• Anonym (Emma)

Hur ska jag "våga" köpa nya glasögon?

Jag fick mina första progressiva glasögon i januari i år. Glasen byttes och min syn testades om men det blev aldrig bra och jag ser mycket bättre på långt håll utan glasögonen än med. Nu har jag tröttnat och tänkte gå till en annan optiker för att se om han lyckas bättre och köpa nya glas bara men jag är så rädd att jag ska slösa 8000 kr till på själva glasen och att dom inte heller ska bli bra. Dom nuvarande glasögonen kostade 11000 kr så det blir ju nästan 20000 kr på ett år isf och det är ju väldigt mycket att spendera på något som inte fungerar.

Jag antar att jag bara behöver lite pepp från några andra som kanske har haft liknande problem? Funkade det att byta optiker för er? Varför tror ni att den första optikern aldrig fick till det rätt på mig? Borde den nya optikern kunna se till att jag får glasögon som faktiskt fungerar?

Jag vet inte mitt exakta synfel förutom att jag har astigmatism på ett öga och ser okej både på läsavstånd och på långt håll utan glasögon. Jag har alltså inte jättedålig syn men det underlättar helt klart att ha glasögon.

• Svar på tråden Hur ska jag "våga" köpa nya glasögon?
  • Anonym (-4.5)

Du fick bara byta glas en gång alltså och sen gav optikern upp eller? Om du kan läsa utan glasögon förstår jag inte heller varför du fick progressiva glas. Kanske räckt med några som fixar ditt brytningsfel bara. Eller testa linser-det finns ju för brytningsfel också och behöver man läsglas kan man ha vanliga glasögon inköpta för 10 spänn utanpå. Det har jag och det funkar.

• Anonym (anonym)

Jag skulle välja att köpa 2 par glasögon ett par för avstånd och ett par för läs, blir billigare och då slipper man den lilla läsytan som det är med progressiva glas.

• Anonym (Emma)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-22 16:11:00 följande:
    Jag skulle välja att köpa 2 par glasögon ett par för avstånd och ett par för läs, blir billigare och då slipper man den lilla läsytan som det är med progressiva glas.
    Jag har redan läsglasögon och använder dom när jag läser böcker och på datorn osv eftersom att det är mycket bättre att läsa med dom en längre stund. Jag tror på konceptet progressiva glasögon, så länge dom är bra förstås, för att man slipper bära med sig två glasögon eller hålla på att byta från avstånd till läsglas så fort man vill kolla ett sms eller något. Har du glasögon och hur gör du isf?
    Anonym (-4.5) skrev 2015-10-22 16:07:03 följande:

Du fick bara byta glas en gång alltså och sen gav optikern upp eller? Om du kan läsa utan glasögon förstår jag inte heller varför du fick progressiva glas. Kanske räckt med några som fixar ditt brytningsfel bara. Eller testa linser-det finns ju för brytningsfel också och behöver man läsglas kan man ha vanliga glasögon inköpta för 10 spänn utanpå. Det har jag och det funkar.

Glaset byttes bara en gång och jag vet att astigmatism-cylindern togs bort då. Hon testade min syn igen och kom fram till samma resultat som sist och sa att glasen ska stämma enligt undersökningen men det blev ju aldrig riktigt bra och nu går jag inte med dom alls för att synen på långt håll blir värre med dom än utan så dom irriterar mig bara. Därför vill jag testa en ny optiker och se om han lyckas bättre.

Jag kan läsa utan läsglas men texten blir lite större och mer svart liksom med progressiva glasögonen så det är bra och underlättar. Jag tror att jag har 1.75 i mina läsglasögon.

Svar på tråden Hur ska jag "våga" köpa nya glasögon?