• LFF

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Du ska alltså vara barnvakt åt sambons barn, på deras mammas vecka, och har en nykomling hemma och har inte blivit tillfrågad om det är ok? Eller är de extra barnen så stora att de tar hand om sig själva och kan hjälpa till med de yngre?

Oavsett, att detta bestämts utan att du ens blivit tillfrågad är respektlöst.

• LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-21 16:17:13 följande:

Egoistisk tycker jag är fel ordval. Men jag tycker precis som föräldrarna att det faktiskt är helt självklart att barnen är med dig eftersom du är ledig.

Barn behöver sin ledighet och att slippa dagis/fritids ibland! Ni är EN familj allihop och även om det inte är ditt ansvar så borde du väl vilja vara med din familj?

Mycket märkligt - i min familj hade sambon inte behövt fråga mig om en så självklar sak!

Varför är det självklart att en nybliven mamma ska ta hand om sin sambos barn? Hade det varit lika självklart om det varit mamman som jobbat, mannen som varit hemma och mammans barn? Sällsynt.
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-21 16:38:41 följande:

Ja, varför skulle inte den omvända situationen vara lika självklart? Missförstår jag dig?
    Därför att det väldigt sällan ställs samma krav på en styvpappa som på en styvmamma. En styvmamma ska per automatik och utan att knota ta till sig och älska sin partners barn men får sällan ha något att säga till om för då blir biomamman trampad på tårna (som att inte bli tillfrågad över att ha partnerns barn när hon är föräldraledig med ett litet knyte och det egentligen är mammans vecka).

En styvpappa behöver sällan engagera sig i sin partners barn även om det är önskvärt men inte ett krav på samma vis.
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-21 16:53:29 följande:

Jaha är det så i din umgängeskrets kanske?

I min familj tar min sambo 50% igt ansvar för mitt barn.
    Nope, rent generellt när man lyssnar på folks åsikter om styvföräldrar. För att inte tala om hur det låter här på FL.
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 08:39:55 följande:

Utomstående? Det är TS BONUSBARN som ingår i ts familj - inga random ungar direkt!

Hon gör ingen tjänst åt någon öht om hon tar hand om barnen!
    Nej, rent krasst. Barnen ingår i pappans familj. I TS familj ingår hennes barn och det gemensamma. Och OAVSETT så är detta inget man bestämmer över någons huvud, utan att fråga personen i fråga. I synnerhet inte om det inte ens är pappans vecka. Så jo, hon gör MAMMAN en tjänst att vara barnvakt åt barnen så mamman slipper ta tag i problemet. 

Och ja, jag har erfarenhet av styvfamiljer i form av att vara barnet. Och det har aldrig varit något som helst snack om att eventuella bonusföräldrar ska ta ansvar för mig utan det har mina föräldrar gjort. Plus, att när jag varit hos pappa är det PAPPA jag velat umgås med, inte hans fru.
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 08:42:04 följande:

Då borde ts inte leva med den mannen och hans barn öht! Man kan inte dela upp familjen lite som man tycker! Jag skulle kasta ut ts med huvudet före om det var min partner som resonerade på det sättet!
    Så att TS planer för vad hon skulle göra med sina barn går i stöpet är helt ok då? TS tar ansvar för mannens barn på MANNENS veckor, varför i hela fridens namn ska hon behöva göra det på MAMMANS veckor också bara för att föräldrarna bestämt något och inte ens frågat henne vad hon känner? 
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 09:24:51 följande:

Utomstående? Är ts verkligen en UTOMSTÅENDE????

Usch för såna styvisar - stackars ungar som tvingas leva med såna i sitt eget hem. Obestämd
    På vilket sätt är det synd om TS styvbarn för att hon inte vill ta hand om dem på mammans vecka men utan problem tar hand om dem på pappans vecka? Vad rättfärdigar att barnens föräldrar ordnar med att barnen ska vara lediga utan att fråga den tilltänkta vuxna som ska ta hand om barnen? På vilket sätt är det rätt att omkullkasta TS planer för vad hon skulle göra med de hemmavarande barnen på lovet? 
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 09:36:49 följande:

Var framkommer det att det är mamman som "bestämt" det? Det är troligen pappan som tjatat om att byta vecka för att han (och mamman) vill sina barns bästa - att slippa fritids en ynka vecka!
    Från inlägg 7:

"Förutom att jag ifrågasatte varför de inte kan vara på fritids eller dagis, men hon bestämmer tydligen att om de är lov så är dom lediga. Fattar inte riktigt varför. Anser hon att dom ska vara lediga och skriver ledig innan någon annan får sagt sitt så tycker väl jag att då får hon ha dom lediga hemma då. "

• LFF
    FIame skrev 2015-10-22 10:20:38 följande:
    Att hon är hemma med bebis verkar ju inte fungera. Det är ju inte som så att mannen har ansvar för arbete och kvinna om sin egen bebis? Vi lever i 2015, ett år då pappor också kan ta hand om bebisar. Jag är ett levande exempel på det, inte för att du någonsinn skulle ha tillträde att studera mig vidare. Solig
    Vad är det som inte fungerar med att hon är hemma med bebis? Det som inte fungerar är att hon förutsätts att ta hand om sin sambos barn utan att bli tillfrågad? Har inte hon rätten i att bli tillfrågad innan saker och ting planeras? Har inte hon rätten att göra upp planer för sig och sina barn när de har lov och styvbarnen egentligen ska vara hos mamma? Har biomamman verkligen rätten att bestämma att barnen ska vara lediga utan att ta ledigt själv om det är hennes vecka och utan att tillfråga eventuell vuxen som är hemma i den andra familjen om det är ok för denne att ha de extra barnen? Varför har TS inga rättigheter alls utan bara skyldigheter?
  • LFF
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 10:28:58 följande:
    Hade det istället rört sig om upprepade tillfällen att hon tvingas ta hand om hans barn under loven,när det egentligen är mammans vecka hade jag förstått henne.

Nu handlar det förmodligen endast om 5 dagar.

Jag står fast vid mina åsikter, men det betyder inte att jag inte kan ta åsikter som skiljer från mina egna sådana.
    Så hon har inte rätt att bli tillfrågad innan saker och ting bestäms bara för att "det endast rör sig om fem dagar" och "det inte handlar om upprepade tillfällen"? Det är helt ok att hennes planer med sina barn omkullkastas?
  • LFF
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:15:22 följande:
    Min åsikt är ju just den att dom är en familj,precis som Anonym (hmm) också är inne på.
    Och om nu alla är en familj, pratar man inte med sina vuxna familjemedlemmar innan man bestämmer något? Har den som inte blivit tillfrågad rätt att protestera och inte vara involverad i det som bestämts över dennes huvud?
  • LFF
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 13:26:07 följande:
    Det finns väl inget som säger att hon inte kan ha en dialog med sina bonusbarns pappa gällande hur hon upplever detta?

Sen undrar jag varför bonusbarnens pappa och hans ex måste få inkomstbortfall på grund av förlorade arbetstider när hon ändå är hemma och är föräldraledig?
    För att hon är nyförlöst och hade planer med SINA barn kanske? Kanske för att hon inte känner att orken räcker till ett par barn till i smååldern. Det var ju inte så att de extra barnen var hyfsat självgående och kunde hjälpa till med de yngre (den frågan har jag ställt tidigare) utan alla barnen är hyfsat unga. 

Hon ska inte behöva ha en dialog med pappan i det här skede. Hon skulle ha blivit tillfrågad för länge sen.
Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?