• Anonym (Kan jag?)

Kan jag äta en smörgås som legat på skinksmörgås?

Vågar jag äta en ostsmörgås som legat på en skinksmörgås? Tänkte på bakterien toxoplasma!

• Svar på tråden Kan jag äta en smörgås som legat på skinksmörgås?
  • Anonym (jo)

Ja. Frågan är bara hur länge den legat på den andra smörgåsen. Dvs hur gammal smörgåsen är.

• Påven Johanna

Ja, det tycker jag att du ska våga. 

• Anonym (omg)

Är det verkligen en seriös fråga? Varför skulle du inte kunna äta skinka och varför skulle du inte kunna äta en smörgås som har legat på den andra skinksmörgåsen?

Har folk blivit helt galna vid graviditeter eller vad handlar det om?

• nokitus

Alltså....kommer inte yoxoplasma bakterien i huvudsak från jord, rått kött, och kattbajs?? Och skinka är ju kokt.

• Anonym (Kan jag?)
    Anonym (omg) skrev 2015-10-22 19:25:53 följande:

Är det verkligen en seriös fråga? Varför skulle du inte kunna äta skinka och varför skulle du inte kunna äta en smörgås som har legat på den andra skinksmörgåsen?

Har folk blivit helt galna vid graviditeter eller vad handlar det om?

Detta är en seriös fråga ja.. Jag lägger in min dyrbara tid på att skriva oseriösa och onödiga inlägg! Jag har haft så svårt att bli gravid så jag vill helst inte ta några onödiga risker och frågar därför frågor som jag kan ha nytta utav! Har du ingen dyrbar tid av ditt liv så förstår jag att du lägger den tiden på skitsnack! Men har du det så lägg den istället på att tänka efter lite innan du yttrar dig! Du känner säkert inte till vissa bakterier man kan råka ut för vid graviditer.. Har du ens varit gravid? Vet du ens vad toxoplasma är? Vet du ens vem du själv är? Hahaha
  • Anonym (Kan jag?)
    nokitus skrev 2015-10-22 19:30:28 följande:

Alltså....kommer inte yoxoplasma bakterien i huvudsak från jord, rått kött, och kattbajs?? Och skinka är ju kokt.

påläggs skinkor och korv bland annat har jag fått höra av min bm att undvika.. O då var frågan om bakterien kan ha spridits till smörgåsen ovanför nämligen
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nu är jag inte helt hundra på kostråden för gravida men kokt skinka innehåller varken (levande) toxoplasma eller listeria, generellt. Däremot kan listeria kontaminera förpackningar och växa till i vakuumförpackningar (den kräver inte syre för att föröka sig).

Toxoplasma är inte heller en bakterie utan en parasit vilket kan vara bra att ha i åtanke.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Kan jag?) skrev 2015-10-22 19:36:27 följande:
    påläggs skinkor och korv bland annat har jag fått höra av min bm att undvika.. O då var frågan om bakterien kan ha spridits till smörgåsen ovanför nämligen
    Det gäller absolut inte alla charkvaror. Rökt korv ja, men den kan frysas och sen ätas. Skinka är okey så länge den inte blitt gammal. Och ja,jag förstår din oro,är själv gravid efter 9 år och ett helvete, men det är egentligen rätt få saker man absolut inte bör äta som gravid så har man koll på det är det lugnt. Glad Min b.m är gammal och sa absolut inte samma sak som din förresten.
  • LaLola
    Anonym (Kan jag?) skrev 2015-10-22 19:36:27 följande:
    Bakterier? Jamen då är det ju listeria och inte toxoplasma (som är en parasit som dör av upphettning och nedfrysning) det är frågan om. Kokt och varmrökt skinka är ok och kallrökt som varit fryst i minst 3 dygn. 
    Fick du inga kostrådspapper av din barnmorska?

Förövrigt tror jag knappast att risken för listeria är stor.
    Mackorna var väl inte på gränsen till att vara för gamla?
  • Anonym (jjj)

Dagens problem.

Köp eller bred en ny smörgås?
    Om du inte brukar göra dina mackor själv så köp:
    *Bröd
    *Smör
    *Pålägg efter behag.

Tillagningen får du fundera på själv, eller googla.

Lycka till

• Anonym (E621)

Jag spydde av allt som innehöll E621 och Kyckling och nöt och svin i marinad när jag var gravid. Seaband hjälpte. Håll dig långt bort från koffein. Koffein kan orsaka missfall. Lukta ordentligt på maten innan du tillagar den. Luktar den mysko så låt bli att äta den. För övrigt har jag alltid tyckt att skinka luktar skunk så jag låter helst bli den.

• LaLola
    Anonym (E621) skrev 2015-10-22 20:10:47 följande:

Håll dig långt bort från koffein. Koffein kan orsaka missfall.

"Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/

Och för att komma upp i skadliga mängder koffein i cola så måste man dricka uppåt 3 liter om dagen.

Så näe, Ts behöver inte hålla sig borta från koffein (om hon inte vill).
  • Tonensu

Om du är osäker, strunta i att äta den så slipper du gå runt orolig. Jag har svårt att tänka mig att det blir särskilt gott.

• Anonym (jo)

Beror på vilken religion du har.

• Duckan

Du kan äta skinksmörgåsen också om du vill ts. Skinkan är inte rå utgår jag ifrån.

Svar på tråden Kan jag äta en smörgås som legat på skinksmörgås?