Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?
Tycker synd om vissa bonusbarn, usch vad vissa bonusförälder är hemska. Behandla dem som du behandlar dina barn. Varför gör man skillnad ?
Tycker synd om vissa bonusbarn, usch vad vissa bonusförälder är hemska. Behandla dem som du behandlar dina barn. Varför gör man skillnad ?
Hade jag blivit tillfrågad, så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ha bonusbarnen hemma ett helt lov. Kanske inte som nyförlöst mamma, men alla har olika behov när de precis har fått ny bebis.
Hade jag däremot inte blivit tillfrågad, utan det bara tagits för givet så hade jag varit utanför dörren på väg till en kompis eller annat över lovet snabbare än någon hinner säga - "men vi är ju familj...."
Nej, men har mannen och hans fd bestämt att barnen ska vara hemma hos honom på hennes vecka för att hon måste jobba, så är det självklart han som får se till att deras vistelse där blir bra för alla. Inklusive hans sambo, som precis fått barn. Och den lilla detaljen verkar han ha glömt bort - att stämma av med henne först hur de kan lösa det här på ett bra sätt.
Jag tror ingen vill bli tagen för givet - inte i privatlivet och inte på jobbet. Skulle man som anställd bara förväntas ta andras arbetspass "för man är ju ett och samma företag" så är det inte många som skulle gå med på det, men en bonusmamma ska vara livegen och bara ta på sig andras arbetsuppgifter utan att klaga...
Gud vad jag är glad att jag lever med en man som själv klarar av att ta hand om de barn han har satt till världen. Och jag är innerligt glad att jag är git med en man som faktiskt anser att det är viktigt att stämma av med mig först innan han beslutar över mitt huvud hur jag ska disponera min tid.
Livet blir så mycket lättare om man kan kommunicera och ta ansvar för sina egna beslut.
Mamman beslutar att barnen ska vara hemma, pappan tycker det är en bra idé. De två får lösa det, utan bonusmammans inblandning. Vill hon ta hand om dem, så var tacksam. Vill hon det inte, så får de göra det. Deras barn, deras ansvar.
Jag tar också hela paketet med att min man har barn sen tidigare. Hon bor hos oss varannan vecka, jag läser läxor, tröstar och lagar mat till henne på exakt samma sätt som jag gör till mina egna. Jag respekterar att vi planerar våra semestrar utifrån deras schema och jag respekterar att det finns en tredje person som vi måste förhålla oss till (barnets mamma). Jag behandlar henne som jag behandlar mina egna.
Innebär det att jag måste acceptera att inte få vara med och bestämma över min egen tid? Innebär det att min man, och hans fd, ska kunna ta för givet att jag ska finnas till hands som ej tillfrågad backup när de själva brister i sitt föräldraansvar? Nej, för det är inte en del av något paket där alla parter respekterar varandra.
Det har du missuppfattat.
Och jag läste det här :) Det är i vilket fall som helst skit samma eftersom huvudfrågan är varför hon inte blir tillfrågad.
"Hon frågade hur de skulle bli på lovet, han antog väl att de var hans vecka, och de var jag ju såklart Ok på, jag kan ju inte göra så mycket annat. Förutom att jag ifrågasatte varför de inte kan vara på fritids eller dagis, men hon bestämmer tydligen att om de är lov så är dom lediga. Fattar inte riktigt varför. Anser hon att dom ska vara lediga och skriver ledig innan någon annan får sagt sitt så tycker väl jag att då får hon ha dom lediga hemma då. "