gång kanske hon blir tillfrågad och inte överkörd, och det är ju lite positivt.
    Men varför skulle de tillfråga henne nästa gång, när det var ok att inte göra det den här gången? 
  • BioBonus
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-22 12:54:17 följande:
    Nej, jag tror alltså inte att det kommer bli så. Jag ironiserade bara lite över det positiva utfallet som togs upp (och som Lavish bemötte).

Skulle haft en Drömmer-smiley i slutet där.
    Aaaaaah :) My bad.
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:15:22 följande:
    Min åsikt är ju just den att dom är en familj,precis som Anonym (hmm) också är inne på.
    Men är man en familj så respekterar man väl alla som ingår i den familjen? Man kommunicerar, kompromissar och löser saker i vardagen tillsammans? Tillhör inte det självklarheter när man väljer att bilda familje med någon? Inte kan det väl bara innebära att man ska köpa paketet och ta hand om partnerns barn?
  • BioBonus
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:26:07 följande:
    Det finns väl inget som säger att hon inte kan ha en dialog med sina bonusbarns pappa gällande hur hon upplever detta?

Sen undrar jag varför bonusbarnens pappa och hans ex måste få inkomstbortfall på grund av förlorade arbetstider när hon ändå är hemma och är föräldraledig?
    Därför att det är något de flesta föräldrar får räkna med när de väljer att sätta barn tilll världen? Inte att någon annan ska vara oavlönad barnflicka så att de kan fortsätta jobba....
  • BioBonus
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-22 13:47:19 följande:
    Om du uppfattade det som att jag försökte omvända dig så ja, då har du missuppfattat mig.

Ja, diskussionen är givande. Men den kunde vara mer givande om du svarade på frågor som rör de centrala delarna i dina åsikter. Dock är ju det upp till dig att välja att inte göra det.
    Det är lätt att tycka en massa, svårare att argumentera för varför man tycker si eller så vet du väl.... När argumenten tryter så upprepar man bara samma sak om och om igen och tror att de därigenom blir till sanning. Vilket väldigt sällan blir resultatet ;) :)
  • BioBonus
    ernstina skrev 2015-10-22 13:54:06 följande:
    Men det är ju inte han som ska ha dem den veckan? TS har redan skrivit att det inte hade varit ett problem om det varit en ordinarie vecka då hon hade haft det med i planeringen...
    Som det blir nu så kommer de vara hos TS i tre veckor i sträck.
    Jag har uppfattat det som att det är pappans vecka, men att det är mamman som har lämnat in att barnen inte ska vara på förskola/fritis den veckan (trots att hon själv inte kan ta hand om dem för att hon ska jobba), eftersom hon anser att de SKA vara lediga på loven. Men jag kan ha uppfattat det fel?
  • BioBonus
    ernstina skrev 2015-10-22 14:00:32 följande:
    Nja, så här står det i TS, det tolkade jag som att de inte skulle vara hos TS den veckan:

Äntligen skulle lovet komma så jag får mer tid med mina barn, men nu är de tydligen bestämt att sambons barn sen tidigare ska vara här med mig den veckan också, fast de är mammans vecka.

Och jag läste det här :) Det är i vilket fall som helst skit samma eftersom huvudfrågan är varför hon inte blir tillfrågad.

"Hon frågade hur de skulle bli på lovet, han antog väl att de var hans vecka, och de var jag ju såklart Ok på, jag kan ju inte göra så mycket annat. Förutom att jag ifrågasatte varför de inte kan vara på fritids eller dagis, men hon bestämmer tydligen att om de är lov så är dom lediga. Fattar inte riktigt varför. Anser hon att dom ska vara lediga och skriver ledig innan någon annan får sagt sitt så tycker väl jag att då får hon ha dom lediga hemma då. "

Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?