• Tillys

    Fika till dop: Hur mycket går åt? Vad bjuder man på?

    Vi ska döpa vår dotter i december och har tänkt bjuda på enbart fika då vi har begränsad ekonomi. För att lyxa till det lite då vi har långväga gäster hade vi tänkt försöka ordna lite afternoon tea-inspirerat fika.


    Skulle behöva tips på vad man kan bjuda på, dekorationer och om det är något särskilt att tänka på till gästernas barn.


    Men framförallt, hur mycket fika går det åt!? Jag räknar med att vi blir ca 50-70 personer (inkl barn).


     


     


     

  • Svar på tråden Fika till dop: Hur mycket går åt? Vad bjuder man på?
  • BuoBä

    Om ni har långväga gäster, se till att det finns bröd eller något annat man kan bli mätt på. Gurksnittar och scones i all ära, men risken är att folk måste dra tidigt för att hitta mat.

    En pastasallad behöver inte bli dyr, eller ett hembakat långpannebröd och en stor ost. Hemgjorda köttfärspiroger är lite pill men inte heller så dyrt.

  • Alexi

    Alltså vilken tid är det i kyrkan, hur lång väg emellan och vilken tid tänker ni börja fikat? För att ett dop brukar ju ändå ta några timmar, så att inte bjuda på något mer i matväg kan bli tight.

  • elyse

    Fika behöver inte bli billigare än en enkel buffé. Kör pastasallad och bröd. Kanske några pajer? Då behöver ni inte brassa på med en massa olika kakor och grejer. Men nåt till kaffet också, såklart. Oavsett vad ni bjuder på så överdriv vad ni räknar med per person - det får inte ta slut!

  • Liten till

    Vi hade bara kaffe, kakor bullar och tårta. De långväga gästerna åt på hemvägen eller liknande.

    Dekorationer gör man som man vill, första barnet var vi mer noga med dukar och hela köret. Nu hade vi bara rosa servetter.

    Och det gick precis lika bra denna gång!

    Afternoon Tea känner jag kan bli både svårt och dyrt, väldigt svårt att beräkna bröd till många personer. Och ska du ha flera olika pålägg osv? I detta fall hade jag hellre beställt (eller gjort om man kan) smörgåstårta. Enklare att beräkna och så bara ha läsk/saft/vatten till. Pasta sallad är också ett bra förslag!

  • JA77

    Behöver ni bjuda 70 pers om ni har begränsat med pengar? Dekorationer skulle jag strunta i. Långväga gäster spelar ingen roll, de lär väl ha ätit på vägen före dopet? Man är väl lika hungrig/mätt om man bor i samma stad? Det billigaste är väl att göra tårtor och baka kakor eller lång formfranska. 

  • BuoBä
    JA77 skrev 2015-10-23 12:24:06 följande:

    Behöver ni bjuda 70 pers om ni har begränsat med pengar? Dekorationer skulle jag strunta i. Långväga gäster spelar ingen roll, de lär väl ha ätit på vägen före dopet? Man är väl lika hungrig/mätt om man bor i samma stad? Det billigaste är väl att göra tårtor och baka kakor eller lång formfranska. 


    Om dopet är i samband med en gudstjänst börjar det som regel senast kl 11. Har man då åkt i ett par timmar och ätit frukost innan det så är det lagom lunchdags när dopet är klart, och då förväntar sig nog de flesta något matigare än fika.

    Det är klart, om man informerar alla om att det bara blir kakor så kanske de stannar och äter nåt vid 10-tiden (enligt exempel ovan) men trots fika kan man nog inte räkna med att folk står sig längre än till 14-tiden så det blir inget långt kalas.
  • Mellanmjölkens land

    Blir det som nån sa runt lunchtid så baka bröd själva (ser alltid lite lyxigare ut än köpt) och ha lite röror, ost, skinka, ägg osv så kan folk komponera sina egna mackor. Komplettera med kakor/fikabröd

    När vi varit på namngivning har det varit vid ca 14 så då har man ju ätit innan och det har varit slut innan det var dags för kvällsmat. 2 namngivningar har bara haft (hembakta) kakor/tårta och 1 hade även en matig macka per person.

Svar på tråden Fika till dop: Hur mycket går åt? Vad bjuder man på?